A kényeztető luxus netovábbja: tágas férőhely és sokféle rafinált komfort-, illetve szórakoztató berendezés teszi élménnyé az utazást az S-osztályban A kényeztető luxus netovábbja: tágas férőhely és sokféle rafinált komfort-, illetve szórakoztató berendezés teszi élménnyé az utazást az S-osztályban

Egy fecske nem csinál nyarat, de első fecskének biztató… Négy évvel a W 221-es típussorozat megjelenése után most a 2009-es S-osztályt mutatta be a Mercedes. Csúcspontjai közé tartozik a világelsőként sorozatban gyártott lítium-ion akkumulátoros hibridhajtás az S 400 Hybrid modellben, amely a legtakarékosabb benzinmotoros luxuslimuzin: gyári adat szerinti fogyasztása 7,9 liter, CO2-emissziója pedig csupán 186 gramm kilométerenként.

Változatos kínálat, észrevétlen működés
Ezenkívül nyolcféle modern benzin- és dízelmotort kínálnak, ezek fogyasztása is 7%-ot elérő mértékben csökkent. Az S-osztály hagyományosan magas biztonsági színvonalát újszerű, kamera- és radaralapú vezetőtámogató rendszerek fokozzák, amelyekkel a csúcsszéria felzárkózott az új E-osztályhoz. Ide tartozik az adaptív távfényasszisztens, a sávtartó­asszisz­tens, a sebességhatár-asszisz­tens és a továbbfejlesztett éjjel­látó-asszisztens. Hasonlóan inno­vatív az Attention Assist éberségfigyelő és az önműködő oldalszél-stabilizálás.
A Stuttgart és a Fekete-erdő vidékén rendezett menetpróba alkalmával természetesen főként a Hybridnek szólt az érdeklődésem, noha mentem az S 450 CDI és az S 500-as modellel is. Nos, a Hybrid több szempontból is figyelemre méltó kocsi. A Mercedesnél az első ilyen autó, s érdekes, hogy az újszerű technikát nem a nagy darabszámú modellek valamelyikében, hanem az elitkategóriában alkalmazzák először. Látható, hogy még csak demonstrációról van szó, a tömegesítés egy későbbi lépés lehet. „Lágy hibrid” ez: nem képes tisztán elektromos haladásra, de visszanyeri a fékezési energia nagy részét, és start-stop automatikája van. Ez a luxusosztály „CO2-bajnoka”, egyben az első sorozatgyártású hibridje, lítium-ion akkuval, amely egyébként helytakarékosan a motorházban bújik meg.


A különleges hajtásrendszerből – a generátort és az önindítót helyettesítő villamos forgógép a lendkeréknél, vezérlés, akku – semmit sem vesz észre az autó használója. A kijelzőre persze lehívható az energiaáramlást mutató folyamatábra, de most az átlagfogyasztást lestem árgus szemmel, közben olyan stílusban vezetve, ahogy egy ilyen jármű tulajdonosáról feltételezem: kis gázadással, kevés fékezéssel, a forgalmi helyzethez fogyasztáscsökkentési trükkökkel alkalmazkodva.

Érdekes, hogy a tekintélyes megjelenésű reprezentációs limuzin milyen kezes, fordulékony és engedelmes jármű a volán mögül nézve Érdekes, hogy a tekintélyes megjelenésű reprezentációs limuzin milyen kezes, fordulékony és engedelmes jármű a volán mögül nézve

10,0 liter a fogyasztás, de így is jó
Nos, a beígért 7,9 litert megközelíteni sem sikerült, de ezt ne az autó rovására írjuk, hanem a gyakorlattól elrugaszkodott szabványos mérést kárhoztassuk érte. A nagy és hallatlanul komfortos reprezentációs limuzinnal elért pontosan 10,0 liter nagyszerű érték, nem is olyan rég még elégedettek lettünk volna másfélszer ennyivel is! Mivel pedig 90 literes a tartály, csak 900 kilométer után kell tankolni, ami jó hatással van az átlagsebességre. Menet közben tökéletesen lágy az átmenet egyrészt a villamos hajtás be- és kikapcsolásakor, illetve a hétfokozatú automata váltó kapcsolásai alkalmával.

Az igazi kérdés az, hogy mennyivel jobb a hibrid S-osztály, mint a közönséges? Hasonlítsuk össze az általam szintén kipróbált S 450 CDI-vel. Az utóbbi teljesítménye egy kicsit, nyomatéka sokkal nagyobb, vezetése még pozitívabb élmény. Fogyasztása hivatalos adat szerint egy literrel, a valóságban 2,6-tal több (12,6 l/100 km, a fedélzeti számítógép szerint). A hibridrendszer többletsúlya 75 kg, tehát megfelel egy utasénak, míg a rendszer felára nagyjából 7700 euró a gyáriak nyilatkozata szerint (belejátszik némi különbség is a felszereltségben). Egészen elnagyolt számvetéssel: ennyi pénzért kb. három évre elegendő gázolajat kapunk a dízelhez. A hibrid csak ezután kezdene némi pénzt megtakarítani – ha nem kapna adó- és egyéb kedvezményt a különböző országokban. Nálunk a regisztrációs adója kedvezőbb (190 000 Ft, az S 450 CDI 3 207 000 Ft-jával szemben), de azért alapos költségelemzésnek kell megelőzni a vásárlást.
Hiszen például a 235 lóerős, 540 newtonméteres, százra 7,8 másodperc alatt gyorsuló, szintén 250-es csúcssebességű, gyári adat szerint csupán 7,6 litert fogyasztó (CO2: 199 g/lm) S 350 CDI BlueEFFICIENCY modell 23 026 000 forintba kerül – a Hybridhez viszonyított árelőnyből majdnem vehetünk melléje egy Smartot, városi szaladgálásra. Van­nak persze nem forintosítható tényezők is, mint az a tudat, hogy élvonalbeli környezetkímélő technikát használunk egy világklasszis limuzinban autózva.