Ahhoz, hogy maradéktalan örömet adjon a vakáció, nemcsak az áldott napfény kell, hanem még számtalan olyan egyszerű apróság, amelynek hiánya könnyen elronthatja az olyannyira vágyott pihenés, szórakozás óráit. Már nem sokat kell aludni, mire felvirrad a Nagy Nyár Utazás napja. De, az autósnak akad mit tennie addig is a teljes öröm érdekében.

Sok bosszúságtól, még inkább bajtól szabadulhatunk meg, ha megkezdi azoknak a nélkülözhetetlen tárgyaknak, ruhaneműknek, útiholmiknak összeírását, amelyek nélkül – látszólag – nem lenne maradéktalan boldogság az a sokat ígérő néhány nap. Akadnak olyan kezdők, akik még az indulás előtti napon is a nyitott bőrönd előtt állva azon töprengenek, hogy mit is tegyenek abba. A teljesség igénye nélkül összeállítottunk egy listavázlatot, kérem egészítse ki azt szükséglete szerint (de óva intem, csak a legszükségesebbet vigye magával, ezt saját, keserű tapasztalatomból tanácsolom). E listavázlat összeírásával kezdődjék meg  vakáció.

TANÁCSOLJUK:

1. Jóval az elutazás előtt szerezze be az összes útiokmányokat. Ne feledje: ezekhez idő kell!
2. Ellenőrizze a jogosítványt, mikor jár le az orvosi vizsga érvényessége.
3.Rendben van-e a biztosítás, a hitellevél, a kiegészítő Casco.
4. Ellenőrizze, hogy milyen állapotban van a mentődoboz. A szükséges gyógyszereket ne feledje otthon!
5. Kedvenc olvasmányát készítse ki. Ha gyermekek is utaznak, gondoljon azok kedvenc játékára.
6. Csak a legújabb térkép mutatja a helyes utat, indulás előtt ajánlatos azt is beszereznie, s áttanulmányoznia.
7. Indulás előtt, tegyen annyi pénzt (természetesen a számításba jövő ország pénzét) a zsebébe, amennyire aznap szüksége lehet. Ne keresgélje valamelyik csomagjának mélyén az amúgy is zsúfolt benzinkútnál a fizetendő összeget.
8. Napokkal az indulás előtt próbaképpen helyezze el kocsijában a bőröndöt, a csomagokat és mindezt, amire – véleménye szerint – szüksége lehet utazása során.
9. Időben gondoskodjon az otthon maradó háziállatról, virágról.
10. Ajánlatos, ha napokkal az indulás előtt meglátogatja fogorvosát. A kedv- és hangulatrontó fájdalmakat ne vigye magával!
11. A degeszre tömött postaszekrény vonzza a betörőt. A jó szomszéd szívesen kiüríti – naponta – a bajt okozó levelesszekrényét.
12. Ugyanennél a jó szomszédnál hagyja a lakáskulcsát, és ha van, nyaralóhelyének címét.
13. Ne feledje elzárni lakásában a vizet, a villanyt és a gázt. Indulás előtt okvetlenül ellenőrizze a csapokat, a kapcsolókat, órákat.

Csak akkor mérje a gumi nyomását, amikor az még hideg Csak akkor mérje a gumi nyomását, amikor az még hideg

A KOCSIN PEDIG:

1. az ablakmosótartályt feltölteni
2. olajszintet ellenőrizni
3. hűtővíz és fékfolyadék esetleges hiányát pótolni
4. meggyőződni arról, hogy világítanak-e a világítótestek
5. ellenőriztetni a kerekek előírt nyomását a pótkerékét is!
6. hibátlan-e a tetőcsomagtartó rögzítése

És ami a legajánlatosabb, az egész kocsit egy megbízható szakemberrel átnézetni!

Saját érdekében, időnként ellenőrizze a motor olajszintjét Saját érdekében, időnként ellenőrizze a motor olajszintjét

MI LEGYEN A KOCSIBAN?

1. elakadásjelző háromszög
2. zseblámpa
3. tűzoltókészülék
4. vontatókötél
5. ékszíj
6. gyújtógyertya
7. biztosítékok
8. izzók
9. ötliteres benzinkanna

Az NSZK autópályáin, amikor a végeláthatatlan dugók képződnek, úgy állnak sorban az autók, hogy helyed adjanak a száguldó mentőautónak. Ezt a sávot „mentő utcának” nevezik Az NSZK autópályáin, amikor a végeláthatatlan dugók képződnek, úgy állnak sorban az autók, hogy helyed adjanak a száguldó mentőautónak. Ezt a sávot „mentő utcának” nevezik

ÚTKÖZBEN:

1. A tetőcsomagtartó nagy előny, de könnyen bosszúság okozója lehet, ha annak szerelése, illetve a rajta elhelyezett vízmentesen csomagolt bőröndök rögzítése nem tökéletes. Minden megállás alkalmával ellenőrizze, minden rendben van-e a tetőn.
2. Ne dicsekedjen azzal, hogy megállás nélkül x száz kilométert vezetett. Ugyanis ez a „hőstett” nem csak oktalanság, de ami ennél is rosszabb, veszélyeztetés! Még a legrutinosabb autós is elfárad – testileg, idegileg -, noha ezt észre sem veszi. Különösen kockázatos ez a nonstop vezetés a kánikulában, valamint éjszaka. Általában 4-5 órai autózás után ajánlatos, alkalmas helyen 10-15 percre félreállni, ahol van hely egy kis átmozgató tornára.
3. Hosszabb úton mellőzze a kiadós táplálkozást, szomját oltsa – ha lehet – ásványvízzel. Csak mosott gyümölcsöt fogyasszon.
4. Ne feledje, a gyermek mozgásigényes, amit a kocsiban nem tud kielégíteni. Gondoskodjék kellő elfoglaltságról, vigyen az útra alkalmas játékot, füzetet színes ceruzákkal, képeskönyveket.
5. Defekt, isten őrizz, baleset… Mind a kettő előfordulhat – önhibán kívül is. Legfontosabb szabály (vagy méginkább tanács): őrizze meg nyugalmát, már amennyire lehet! És, hogy a baj ne fokozódjon: kapcsolja be a vészvillogót és elő az elakadásjelzővel, amit lehetőleg elég távol a kocsi mögött tegyen ki az útra. Újraindulásnál ne feledje el visszahozni azt. A sérült kocsiból mindenki lépjen ki, de csak a jobb oldali ajtón.
6. Ha csak teheti, ne keljen útra az iskolai szünidő első napján (ugyanis a legtöbben ekkor indulnak nyaralni!). De ha ez valamiért elkerülhetetlen, jobban jár, ha a kevésbé forgalmas országutat választja.
7. A túlterhelt kocsi fékje, kormánya a megszokottól eltérően viselkedik. Ezért se terhelje túl kocsiját. Alaposan gondolja át mit vigyen magával.
8. A pszichológusok szerint az első száz kilométer megtétele különösen veszélyes lehet, mert szerintük az autós, gondolatban – még otthon van. Azon spekulál, mit felejtett otthon. Amikor úgy találja, hogy minden oké, akkor „elereszti” magát, és a siker könnyelművé teszi. Ezért ne a tegnap délutánra, hanem az útra, a forgalomra figyeljen…
9. Nagyon fontos! Ha átlépte az országhatárt, soha ne felejtse el, hogy kocsija hátsó ablakán vagy egyebütt ott van a H betű, és ez európai viselkedésre kötelezi. Ezzel tartozik Magyarországnak!

– ergyé –

FERJÁNCZ ATTILA (sokszoros ralibajnok) HASZNOS TANÁCSAI

A megszokottnál jobban megterhelt autó viselkedése hegy- és lejtmenetben, előzéskor, fékezés alkalmával alaposan megváltozik. Hegymenetben: A hátsó tengely terhelése megnövekszik a többletterheléstől, ezért az autó „fáradtan” gyorsul, ennek következtében az előzés útszakasza meghosszabbodik! (Erről megfeledkezni több mint könnyelműség!) Persze ilyenkor kevés a fékút. Fontos, hogy mindig megfelelő fordulatszámon tartsa a motort, közben figyelje annak hőmérsékletét! Ne várja meg, amíg felforr a hűtővíz, alkalmas helyen (de ne az úton) álljon meg, és alapjáraton járassa tovább a motort. Lejtmenetben: A lejtő szögétől függően fellép „segítőerő” gyorsítja a kocsi iramát. Még érdes útfelületen is meghosszabbodik a fékút, gyorsabban jelentkezik a fékek blokkoló hatása. Ez azt jelenti, hogy időben, elővigyázatosan, de mégis erőteljesen fékezzen – közben vegye igénybe a motor fékező hatását is. A fokozottabban megterhelt mellső tengely miatt a kocsi hajlamosabbá válik az alulkormányozásra. Íme, néhány aranyszabály: * Megállás céljára lehetőleg vízszintes helyet keressen. * Hegymenetben inkább egy fokozattal váltson alá, mint fölé. * A hajtűkanyar előtt olyan „keresztfogást” alkalmazzon a kormánykeréken, hogy azt folyamatosan – tehát nem szakaszosan – forgathassa. * Kétezer méter felett a ritkuló oxigén miatt csökken a motor teljesítménye. (A motornak nincsen semmi baja!) * A csökkenő motorerő miatt időben kapcsolja vissza. * Lejtmenetben tekintsen el a gyorsítástól. * Az igénybe vett fékek gyorsan áttüzesedhetnek, ezért elveszítik hatásukat, akár a használhatatlanságig. (Ne feledkezzen meg a kézifék használatáról!) * Lejtmenetben mindig olyan tempóval haladjon, hogy a következő kanyarban elegendő oldalvezetéssel gördüljön kocsi. * Lejtmenetben – benzintakarékosság miatt – ne kapcsolja üresjáratba, ne vegye le a gyújtást (mert „beugorhat” a kormányzár), ha élve akar hazajutni! * Két-háromnaponként ellenőrizze a guminyomást, amikor még hidegek a köpenyek.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!