Elöl 324×34, hátul 332×32 mm-es, hűtött féktárcsák és kétdugattyús féknyergek dolgoznak, a rögzítőfék elektromos

Nem számítottunk meglepetésre, amikor Spanyolországba utaztunk, hogy terepen próbáljuk ki, min dolgoztak az elmúlt években a Ford Performance szakemberei, ugyanis az itthon is a legnépszerűbb pick-upok közé tartozó Ranger extrém csúcskivitele, a Raptor már bizonyított nálunk mindennapi használatban is.

Már a fotók alapján sejthető volt, hogy az Ausztráliában fejlesztett 2. generáció még magasabbra teszi a lécet. Erre az amerikai testvérére, az F-150 Raptoréra a korábbinál jobban emlékeztető formatervből következtettünk, a műszaki adatok pedig csak megerősítették a sejtésünket, miszerint egy valódi szerelemprojektről van szó. A trendekkel és a szigorodó előírásokkal dacoló, politikailag a legkevésbé sem korrekt Raptort bármilyen kényszer nélkül, nagy lelkesedéssel tervezték. Ez érezhető volt a sajtótájékoztatót tartó, ralis múlttal rendelkező fejlesztőn, aki arcán csibészes mosollyal helyeselt, amikor egy újságíró felvetette, hogy ez a Ranger már nem is haszonjármű, hanem utcai raliautó.

A beltérben jól megfér a klasszikus funkcionalitás a digitális szolgáltatásokkal. Az Isofix bekötési pontok sem hiányoznak a hátsó sorból, az első fűthető sportülések 10 irányban állíthatók

Ebben semmi túlzás nincs, ugyanis az előírásnak megfelelő biztonsági felszerelés beépítése után a Raptor minden további nélkül alkalmas rá, hogy elinduljanak vele a Baja 1000-es versenyen! Ehhez a 26,5 centis hasmagasság, a 85 centis gázlómélység, az elöl 32, a középen és hátul 24 fokos terepszög, az elöl 2 centivel nagyobb, 25,6, hátul 29 centis rugóút is hozzájárul, de a futóműve is alkalmas a száguldásra. A kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés alsó és felső lengőkarjai könnyűfém ötvözetből készülnek, az elektronikusan vezérelt, berugózáskor progresszíven felkeményedő Fox lengéscsillapítók érzékelik az ugratást, és földet érés előtt a legkeményebb beállítást választják. Hátul a szokásos laprugós helyett egy többlengőkaros felfüggesztés tartozik a merev tengelyhez, melyet ráadásként Watt rudazattal is rögzítettek a karosszériához. Nem csak a Ranger alvázát, a rugók és a lengéscsillapítók bekötési pontjait is megerősítették, a legtöbbet mégis a hajtásláncon változtattak.

Az elektromos platóroló és a bukókeret a kevés feláras tétel egyike. A rakodómagasság 87,7 cm, a lenyitható hátfal akár munkapadként is használható

Az új Raptor már nem csak hátsó, hanem első zárható differenciálművet is kap, a tengelyek közötti nyomatékelosztásról többtárcsás kuplung gondoskodik, ennek köszönhetően választhatunk eltérő hajtási arányok közül. Természetesen van felező és terepen bevethető, 2 és 4,5 km/órás sebesség közötti tempót kapaszkodás és ereszkedés közben is tartó elektronika, sőt, van üzemmód-kapcsoló is, amely fél tucat különböző terepviszonyra tudja felkészíteni a technikát. A bemutatón nem az alapkivitel 2,0 literes, 205 lóerős dízelmotorjával, hanem a szintén újdonságot jelentő 3,0 literes, 292 lóerős, V6-os turbós benzinessel vezettük. A hengerenként négyszelepes motor blokkja grafittal erősített vas-, hengerfeje alumínium-öntvény, a turbófeltöltő mellett a kenési rendszert is a terepes igénybevételre optimalizálták. A 10 fokozatú automatikus váltó még a prémium kategóriában sem jellemző. Nem vagyunk elégedetlenek a tudásával, de meg kell említeni, hogy az ausztrál piacra szánt változat 397 lóerős, 491 helyett 583 Nm nyomatékot ad le, és 7,9 helyett 5,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, akárcsak a Focus ST…

A hagyományos Ranger 3,5 tonnájához képest a Raptor csak 2,5 tonnás fékezett utánfutót vontathat. A 350 kg-os statikus tetőterhelés lehetővé teszi egy sátor felerősítését

Ettől függetlenül az európai modell menettulajdonságai is parádésak, nem csak az ereje, az aszfalton, kanyarokban tapasztalható viselkedése is elismerésre méltó. Miközben az utastér elődjén is túlmutató komfortszintet és szolgáltatásokat nyújt, a vezethetőség is kifinomultabb lett. 2454 kg-os tömegét és terepen is használható gumijait figyelembe véve szerpentinen is precízen irányítható és autópályán is személyautókhoz mérhetően csendes. A motor, illetve a kipufogó ordító hangja zene a füleinknek, ereje a Mustanghoz hasonlóan szabályozható, a normál mellett csendes, sportos és a teljes hangorkánt szabadjára engedő Baja beállítással is ellátták. A már említett meglepetés akkor ért minket, amikor helyi instruktorok vezetésével elindultunk egy expedícióra. Első ránézésre nehéz volt elképzelni, hogy van olyan terepjáró, amely megbirkózik az egyre komolyabb akadályokkal, a szervezők sokszor előttünk sétálva mutogatták el a továbbjutáshoz szükséges instrukciókat. Ilyen kemény terepen ritkán járunk bemutatókon, igaz, ilyen sokoldalú pick-up is ritkán készül, a Raptor jelenleg egyedülálló a piacon.

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost
Összlökettérfogat: 2956 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbó
Max. teljesítmény: 215 kW (292 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 491 Nm 2300/perc
Hossz./szél./mag.: 5360/2028/1926 mm
Tengelytáv: 3270 mm
Fordulókör: 13,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 2454/652 kg
Platóméret: 1564x1224x529
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 13,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 315 g/km
A modell alapára: 26 022 300 Ft