A SEAT irányítását 2000. július 1-én átvevő, majd a Volkswagen Konszern igazgatótanácsának elnökévé avanzsált Bernd Pischetsrieder radikális megújulást kezdeményezett a SEAT-nál. A konszernnek nem célja, hogy a SEAT, az Audi, a VW vagy a Skoda egymástól vegyen el ügyfeleket, ezért a SEAT új modelljeivel ott veti meg a lábát, ahol egyetlen más márka sem.

Bár az újítások és felfedezések jó része bizonyos fokig „üzemi balesetként”, véletlenszerűen jön létre, a SEAT fejlesztői tudatosan alkottak olyasvalamit, ami merőben új a márka életében és az egész autóiparon belül. Az eredményt a gyár a Multi Sports Vehicle rövidítésével MSV-nek nevezi és egyértelművé teszi, hogy az Altea nem egy hagyományos értelemben vett egyterű.

A Bernd Pischetsrieder által megcélzott változást innovatív, sportos, belevaló, rámenős és kiváló ár/érték arányú autókkal lehet megvalósítani. És persze egy olyan összetéveszthetetlen autóval, amilyen az Altea. Ebben az árkategóriában nehéz az Alteánál feltűnőbb és vagányabb autót találni. A design a Salsa tanulmányból merít, amelyen először volt látható a SEAT új arculata. Az Altea formáját Walter de’Silva mellett elsősorban Steve Lewis, a márka formatervezési igazgatója alakította ki, a belső teret az Auditól érkezett Jürgen Albamonte nevéhez köthetjük.

Elég egy rövid kört tenni az Alteával, hogy óvodás csoportoktól, fiatal lányokon át, a többi autósig mindenkitől bekasszírozzunk néhány elismerő pillantást. A dinamikus és elegáns Altea az első SEAT, amelynek kifejlesztése már jórészt az Audit, a Lamborghinit és a SEAT-ot összefogó Audi-márkacsoporton belül történt, innen a műszaki rokonság az Audi A3-mal.

Nem érdemes számon kérni az Alteán több egyterű padlóba hajtható leghátsó gyermekszékeit, mert az Altea nem egyterű. Ehelyett egy 4-5 személynek tökéletes szabadságot biztosító, hátul is nagyon tágas családi autó, méretes csomagtérrel, de sportautós menettulajdonságokkal és kezelhetőséggel.

A Stylance felszereltségű tesztautóban karbonszerű anyag borítja teljes műszerfalat, a műszerfal alsó részét és a kesztyűtartó fedelet is. A versenyautókat idéző hangulatban sem kell lemondanunk a hosszú utakon szükséges tárgyaink elhelyezéséről, az Alteában összesen 30-nál több rakodóhelyet találhatunk az első és a hátsó sorban. Pakolhatunk a két első ülés alatti fiókba, az ajtóban pedig elfér egy másfél literes üveg. Az esernyő a hátsó üléspadhoz szíjazható és még megannyi ötlet javítja az életminőséget a fedélzeten.

A többi közlekedőhöz viszonyítva magasan ülünk, élvezve a jó kilátást az autócsorda felett, de a vezetőülés mélyre süllyeszthető. A kétliteres dízel Alteában elöl sportülések fogadtak, de hátul is kiváló oldaltartást biztosít a markáns formázás. Mintha csak a Leon Cupra R Recaro üléseit látnánk!

Amikor a Mecsekben, a Mátrában, vagy egyszerűen a lepencei úton elérünk várva várt kanyarkombinációinkhoz, kiderül, mit ért a SEAT az Agile Chassis és a DSR Dynamic Steering Response fedőnevek alatt. Az elektromechanikus kormányszervo nagyon jól hangolt rásegítő erőkkel dolgozik, a kormányon át kellő visszajelzés érkezik. Az elterjedt fordulatszámfüggő rendszerekkel ellentétben sebességfüggő szervokormány szoftvere oldalszélben apró korrekciókkal segíti az egyenes irány tartását.

A kikapcsolható menetstabilizáló nem próbál meg gyámkodni az önfeledt vezető felett, csak nagyon későn és akkor is érzéssel avatkozik be. Az autó hajszálpontos irányíthatósága az összes Alteát szinte sportkocsivá avatja, de a még több élmény után áhítozók rendelhetnek gyári sportfutóművet a Sport, illetve a Sport Up csomagban.

Akkor értékeljük igazán a mind a négy keréknél független felfüggesztést, ha az Alteát szűk és göröngyös országutakon űzzük kanyarról-kanyarra. Látszik, hogy a szervokormány erőit, a futómű hangolását olyan mérnökök határozták meg, akik az Altea célközönségéhez hasonlóan szeretnek és tudnak gyorsan vezetni. Az elementáris lassító erejű fékrendszerre mindig számíthatunk, a féktárcsák átmérője elöl nem kevesebb mint 288, hátul 255 milliméter.

Szerencsére érkezik egy kis eső és kipróbálhatjuk a különleges, nyugvó helyzetben az A-oszlophoz simuló ablaktörlőket. A lapátok középről törölnek, nagy felületet megtisztítanak és az okosan vezérelt karok a motorháztető nyitásakor szerviz állásba ereszkednek, hogy könnyebb legyen a kicserélni a lapátokat.

320 newtonméteres nyomaték garantálja az ülésbe préselő erőt, de az új 2.0 PD TDI dízelmotor mást is tud. 1750 és 2500-as percenkénti fordulat között végig a nyomatékmaximumát adja, kulturáltan jár és nagyon jól ugrik a gázra. Sok dízellel ellentétben az Alteában nem megy el a kedvünk 3500-nál a fordulatszám emelésétől, a motor agilisan pörög 4500 fölé.

Sportossága ellenére a 140 lóerős dízel Altea kényelme is kimagasló. Hatodikban, 130-as sebességnél csupán 2500-at fordul percenként a főtengely, a motorhang alig érzékelhető. A menetszél a 0,32-es alaktényező és az alapos szigetelés miatt nem kelt nagy zajt.

Az ülések kényelme legalább annyira jó, mint oldaltartásuk, de a pontot az i-re ismét a tökéleteshez közelítő futómű teszi fel, mivel a minimális oldaldőlés és a pazar úttartás ellenére, megkíméli a rázkódástól az utasokat. A vezető kényelmét fokozza a rugalmas motor és a nagyon jól áttételezett váltó, sokszor megkímélve őt a visszakapcsolástól. Megesik, hogy a kímélettel a rövid utakon, pontosan és finoman kapcsolható váltó miatt nem él az ember. Aki országúton az új fejlesztésű, kétliteres, 16 szelepes PD TDI dízelmotor utolsó tartalékait is kiautózza, 6,9-7,1 literes fogyasztást olvashat le a széria fedélzeti számítógép kijelzőjéről. Nem állandó padlógázzal és fékezéssel, 5,5 literre esik a hipermodern dízelmotor fogyasztása. Városban az Altea 8,4 literből már külsejéhez méltó sportossággal mozgatható.

A SEAT Altea 3.904.000 HUF-tól érhető el Magyarországon.