A történet 1957-ben, tehát éppen fél évszázada kezdődött, amikor a német Hanns W. Schwacke megalapította kiadóját, és elkezdte publikálni a használt autók árait, illetve kidolgozta az értékbecslés metodikáját. Azóta nemzetközi intézménnyé nőtte ki magát a cég, óriási tapasztalata, adatbázisa és folyvást korszerűsített szolgáltatásai sok területen váltak nélkülözhetetlenné. Napjainkban már sokkal többről van szó piaci árfigyelésnél: az Eurotax (amelynek saját szerkesztőséggel működő leányvállalata a budapesti Eurotax Kft.) adatbázisát veszik igénybe belügyi szervek, vezérképviseletek, márkakereskedők, lízingcégek, flottakezelők, okmányirodák, igazságügyi szakértők, bíróságok, eredetvizsgálók, használtautó-kereskedők, autókölcsönzők – és pontos információra vágyó magánszemélyek is.

Számsor a forgalmiban

Ábránkon nyomon követhető egy jelenleg új Ford Mondeo 1.8 TDCi Ambiente szedán értékvesztésének alakulása Ábránkon nyomon követhető egy jelenleg új Ford Mondeo 1.8 TDCi Ambiente szedán értékvesztésének alakulása

Bizonyára nem mindenki veszi észre, de az autónk forgalmi engedélyében szerepel egy rubrika, a nyolcjegyű Eurotax-kód részére. Azért vezetik be, mert senki másnak nincs olyan azonosítója, amely minden márka valamennyi típusát, azok alváltozatait, felszereltségi szintjét és egyéb fő jellemzőit egyértelműen meghatározná. Ez viszont pontosan azt teszi. Hatalmas munka van mögötte: a magyarországi adatbázist a cég itteni megjelenése, azaz a rendszerváltás óta bővítik, és nagyjából 37 ezer kiviteli formát vettek fel bele. Úgy mondják, hogy az Eurotax-kód az autókkal foglalkozó szakemberek eszperantója. Jelenleg az Eurotax-adatbázis és a típusbizonyítvány összefésülésén dolgoznak, ha elkészül a munka, az azonosító kód a közeljövőben belekerülhet a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott forgalmi engedélybe is.

Ha a kód eszperantó, akkor a havonta frissített, bő 1200 oldalas, még bibliapapírra nyomva is vaskos katalóguskötet az árböngészők bibliája. Nem igazán olcsó, egy példánya 22 ezer forintba kerül, de előfizetve már jóval jutányosabb, nyolcezerért küldik. A főbb típusok árának alakulását mutatja a használtautó-piacon, a számítógépeshez képest némileg szűkített adatbázissal. Noha körülbelül annyira olvasmányos, mint egy telefonkönyv, nagyon elgondolkodtató megfigyelni, milyen iszonyú gyorsan veszít értékéből egy-egy autótípus.

A www.eurotax.hu honlapon található Etax járműértékelő programba belépve saját magának bárki elkészítheti autójának megbízható árbecslését. Az adatokban figyelembe vették 16 évre visszamenőleg az eladási és vételi árakat, illetve a magyar piacon megfigyelteket, elektronikus, illetve személyes gyűjtéssel. Ugyanez rendelkezésre áll motorkerékpárok részére is. Egész Európában egyedülálló jellegzetesség, hogy az alváz- és motorszám betáplálása után a program kiadja a lehetséges típusokat, megkönnyítve a jármű egyértelmű azonosítását. Ezt Magyarországon fejlesztették ki, a nyugati Eurotax-partnerek majd ezután kaphatják meg. Természetesen fizetős szolgáltatásról van szó, öt eurót húznak le az ügyfél bankszámlájáról, de ez sokszorosan megtérül, ha adásvételről, peres ügyről vagy biztosítási problémáról van szó.

Jövőbe látás

A többféle egyéb szolgáltatás közül nagyon érdekes az Auto Futura, amely előretekintő becslésként azt közli, hogy mekkora az adott jármű várható értékvesztése. Féléves lépésekkel közli az áresést, a számokat havonta frissítik. Ezt ajánlatos tanulmányozni mindenkinek, aki új autó vásárlását fontolgatja – megnézheti, mekkora összegnek inthet búcsút az amortizáció következtében. Mi is ebből a forrásból merítjük adatainkat a nagy tesztek adattáblázatának gazdasági rovatában, megadva az autó várható értékét egy-, három- és ötéves korában. Figyeljenek oda rá – többet számít például a szelepek számánál…