Kész sincs, de már száguld a karbonvázas, villanymotoros magyar szuperautó, az Amber One

2016. március 21. (hétfő) Lővei Gergely

Négy darab kerékagy-villanymotor biztosít 4000 Nm-es nyomatékot az Amber One szuperautónak, amely bizony egyszerű gázadásra is gyilkolja az abroncsokat.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Rohammunkában állították kerékre az Amber One villanymotoros szuperautó prototípusának teljesen működőképes vázát, hiszen a céldátum adott volt, az AMTS kiállítás, ellenben rengeteg problémát kellett megoldani az építés során. Például az egyszerűbb összeszerelés – és az esetleges későbbi nagyjavítás – megkönnyítése érdekében a központi karbon váz két darabból áll, amelyeket méretes csavarok rögzítenek egymáshoz; alul közvetlenül, fent pedig egy vaskos acélcső bukókeret közvetítésével.


Fotó: Lővei Gergely Fotó: Lővei Gergely
A hajtómotoronként 1000 Nm-es teljesítmény otromba féltengelyek használatát tette volna szükségessé, a kerékagy-villanymotorok alkalmazásával elég egy ujjnyi vastag rézkábellel az energiát elvinni a kerékig. Persze magas a rugózatlan tömeg, de erre a fekvő rugóstagos felfüggesztés konstrukciójánál és hangolásánál is gondoltak, szóval az ígéretek szerint nem érzik majd az utasok ennek hátrányos hatásait. Igyekeztek minimálisra csökkenteni a saját tömeget, így került egy mindössze 14 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor a fedélzetre. Ez önmagában csak 95 km megtételére elegendő energiát tud tárolni, cserébe a teljes feltöltés időigénye villámtöltővel 45 perc, a megfelelő – közel 600 km-es – hatótávolságról a fedélzeti benzinmotoros generátor gondoskodik. A működőképes váz 950 kg, a karosszériával és utasok részére némi kényelemmel ellátott végleges változat mindössze 1150 kg tömegű lesz – ez utóbbi nem csak villanyautóknál számít alacsony értéknek.

A csupasz Amber One váz gyönyörű látványt nyújt, így legalább az ember láthatja a nagyszilárdságú alumíniumból mart futóműalkatrészeket; nekem személy szerint az első rugóstagokat összekötő elem a kedvencem: épp csak ott van az anyag, ahol az szükséges, filigrán lábakon áll. A szélvédőkeret is karbon, csak azt lefényezték, mert az később, a szintén karbonból sütött burkolóelemek felhelyezése után is látható lesz. Ennek a magyarázata prózai: a prototípusnál a funkcióra koncentráltak, ezért a karbonszövet nem feltétlenül úgy áll, hogy az szép legyen. Ha igény lesz rá, akár egyszerű lakkozott karbon külső is kérhető lesz – de ez még a jövő zenéje, egyelőre még az építés folyik.

Sokáig tartott, amíg sikerült kiválasztani, milyen hatótáv-növelőt alkalmazzanak – van olyan európai gyártó, aki csak tervrajzokat ad drága pénzért, a másik motort ad mindenféle garancia nélkül, a harmadiknál a papíron vállalt fogyasztási értékek köszönőviszonyban sincsenek a valóságossal -, végül egy Wankel-motoros egységre esett a választás. Ennek egyelőre csak a helye van meg az akkumulátor-csomag mögött, a benzintank a vezető mögé kerül majd, az utas mögé a hűtő, a kipufogót pedig a hátsó felfüggesztésen keresztül vezetik ki. Mivel az elektromos rész már készen van, az Amber One jelenlegi, meztelen állapotában is teljesen működőképes. A fejlesztés vezetője, Szigeti Márk mutatott rá, amikor ez szóba került, hogy alaposan megsínylették az abroncsok az első pár tesztkört. Egyenként 1000 Nm-es nyomatékot kell az aszfaltra juttatniuk, és még a legfinomabb elektromos szabályozás is csak azt befolyásolja, milyen gyorsan jelenik meg az a hatalmas teljesítmény, nem annak mértékét.

Hátravan még a hatótávnövelő beépítése, a karosszéria legyártása és felszerelése, és az Amber One elkészül. Persze az megint más történet, hogy mikor lesz belőle megvásárolható termék. A forgalomba helyezéshez szükséges vizsgálatokat, beleértve a szimulált töréstesztet el tudják végezni házon belül az Antro Kft-nél (www.solo-duo.hu), de ennek valósághűségéről pecsétes papírt kell szerezni, vagy ténylegesen is végrehajtani a töréstesztet - mindkettő nehezen kivitelezhető hazánkban. Az egyedi forgalomba helyezés ez alól mentességet adna, de cél a sorozatgyártás. Szóval a terveknek megfelelően halad a fejlesztés, az ígéretek szerint nemsokára a kész autóval is a nyilvánosság elé állnak majd. Sok sikert hozzá!

Amber One
Kerékagy-villanymotorok, 4 darab
Max. teljesítmény: 300 kW (402 LE)
Max. forgatónyomaték: 4000 Nm

Hossz./szél./mag.: 4590/2100/1260 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1690/1630 mm
Saját tömeg: 1150 kg
Gyorsulás 0-100 km/h: 3,2 s
Max. sebesség: 200 km/h
Elektromos hatótávolság: 95 km
Teljes hatótávolság: 585 km

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Kész sincs, de már száguld a karbonvázas, villanymotoros magyar szuperautó, az Amber One

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/12-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Audi RS 7 Sportback, Suzuki Baleno, Porsche 718 Boxster S
  • Összevont teszt: Mazda MX-5 G160 és Mini Cooper S Cabrio
  • Teszt: Opel Astra ST 1.6 Biturbo CDTI és Insignia ST 1.6 CDTI, BMW 318d és 330i xDrive, Volvo XC90 T8, Honda SH300i
  • Tanácsadó: Felnijavítás
  • Használt: ©koda Fabia (1999-2007)
Autómotor Piactér