A rotor és a faroktest a kasztni fölé-mögé hajtogatható. Odafigyelnek majd rá, ha felbukkan a forgalomban

Képzeljük el, hogy pár év múlva, egy szép nyári péntek délutánon elindulunk a Balaton felé Budapestről. Már a városon át araszolva érezzük, hogy ezt nem ússzuk meg több órás dugóban ülés, M7-esen zötykölődés nélkül. Mintha a fél ország most indulna el nyári szabadságra a tó mellé. A Budaörsi úton kifelé a városból már lépésben haladunk. Fogy az időnk és a türelmünk, a nap még mindig süt, vizünk sincs már túl sok, sőt, a rádióban is pocsék zene szól. Minden adott hozzá, hogy kimerülten, idegesen érkezzünk meg a Balcsihoz, ám ekkor pattan az isteni szikra. Gyors indexelés és kitérés jobbra, irány a Budaörsi Repülőtér!

Egyszerre személyautós és kisrepülős a cockpit, a botkormány a pilótaülés közepéből bújik elő

A kocsiból gyorsan elintézzük a formaságokat, átesünk a szükséges procedúrán. A repülőtéren van hely, fogadnak bennünket, pár perc és már meg is kapjuk a felszállási engedélyt. Lendületesen a magasba emelkedünk, és a megengedett maximális sebességgel (180 km/óra) már suhanunk is a tó felé. Tiszta, napos időben repülünk, a rotorok kifogástalanul működnek. Hamarosan meglátjuk a csillogó víztükröt, kisvártatva pedig a sármelléki Hévíz-Balaton Repülőtér jól ismert sziluettje is kibontakozik a távolból. Problémamentesen landolunk, és már gurulunk is tovább a szálláshelyünkre a jól megérdemelt pihenésünket élvezni.

A dizájn olasz tervezőstúdiók összehangolt munkája, a háromkerekű felépítés esetlenségével azonban ők sem tudtak mit kezdeni

Jelen állás szerint, amiről ma még csak ábrándozhatunk, pár éven belül – na persze csak a nagyon tehetős rétegek számára – mindennapi valósággá válhat. Ugyanis október végén az Európai Unióban közúti használati engedélyt kapott a holland PAL-V cég (Personal Air and Land Vehicle) Liberty (szabadság) névre keresztelt repülő autója. A tetszetős, futurisztikus járgány tulajdonképpen egy kompakt, kétszemélyes repülő autó, amely részt vehet a közúti forgalomban. A PAL-V Liberty egy személygépkocsi és egy gyrocopter kombinációja, vagyis inkább szerelemgyereke – a gyrocopter egyébként a helikopter és a merevszárnyú repülőgép házasságából született. A Liberty első prototípusát még 2012-ben mutatták be a hollandok, az akkori sikeres felszállást évekig tartó fejlesztés és tesztelés előzte meg, melynek során nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra, valamint a közúti és légügyi előírások maximális betartására is. A cég a világ első olyan repülő autójaként reklámozza a Libertyt, ami kereskedelmi forgalomba kerül és amely – igaz, csak közútra szóló – használati engedélyt kapott. Megjegyzem, hogy több cég fejlesztett már ki és tesztelt nagy sikerrel hasonló öszvér járművet, Szlovákiában az AeroMobil és a KleinVision AirCar cégek sikerrel mutattak be a közelmúltban ilyen repülő autókat.

A cég büszke az évszázados múltra visszatekintő németalföldi mérnöki tudományra, a legügyesebb holland mérnökök és konstruktőrök álltak csatasorba a PAL-V megalkotása céljából. Kapcsolatba is léptem velük és érdeklődésemre azt válaszolta a cég képviselője, hogy várakozásaik szerint öt-tíz éven belül a PAL-V a repülő autók korszakának frontvonalába kerül, és az eladott példányok darabszáma több ezres nagyságrendű lesz. Rákérdeztem, hogy a jelenlegi, viszonylag kis kapacitású, két férőhelyes, 664 kg saját tömegű, maximum 20 kg poggyásszal megterhelhető Libertyn kívül tervezik-e esetleg nagyobb szabású modellek kifejlesztését. Diplomatikus válaszában a cég képviselője elmondta, hogy ha légi járművet fejlesztenek, mindig tízéves perspektívában gondolkodnak, és természetesen nem csupán Libertyket fognak piacra dobni, hanem nyitottak más verziók és modellek megépítésére is.

A Liberty kétfunkciós kihasználásához hagyományos és repülővezetői engedélyre is szükség lesz

A háromkerekű PAL-V Liberty 9,0 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre, közúton 160 km/óra a csúcstempója, míg a levegőben 140-180-al hasíthat. Közúton 7,6 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, míg a levegőben maximum 500 km-re lehet elrepülni majd egy tanknyi benzinnel (26 l/üzemóra). A Liberty felszállásához egy minimum 330 méter hosszú kifutópálya szükséges.

Álmaiban Amerika…


Dr. Udvarvölgyi Zsolt, PhD Budapesten élő történész, szociológus, főiskolai tanár. Nagyon szeret tanítani, kutatni, írni, publikációs listáján 147 tétel található. Egy 19 éves lány és egy 16 éves fiú boldog édesapja, aki szabadidejében szívesen utazik, olvas és horgászik. Családjával jelenleg egy Suzuki SX-4 S-Crosst használnak, eddigi legjobb autója pedig egy 1999-es Chevrolet Blazer SUV volt. Kedvencei az amerikai típusok.