A Renault jelenlegi palettája kétarcú. Egyrészt vannak a különleges formatervű új modellek (Vel Satis, Avantime, Mégane II, Espace IV), másrészt a mellettük kissé ósdinak ható régiek (Twingo, Clio, Scénic). A Laguna az arany középutat járja – szerencsére. A Renault merész, új formai irányvonala ugyanis – óvatosan fogalmazva is – megosztja a közvéleményt, azaz távolról sem biztos, hogy sikert hoz nekik. A Laguna ezzel szemben nem hökkenti meg az embert, nem különcködik extravagáns megoldásaival, de azért látszik rajta, hogy friss, modern termék.

Otthon, édes otthon

A francia kocsi utastere egyenesen mestermunka. A tér nem szűkös, de nem is pazarló, a Laguna műanyagai, kárpitjai szemnek, kéznek egyaránt tetszetősek. A vonalak elegánsak, letisztultak, a színharmónia ízléses. Az üléshelyzet komfortosan magas, minden kézre esik. Mindehhez jön a kényelmi berendezések hosszú sora (tesztautónk Privilege felszereltségű volt), illetve a megnyugtatóan teljes biztonsági arzenál, amely az Euro-NCAP törésteszten is fényesen bizonyított. Egyszóval nagyon jó a Lagunában ülni.

Technikásabb

Ezt néhány másodpercre átértékeli az ember, amikor hideg reggelen beröffenti a masinát, mert az bizony fülsértő zajjal kel életre. Nos, igen, a 2,2 literes dízelmotort nem a hangjáért szeretjük, hanem azért, mert a Laguna nagyobbik dCi-je ezzel együtt vitathatatlanul a legjobb választás a kocsihoz. Viszonylag hamar bemelegszik és elcsendesedik, teljesítménye és nyomatékkarakterisztikája révén pedig ez harmonizál leginkább a Laguna nyugodt egyéniségével, visszafogottan elegáns stílusával. A 2,2-es motor pont annyira nyomatékos, hogy ne kelljen pörgetni és hajszolni. A rugalmas motornak köszönhetően az ember ritkán és ráérősen kapcsolgathat. A kisebbik, 1,9 literes gépnél kereken 30 lóerővel és 50 newtonméterrel (ráadásul 250-nel kisebb főtengelyfordulaton) izmosabb dCi-motor töltőlevegőjét hűtik, s kétszer annyi szelepen át lélegzik, mint a 120 lovas 1,9-es. Jól jelzi a motor bámulatos képességeit, hogy a Vel Satisba beszerelt háromliteres, hathengeres dízelgép nyomatéka kevesebb, mint tíz százalékkal nagyobb csupán. A hatfokozatú váltó is áldás, hiszen az alsó fokozatokat úgy hangolták, hogy a Laguna álló helyzetből fürgén lóduljon előre, nagy tempónál pedig – a hosszú ötödik és hatodik fokozat révén – csendben és takarékosan suhanhasson a kocsi. Mennyire? – kérdezhetik teljes joggal. Ismét csak az 1,9-essel összevetve a 2,2-es motor közel egy literrel iszik többet, ami a többletteljesítmény ismeretében vállalható és jogos is.

Megéri a pénzét

Bár minden felszereltségi szinten 360 ezer forinttal többe kerül, mint a kisebbik dízel, a Laguna a 2,2-es masinával hozza a legjobb formáját. 7-7,5 millió forintért takarékos, ám ha kell, robbanékony, szuperbiztonságos és nagyon kényelmes. Ha nem élünk az emblémák sugallta presztízsérték csalóka bűvkörében, a Lagunával valójában félpénzért vehetünk magunknak luxusautót, s ráadásul a szomszédok szemét sem szúrja. Hiszen “csak” egy Renault…