Manapság a nagy teljesítményű utcai autók viselik az RS, azaz Rally Sport jelzést a Škoda kínálatában, negyven évvel ezelőtt raliautókkal debütált ez az elnevezés. A cseh gyártó 1974-ben mutatta be a 180 RS és 200 RS versenyautókat, amelyek az 1974 júniusában megrendezett Škoda Rally versenyen álltak rajthoz.

A típusnévben szereplő szám a lökettérfogatra utal, a 805 kg tömegű 180 RS-ben egy 1771 köbcentis, 155 lóerős benzinmotor dolgozik, a 850 kg-os 200 RS-t egy 1997 köbcentis, 163 lóerős négyhengeres repíti. A cseheknek nem volt megfelelő váltója, ezért a Porschétól szereztek 5+1 fokozatú, kézi kapcsolású váltót. Nem volt túlságosan hosszú karrierje ezeknek, hiszen már 1975-ben jött a 130 RS.

Ennek a kupénak a hátuljában egy száraz karteres, 1,4 literes, 140 lóerős négyhengeres dolgozik, Weber karburátorok adagolják a benzint. Sz 1,3 liter alatti kategóriában megnyerte az 1977-es Monte Carlo Rally-t, és az 1981-es Európai Túraautó Bajnokságot, de utóbbi siker ellenére se kerülhette el sorsát a „keleti blokk Porschéja”, és 1981-ben leállt annak gyártásával a Škoda. Ezt követően húsz év szünet következett, csak 2000-ben élesztette fel az RS elnevezést a gyár, ekkor készült el a 180 lóerős győri turbómotorral szerelt utcai Octavia RS.

Ennek sikerén felbuzdulva a Fabia is kapott RS változatot, az egyszerűség kedvéért a már a karosszériában lévő 1,9 literes TDI 130 lóerős változatát kapta a forró kisautó. A második újkori Octavia RS már benzin- és dízelmotorral is választható volt, és ezzel párhuzamosan az első Octavia RS is a kínálatban maradt Škoda Octavia Tour GT néven, 180 helyett 193 lóerőre növelt teljesítménnyel. Az RS-en túl is van élet…

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!