Vagány megjelenésével és magas használati értékével hamar belopta magát a vásárlók szívébe az öreg kontinensen 2014-ben bemutatott Ford EcoSport. A Kuga kistestvérének tekinthető modellből nagyjából 150 ezer példány kelt el Európában az elmúlt három esztendőben, értékesítési eredményei pedig évről évre egyre jobbak – tavaly csaknem 40%-kal nőtt a típus iránti kereslet. A piaci sikerek tudatában nem volt nehéz kitalálni, hogy a kiskategóriás SUV megőrzi helyét a Ford kínálatában, miként az sem meglepetés, hogy a szolid ráncfelvarráson átesett változat a kategória egyik legjobbjaként szövi tovább a kibontakozó sikertörténetet.

A gázolajos modellek hasmagassága 16 cm, a benzineseké 19 cm. Ez nemcsak a terepezést, hanem a városi padkák leküzdését is nagyban megkönnyíti

Szép, határozott vonalaival máig üdének hat a kifutó EcoSport, így nem különösebben szabták át köntösét. Egy szöglettel kevesebb töri meg a fényszórók körvonalát, magasabbra került az orr-részen kialakított hatalmas légbeömlő, és a lökhárítókon is faragtak valamicskét, nehogy szó érje a ház elejét. Szintén újdonság, hogy ezentúl osztott fényezéssel is rendelhető az autó, azaz a vásárló kérésére az alapszíntől eltérő, kontrasztos tónusban is pompázhat a tető, a C-oszlop, az ablakkeretek felső része és a szolid hátsó szárny. Mivel a különféle átiratok egytől-egyig az összkerekes kivitel padlólemezére épülnek, az – extraként rendelhető – pótkerék nem fér el a csomagtartóban, helyét az ötödik ajtó külső felén jelölték ki a tervezők. Ebből fakadóan nem felfelé, hanem oldalra nyílik a hátfalajtó, párhuzamos parkolásnál és szűk garázsokban tehát igencsak nehéz a poggyászok be- és kipakolása.

A magasra helyezett, új tervezésű ülések párnázata remek oldaltartást és komfortot nyújt, a beszállást szélesre táruló ajtók segítik. A kabint egységes, letisztult formavilág jellemzi, és fejlettségét sem vonhatjuk kétségbe, hiszen a gazdagon felszerelt verzióknál 8 colos érintőképernyő uralja a középkonzolt. Ez minden fontos infót megjelenít, nem mellesleg kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel, s Bluetooth-kapcsolatot is biztosít a felhasználó számára. Átgondolt, logikus sémára épül a kormány mögött elhelyezett, digitális kijelzővel kiegészített műszeregység is, és a kezelőszervek is hozzák a fordos színvonalat. Szerencsére a startstop funkció külön gombot kapott, így nem kell a menürendszerben kutatni, hogy kikapcsolhassuk, s könnyű hozzáférni a középkonzol aljában található USB-portokhoz, valamint pohártartókhoz is. Nagyon tetszett a 10 hangszórós, térhatású B&O hifirendszer hangzása is, és fontos kiemelnünk, hogy a friss EcoSport nagyobb felületen védő oldal- és függönylégzsákokkal óvja a bent ülőket.

Szép, igényes és a kategóriához mérten kifejezetten tágas a beltér. Az alapmodell 4,2 colos TFT-t kapott, de némi felárért 6,5, valamint 8,0 colos kijelzővel is elérhető a Sync3 fedélzeti rendszer

Első körben kizárólag fronthajtással, két benzines és egy turbódízel motorral küldi harcba felfrissített SUV-ját a Ford. Előbbiek 1,0 literesek, háromhengeresek, csúcsteljesítményük 125, illetve 140 lóerő, míg az 1,5-ös, gázolajos egységnél négy dugattyú dolgozik, és legfeljebb 100 lóerővel gazdálkodhat a pilóta. Hatékony hajtóművek ezek, s ahogy a menetpróbán is megtapasztalhattuk, tökéletesen illenek az EcoSport karakteréhez. A háromhengeresek jellegzetes hangja csak alacsony fordulaton szűrődik be az utastérbe, kissé pörgetve már csendesen, kifinomultan működnek, akárcsak a TDCi egység.

Az utastér hátsó része hosszirányban egészen tágas, de a szűkös válltér miatt inkább csak két felnőttnek kényelmes

A hatfokozatú kézi váltó karja határozott mozdulatokkal terelgethető a kulisszában, kissé nyers mivoltát precizitásával ellensúlyozza. Aki szívesebben bízná automatikus erőátvitelre a kapcsolgatást, kénytelen a 125 lovas benzinest konfigurálni, viszont gyorsan, lágyan működő, kormányról is kapcsolható, hatfokozatú nyomatékelosztóval barátkozhat meg. A sokoldalúságról a magasabb fordulaton váltó, nagyobb motorfékkel kecsegtető Sport program hivatott gondoskodni, de valójában nem sok haszna van, a rendszer alapesetben is könnyedén megoldja a hétköznapi feladatokat.

A feketére fújt tetőrész még sportosabbá varázsolja a formavilágot, s alacsonyabbnak láttatja az autót. A fordulókör átmérője csupán 10,6 méter

Ha hihetünk a gyáriaknak, a hajtásláncok választéka idén nyáron tovább bővül. Ekkor érkezik az EcoBoost névre keresztelt, 1,0 literes motorcsalád harmadik, 100 lóerős tagja, továbbá az új, négyhengeres, 1,5-ös EcoBlue dízel, amit egyebek mellett alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezetéssel, kis tehetetlenségű turbótöltővel és precízebb befecskendezőrendszerrel tettek hatékonyabbá a mérnökök. A 125 lóerővel és 300 Nm-rel gazdálkodó aggregátot intelligens, összkerekes erőátvitellel társították, melynek legfőbb ismérve, hogy 20 ezredmásodperc alatt reagál a kerekek tapadásvesztésére, s akár 50:50% arányban is képes elosztani a tengelyek között a vonóerőt. Hála a szervezőknek, mi már most megkergethettük az újoncot, s örömmel jelenthetem, hogy igen harmonikus konstrukció. Az erős dízel zokszó nélkül hajtja a négy kereket, dinamikusan húz a kanyarokból kijövet, és természetesen alig eszik valamicskét. Minderre a valóban intelligens nyomatékelosztás, pontosabban a nedves, nagy sebességű kanyarokban és földúton is atombiztos tapadás teszi fel a koronát – bravó!

A kis méret dacára 356 literes csomagtartó várja a cuccokat, s akár 1238 literes raktér is kialakítható. Sajnos az oldalra nyíló ajtó nem túl praktikus, az állítható magasságú padló viszont igen

Az elöl MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros futómű feszes, de nem pattogós, így aszfaltos és terepes kalandozásokhoz egyaránt ideális. Egyszerű építésmódjából fakadóan valószínűleg éppoly strapabíró lesz, mint a jelenkori Fordok felfüggesztései úgy általában. A kormányzás szintén a Focust és a többi sikermodellt idézi – gyorsan reagál a pilóta mozdulataira és határokon autózva is pontos irányítást tesz lehetővé. A 300 milliméteres első tárcsák és 228,6 mm-es hátsó dobok alkotta fékrendszer ereje finoman, biztonságosan adagolható.

Egy leheletnyit a hátsó lámpák is változtak, az összhatás azonban maradt a régi. A magasra emelt, viszonylag kicsi hátsó szélvédőn nehézkes a kilátás, de jó hír, hogy immár tolatókamera is szerepel az opciós listán

Hiába, no, 110 év az autógyártásban rengeteg idő, mondhatni, bőven elegendő volt ahhoz, hogy kiismerjenek minket a Ford fejlesztői. Tapasztalataikat kihasználva egy újabb szerethető, s ami tán még fontosabb, tisztelhető autóval álltak elő, ami valódi segítséget jelent a felhasználónak, és 5 295 000 forintos alapárával a pénzügyi szempontoknak is megfelel.