Lassan egy éve már, hogy a Trabant 1.1 típus megjelent a hazai utakon. A viszonylag kedvező ár hallatán sokakban született elhatározás, hogy vásárolnak egy példányt, akár a limuzin, akár a kombi változatból. Nos, azóta sok víz lefolyt a Dunán, a Trabantok ára a csillagos égig szökött, és a gyártó is hamarosan befejezi e járművek készítését. A negatívumoktól függetlenül, mi azért szeretnénk a közel 25 ezer tulajdonosnak beszámolni arról, hogy egy karbantartóállomás milyen véleménnyel van a betérő Trabantokról. A Budafoki Autójavítóban a szakemberek kertelés nélkül elmondták mindazokat a pozitívumokat és negatívumokat, amelyeket eddig  javítások során észleltek. Ami az autó minőségét illeti, a véleményük szerint kielégítő, hiszen eddig kevés probléma akadt velük. Hogy valóban milyen jármű a Trabant, az alábbiakból kiderül.

Motor. A legtöbb panasz a fogyasztásra van. A „főbűnös” a szivató, ami különösen hideg időben a megszokottnál nehezebben kapcsol ki. Általában 5-10 kilométer megtétele után kell a szívató-csappantyúszelepnek az eredeti állásba visszaállnia. A hűtőfolyadék hőmérsékletét jelző lámpasor alsó, zöld égőjének a kigyulladása jelzi, hogy a motor elérte az üzemi hőmérsékletet. Amennyiben ilyenkor még magas a motor fordulatszáma, a gázpedált – ütközésig – kétszer meg kell nyomni. Ha ezek után sem pörög az erőforrás az előírt – kb. 800/min – fordulatszámon, akkor a hőkioldón lehet állítani. De a laikus ehhez ne nyúljon, bízza szakemberre a dolgot. Különös hangot ad a meglazult ékszíj, nem egy autós sietett a szervizbe, valami komoly bajra gyanakodva. A probléma utánhúzással megszüntethető. A szakemberek különös hangsúllyal felhívják a trabantosok figyelmét arra, hogy se a porlasztóhoz, se a gyújtáselosztóhoz ne nyúljanak. Ami még a fogyasztást illeti, a kezelési útmutatóban leírtak túlzott optimizmust sugallnak. A szerviz véleménye szerint 50 százalék országút, 50 százalék városi forgalom esetén 7 liter/100 km fogyasztás már elfogadható eredménynek számít.

A szakemberek óva intik a laikusokat a porlasztó, a gyújtáselosztó bütykölésétől. Az amatőr csak bajt okozhat A szakemberek óva intik a laikusokat a porlasztó, a gyújtáselosztó bütykölésétől. Az amatőr csak bajt okozhat

Erőátvitel. A sebességváltónál valamint a kiegyenlítőműnél is kevés hibát regisztráltak eddig. A váltó léptetővillája néha megszorul. A sebességváltó tömítőgyűrűi is gondot okozhatnak néha, áteresztik a kenőanyagot. A váltó olajszintjét sajnos nagyon nehéz ellenőrizni, mert a beöntőnyílás eldugott helyen található. Többekkel előfordult már, hogy a nyílás zárócsavarja helyett olyan csavart hajtotta ki, amelynek visszatétele nehéz, és amely a hátramenet kapcsolásánál okoz zavarokat. A féltengelyekkel semmi baj, eddig egynél észleltek hibát, ám az gyári eredetű volt. A tengelykapcsoló huzalja néha szorulni szokott, zsírzással könnyebb mozgásúvá tehető.

Több változtatást hajtottak végre a kocsi elején. A lámpa viszont maradt Több változtatást hajtottak végre a kocsi elején. A lámpa viszont maradt

Futómű. Gumikoptatásra a kocsi nem hajlamos, az első és a hátsó futóműkitűnő konstrukciónak tűnik.

Fékberendezés. Eddig csak néhány főfékhenger okozott problémát. Azt viszont nem szabad elhallgatni, hogy a kocsi fékje gyenge a motor erejéhez képest. A szerkezeti részek minősége is (fékbetét, kerékfékhengerek, stb.) megfelelő.

Teljesen új formájú a hátsó lámpa. Bizony a régebbi típusnak is díszére vált volna Teljesen új formájú a hátsó lámpa. Bizony a régebbi típusnak is díszére vált volna

Karosszéria. A régi típussal sem volt gond, az újnál sem merültek fel problémák. A világítás körül minden rendben van, de például a hátsó lámpabura se égen, se földön nem található. (Az alkatrészhiányról majd a végén.)
Hogy ne legyen azért rózsás a helyzet, meg kell említeni az indítómotornál észlelt hibát. Az újabban forgalmazott Trabantokban a bendixszerkezet gyakrabban romlik el a szokásosnál. A sok hiábavaló indítási kísérletet pedig a lendkerék fogaskoszorúja megsínyli. Több trabantos kereste fel a javítóműhelyt, panaszolva, hogy menet közben a motor rángatni kezdett. A hibát eltömődött benzinszűrő okozta, amelyet tisztítani nem, csak cserélni lehet. Az autós ilyen esetben, hogy ne maradjon az út szélén, szerelje ki a szűrőt, csavarhúzóval lyukassza át, majd tegye vissza ideiglenes megoldásként. Ha tud vásárolni valahol, szerencséje van. Gondot okozhat, mégpedig elég szagosat, az üzemanyagtankban lévő benzinszintmérő szerkezet tömítése is. Ha az átereszti a benzint, a kocsiban kibírhatatlanná válik a levegő. Megtudtuk, hogy még az új kocsit is ajánlatos korrózióvédelemmel ellátni.

Kezdetben nagy jövőt jósoltak az új Trabantnak. Ma már a gyártás megszűnőben van Kezdetben nagy jövőt jósoltak az új Trabantnak. Ma már a gyártás megszűnőben van

Végül essék szó az alkatrészellátásról is. A mai állapot botrányos – és ez csak tovább romlik. Hogy a kocsit forgalmazók mennyiben hagyják ezt így, nem tudni, pedig még néhány évig gondoskodni kell az alkatrészekről. A hazai ipar nem lesz képes minden alkatrész gyártására, hiszen az rettentő nagy beruházást igényel, és annyi új Trabant nem jött be az országba, hogy megérné a felszerszámozás a gyártónak. Arra sem lehet alapozni, hogy majd abba az országba szállítsanak alkatrészt, ahol a kocsikat gyártották. Ott ugyanis igyekeznek megszabadulni a Trabantoktól és elfelejteni, hogy egyáltalán létezett valaha ilyen autó. Legyünk őszinték, a Trabant a maga nemében nem volt a legrosszabb kocsi a nálunk kapható járművek között. És ami nem utolsó dolog, a szerény keresetű emberek is meg tudták vásárolni. Az olcsó autó – már a mai keresetekhez viszonyítva – egyre távolabbinak tűnik, igaz, végső esetben a kerékpár is közlekedési eszköz. Több olvasónk kérésének eleget téve, közöljük a régi és az új Trabant műszaki adatait.

L.K.
Fotó: L. Szabó László

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!