A 100 esztendős Maserati történetében először fordul elő, hogy kétféle négyajtós sportszedán is szerepel a kínálatban. Kistestvért kapott ugyanis az új generációs Quattroporte zászlóshajó, az újdonság pedig kulcsszerepet játszik a patinás olasz márka nagyratörő terveiben, miszerint 2015-re évi 50 ezer autót kívánnak gyártani – tavaly 6200 darabot értékesítettek. Ennek érdekében többféle értelemben is lefelé nyit a Maserati, s a vadonatúj Ghiblivel a felső-középkategóriában, mindenekelőtt az Audi A6-os, a BMW 5-ös és a Mercedes-Benz E-osztály, illetve a Lexus GS, az Infiniti Q70-es és a Jaguar XF ellenfeleként lép szorítóba.

A váltó príma, a kormányzás már kevésbé

A Quattroportéhoz képest főleg hosszában (-291 mm) és tengelytávolságban (-173 mm) rövidebb az autó, méretei azonban így is tekintélyt parancsolók – ehhez képest csak 50 kilóval könnyebb. Temperamentumosan feszes és olaszosan érzéki vonalai magával ragadnak: a meghatározó formajegyek mellett az alkatrészek mintegy 45-50%-án (fékrendszer, kormánymű, felfüggesztések, egyes motorok és belső elemek) is megosztoznak nagytestvérével. A Fiat csoport E-osztályos platformja pedig a jövőbeni „hátsókerekes” nagy Alfa Romeo, a következő Chrysler 300-as, a Dodge Charger és a Maserati GranTurismo alapjául szolgál majd.

Nem csak a stílus, a vezetőhely ergonómiája is olaszos Nem csak a stílus, a vezetőhely ergonómiája is olaszos

Beülve kissé vegyes kép fogad. Miközben a választékos anyagok és a nagyvonalú felszereltség hamisítatlan luxusautós atmoszférát teremtenek, addig egyes kapcsolók és kezelőszervek a konszern jutányosabb árfekvésű modelljeiből ismerősek, s a 8,4 colos, központi érintőképernyő grafikája is lehetne igényesebb. Amúgy elöl szellős, hátul már a térdnek és a fejnek is passzentos a helykínálat, ráadásul a masszív kardánalagút miatt itt is csak két személy utazhat kényelmesen – a csomagtartó 500 literes befogadóképessége korrekt.

A vezetési pozíció viszont tökéletesen személyre szabható, az ülések és a kormány mellett ugyanis felár ellenében a pedálsor is elektromosan állítható! Gombnyomásra „lehelünk” életet a Maserati első dízelmotorjába: a 3,0 literes V6-os amúgy az olasz VM Motoritól származik és a Jeep Grand Cherokee-ban is megtalálható – ha minden igaz, ezt csak addig használják, amíg kész nem lesz saját biturbó gázolajosuk. Jelen esetben nyolcfokozatú automata váltóval társították, melynek joystick előválasztó karja kissé nehézkesen kezelhető. A szerkezet azonban hibátlanul teszi a dolgát, jó ritmusban és finoman kapcsolgat, s a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető. Ahogy a 275 lóerős és 570 (túltöltéssel 600) Nm-es teljesítmény, úgy papíron a 6,3 másodperces gyorsulás is imponáló. Megy is a Ghibli, mint a veszedelem, csakhogy a gyakorlatban nem jön át a mindent elsöprő erő. Pedig Sport üzemmódban még szimulált V8-as aláfestés is hörög a hangszórókból. Mondjuk elég mesterkélten, ennél a máskülönben csendes dízel erélyes gurgulázása is kellemesebb – nem is kellene szégyellni.

Olasz, de még nem saját a V6-os dízel. Széria a start-stop rendszer Olasz, de még nem saját a V6-os dízel. Széria a start-stop rendszer

Persze az ínyenceknek ott van a 330 vagy 410 lovas benzines (3.0 V6 biturbó), utóbbi akár Q4-es összkerékhajtással is. Ezeket nem próbáltam, de a dízelnek nagyon furcsa volt a kormányzása. Középállásból kimozdítva túlzottan könnyű és van némi holtjátéka, aztán hirtelen bekeményedik és elég közvetlen lesz. Ráadásul meglehetősen steril érzést nyújt, szinte semmiféle visszajelzéssel nem szolgál. Kár, mert igényes felfüggesztéseivel (kettős keresztlengőkaros első és multilink hátsó), valamint önzáró differenciáljával egyébként remekül fordul a Ghibli és roppant agilis. A feláras Skyhook adaptív lengéscsillapítás pedig gombnyomásra bekeményít, minimálisra csökkentve a karosszéria dőlését.

Határozottan formázottak a hátsó ülések is Határozottan formázottak a hátsó ülések is

Szóval a méretosztály mellett a dízelmotor is elérhetőbbé teszi a Ghiblit, azonban így is egy kisebb vagyont, 22,8 millió forintot kell kicsengetni ahhoz, hogy beléphessünk a Maserati világába.

A tengelyek közötti súlyelosztás 51:49 arányú. A hagyományoknak megfelelően a C-oszlopon ott feszít a Saetta Maserati logó A tengelyek közötti súlyelosztás 51:49 arányú. A hagyományoknak megfelelően a C-oszlopon ott feszít a Saetta Maserati logó

Maserati Ghibli Diesel
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 202 kW (275 LE) 4000/perc
Max. nyomaték: 570 (600*) Nm 2000-2600/perc

Hossz./szél./mag.: 4971/1945/1461 mm
Tengelytáv: 2998 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1635/1653 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg: 1835 kg
Csomagtér: 500 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,3 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 7,8/4,9/6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 158 g/km
A modell alapára: 22 835 821 Ft
*ideiglenes túltöltéssel

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!