A most elfogadott javaslat három kategóriába sorolja a gépkocsikat attól függően, hogy a motorok mennyire szenynyezik a környezetet (Euro–1–4). A legalacsonyabb adót a 2006. január elsejétől kötelező Euro–4-es – legkevesebb szennyezőanyagot kibocsátó – motorral szerelt autó után kell fizetni. Lényeges változás viszont, hogy amíg az új autóknál minden esetben jelentősen magasabbak lesznek az adótételek, addig egyes használt járgányoknál árcsökkenésre lehet számítani.

Míg egy hároméves Opel Astra behozatalánál jelenleg 189 ezer forint adót kell fizetni, addig jövőre már 370 ezret. A környezetvédelmi kategóriákon túl az avultatás intézményét is bevezetik, hogy a törvény kielégítse az EU-elvárásokat. Amíg például egy két hónapos autó esetében 3 százalék engedményt adnak az új autó után fizetendő adóból, addig egy tíz- éves behozatalakor már 52 százalékkal kevesebbet kell fizetni. Az autó hónapokban megadott kora alapján adják az avultatási engedményt, ami szakértők szerint ösztönzőleg hat majd az idősebb autók behozatalára.

Tóth Sándor (MSZP), a költségvetési bizottság tagja szerint az elképzelést tovább kell finomítani. Fontosnak tartják, hogy ne árasszák el az országot a korszerűtlen és környezetszennyező gépkocsik, illetve hogy a forgalomban lévő állomány se értékelődjön le. A várható változtatások nem érintik az adó mértékét és az autók besorolását.

Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke lapunknak elmondta: ha a parlament ebben a formában véglegesíti a törvényt, az nemcsak a gépjármű-kereskedőknek, hanem az országnak is hatalmas kárt okoz. Az újautóforgalmazás mintegy 20–25 százalékos visszaesése várható, a használtautó-behozatal viszont várhatóan évi 83 ezerrel emelkedni fog. Ezáltal jelentősen megemelkedik a környezetszennyező (Euro–1–3 környezetvédelmi besorolású) gépkocsik száma az országban. A levegőbe kerülő szén-dioxid mennyisége várhatóan 1200 tonnával növekszik, a nitrogén-oxidoké pedig 67 tonnával. Az alacsonyabb mértékű regisztrációs adó miatt a költségvetésbe a tervezett 82 milliárdnál 22 milliárddal kevesebb fog befolyni.

Miután Nyugat-Európában a használt autók ára kevesebb adót tartalmaz, a piac telített, a vásárlóerő pedig nagyobb, mint nálunk, az autók ott gyorsabban veszítenek értékükből. Ezért a túlságosan megkönnyített behozatal következtében nálunk is esni fognak a használt autók árai, és mintegy másfél millió magyar gépkocsi értéke csökken 10–15 százalékkal. A nemzetgazdasági szintű veszteség 300–350 milliárdra tehető. Az érdekvédelmi szervezetek szerint az ellehetetlenedő kereskedők közül mintegy 200–250 lesz kénytelen csődöt jelenteni, s így mintegy hatezer munkahely szűnik meg. Ennek eredményeként újabb 4 milliárdnyi adóbevétel-kiesés jósolható. Az elnök hangsúlyozta, hogy természetesen nekik is vannak elképzeléseik, amelyeket a Pénzügyminisztérium felső vezetésével már ismertettek, s folyamatban van az országgyűlési képviselők tájékoztatása.

Eszerint elég lenne két kategóriába sorolni a gépkocsikat. Az egyikbe az Euro–4-es motorral felszerelt – kevésbé környezetszennyező – autók tartoznának, a másikba pedig az ennél korszerűtlenebbek (Euro–1–3). A két csoport regisztrációs adója között legkevesebb 60 százaléknyi eltérésnek kellene lennie. Vagyis, ha például az Euro–4 kategóriába sorolt autók után 100 ezer forint adót kell fizetnünk, akkor az ennél korszerűtlenebb autóknál 160 ezer lenne a fizetési kötelezettség. Az avultatás is ezeket figyelembe véve történne.