A szakemberek is elismerik, hogy a Békés megyei mellékúthálózat tekintélyes része teljes körű felújításra szorul.

— Elképesztően rossz állapotban vannak Békés megye alsóbbrendű útjai. Akadnak olyan településeket összekötő szakaszok, amelyek — ha a romlásuk így folytatódik — egyszerűen eltűnnek — kereste meg lapunkat Balogh Lajos, a Kisgazda Polgári Egyesület megyei alelnöke. Mint elmondta, szervezetüket több településről keresték már a problémával.

— Saját szememmel is meggyőződhettem arról, hogy Körösladány és Dévaványa között például kinőtt a fű az aszfaltútból — ecsetelte Balogh Lajos. — Nem hiszem, hogy bárkinek újdonságot mondanék azzal, hogy Békésben több helyen is szinte csak szlalomban lehet haladni, annyi a kátyú, ami balesetveszélyes is lehet.

A teljesség igénye nélkül külön kiemelte még a Kétegyháza-Medgyesegyháza, a Vésztő-Okány, a Naggyanté-Mezőgyán-Geszt, a Dévaványa-Gyomaendrőd és a Vésztő-Szeghalom szakaszt, valamint Elek környékékét.

— Azt hiszem, hogy a toldozgatás már nem elegendő, mert előbb-utóbb még nagyobb összegeket kell az egyébként is egyre inkább szükségessé váló teljes felújításra fordítani. Ellenkező esetben pár éve múlva össze lehet seperni, ami néhány útból maradt — ismertette véleményét.

A felvetésekre reagálva a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei hangsúlyozták: a Békés megyei mellékúthálózat tekintélyes része teljes körű felújításra szorul, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. viszont a törvényi előírások alapján üzemeltetési és fenntartási feladatokat lát el központi forrásból, vagyis többek között kisebb-nagyobb beavatkozásokkal — elsősorban kátyúzással — köteles biztosítani az utak járhatóságát. A felújításokra elsősorban európai uniós pályázati források állnak rendelkezésre.

A Körösladány-Dévaványa és a Kétegyháza-Medgyesegyháza összekötő út több ponton is deformálódott, de ismereteik szerint nem szerepelnek egyetlen rövidtávú felújítási programban sem.

A Vésztő–Okány összekötő úton 2002 óta szakaszosan folyik a körülbelül 7 kilométer hosszú rész felújítása, de még nem értek a végére. A hiányzó, nagyon rossz állapotú, mintegy 1,5 kilométeres szakasz helyreállítására kiviteli terv készült. Bíznak benne, hogy 2013-ban már el tudják indítani itt is a rekonstrukciót.

A Nagygyanté-Mezőgyán-Geszt összekötő út felújítása a magyar-román határon átívelő, az Európai Unió által támogatott Európai Területi Együttműködési (ETE) programban szerepel. Egyelőre csak szakaszos rekonstrukcióra van forrás, de a legrosszabb útszakaszok szerepelnek a tervekben. Várhatóan itt is jövőre indulhatnak el a munkálatok.

Elek belterületi szakaszai a már említett ETE programban szerepelnek. A külterületi Gyula és Elek közötti út 4-10 kilométerszelvények közötti szakaszának fejújítása várhatóan november végére lesz kész.
A Vésztő-Szeghalom összekötő út 3,3-11,1 kilométerszelvények közötti szakasza kész kiviteli tervekkel rendelkezik. A projekt támogatási szerződésének előkészítése elkezdődött.

Egész Békés megye szempontjából nagy jelentőségű két útberuházás. Az Orosháza-Tótkomlós és a Mezőkovácsháza-Orosháza útvonal jelentős részén a teljes pályaszerkezetet kicserélték, és novembertől az utakon teljes szélességben lehet balesetmentesen autózni. Az országhatárhoz vezető út és a tótkomlósi útszakasz együttesen több mint 30 kilométeres felújítása után az útfejlesztésekkel nem lehet megállni.

Ez a mostani majd’ 4 milliárdos beruházás. Dr. Dancsó József és Simonka György országgyűlési képviselők szerint az ehhez hasonló összefogással újabb forrásokat kell a térségbe hozni, hogy a medgyesegyházi „dinnyeút” sorsa is végre rendeződjék. Fontos még az Orosházát Szentessel összekötő út állapotát is szem előtt tartani, hiszen arra járnak a város iparának a szállítói.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!