Elsősorban a korszerű, Euro 3-as besorolású, többnyire új autókat forgalomba helyezők számíthatnak adónövekedésre; a most hatályban lévő tételekhez képest mindössze egyetlen kategóriában csökken a fizetendő adó, az öszszes többiben (esetenként jelentősen) nő.

A legkisebb eltérés – 30 ezer forint – a kisautók esetében tapasztalható, a legnagyobb – 1,160 millió forintos – különbözetet a nagyméretű kocsik forgalomba helyezőinek kell megfizetniük. Az Euro 2-es vagy ennél roszszabb besorolású használt autóknál a nyolc kategória közül négyben csökken, ugyanannyiban nő a regisztrációs adó.

A legjobban azok járnak, akik 1801–2000 köbcentis benzines (vagy 2001–2500 köbcentis dízeles) autót vásárolnak, nekik holnap 790 ezer forinttal kevesebbet kell fizetniük, mint ma. A legnagyobb régi kocsik vevőinek viszont az eddigi 1,6 millió helyett 2,7 millió forintos kötelezettséggel kell számolniuk.

Mivel már hetek óta lehet tudni az adóváltozásról, feltételezhető volt, hogy a kereskedőknél érezhető lesz az új helyzetre való készülődés. Semmi sem igazolta azonban ezt, a márkakereskedők egymásnak ellentmondó tapasztalatokról számoltak be lapunknak az utóbbi hetek forgalmát illetően.

A Ford nem készül jelentősebb „árkiigazításra”, és az év eleje óta folyamatosan élénk keresletnek örvendhet – mondta az importőr pr-vezetője, Madarász György, hozzáfűzve: az első negyedévben 79, áprilisban pedig 25 százalékkal több személygépkocsit adtak el, mint az elmúlt év azonos időszakában.

Az Opel-márkakereskedés, a kiváló áprilist záró Schiller Opel viszont inkább a kereslet csökkenését tapasztalja május elseje óta, s úgy látják, a vevők is várják az új árlistát.

A FIAT-képviselet is a vevők kivárását tapasztalja a várakozásokat meghaladó első negyedév után. Az importőr 17-én adja ki az új árlistát, amely kategóriánként eltérő mértékű, „kisebb-nagyobb” áremelkedést fog tartalmazni.

A Porsche Hungária részéről azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Skoda forgalma fellendült májusban, míg a Volkswagenek iránt éppen most csökkent némileg az érdeklődés. Az Audi-értékesítés is áprilisban volt kiemelkedő, most inkább szokványos az üzletmenet. A SEAT-eladások sem térnek el a megszokottól.

A Suzuki-kereskedők forgalma májusban azért esett vissza, mert a Magyar Suzuki által meghirdetett akció különösen erős áprilisi forgalmat gerjesztett – tudtuk meg.

A használt autókat forgalmazók képviseletében Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke arról számolt be, hogy továbbra sem értenek egyet a regisztrációs adó bevezetésével. Jóslataiknak megfelelően töredékére zuhant vissza a használt autók behozatala, s 60-80 kereskedő szüntette már be a tevékenységét. Úgy véli, a költségvetés sem jár jól, számításai szerint nem lesz meg a várt több mint 60 milliárdos bevétel.