Ezúttal nem csak a Renault konstruktőrei alkottak nagyot, illetve kicsit, hanem a marketingosztályon is elszabadultak a szellemi lóerők. Autó azoknak a felnőtteknek, « akik nem adják fel gyermeki énjüket », illetve « felnőni, miért is ? » – hirdeti a Modus szlogenje. A szupermini bemutatóján valóban mindenki újra gyermeknek érezhette magát. Színes lufik, hinta, csocsó, cukorka és nyalóka várta a sajtó képviselőit, így a bemutató helyszíne inkább hasonlított játszótérre, mintsem egy prémium márka premierjére. Sőt, hogy senki ne felejtse el a délelőttre szóló régi-új gyermekkorát, távozáskor vidám kis oklevelet kaptunk infantilisságunkról, persze a szó nemes értelmében.

Valóban vidám kis autó a Modus, talán mindenkinek mosolyt csal az arcára beszálláskor. Színes, tarka, barátságos, « hűdejópofa » – ilyenek jutottak eszünkbe. Beszállás előtt azonban nézzük kívülről ! A Modus a Renault-Nissan együttműködés « B » padlólemezére épül. Az autó hossza 3792 mm, amely mindössze 19 mm-rel több a Clio-énál.

Apropó Clio. Serge Yoccoz, a Renault Hungária vezérigazgatója nem győzte hangsúlyozni, hogy a Modus nem váltja le a Clio-t, hanem annak alternatívájaként, de emelt szintű szolgáltatásokkal lép a piacra. Kiderült az is, hogy az új Cliot 2005 tavaszán mutatja be a Renault.

Visszatérve a Modushoz, a legfeltűnőbb része kétség kívül az orrkiképzés a magasított elrendezésű fényszórókkal. A kocsit nézegetvén állatok tekintetéhez kezdtük el hasonlítgatni a Modus orrát, a legtöbben a békára

szavaztak, de volt aki majmot látott magával szemben. Béka vagy majom, kétség kívül barátságos, érdekes az autó szemből. Eelőretolt szélvédőjével és elvékonyodó vonalaival kifejezetten áramvolnalas benyomást kelt.
A vidámság mellett természetesen megtalálható a dinamizmus is, a kerékjárati dobokat 15 vagy 16 colos kerkekek töltik ki, erőt sugároznak a hangsúlyos sárvédők is.

Az utastérben a vezető és utasai meleg, kényelmet árasztó környezetben utazhatnak. A tervezők munkájának fontos része volt az utastér anyagainak és textíliáinak kiválasztása, a színek, az illesztések és az egész belső tér harmóniájának megteremtése. A központilag elhelyezett műszerfalnak köszönhetően az információ minden utas számára jól látható. A középkonzol egyszerű, játékos vonalai éles kontrasztot képeznek a kompakt-osztály egynéhány képviselőjének eltúlzott, nehézkes műszeregységével. Legömbölyített vonalai erősítik a beltér egységes, meleg hangulatát, miközben a lényeges kezelőelemek szinte beleolvadnak a jól sikerült formatervbe. A Modus ötletes megoldásai bőséges helykínálatot eredményeznek. Ami abszolút osztályelsővé teszi, hogy minderre 3792 mm-es „hosszúsággal” képes, ami megegyezik a kategória standard modelljeinek méretével. Messze a legtágasabb első és hátsó fejteret kínálja (88 mm elől, 46 mm hátul), a hátsó térdhely 235 mm, míg a hátsó válltér 1345 mm-es.
A legfontosabb újítást a Triptic névre keresztelt csúszósínes hátsó üléssor jelenti, melynek középső ülőlapja felhajtható. A hátsó pad előre-hátra mozgatható, 170 mm hosszban, négyféle pozícióban, és két- vagy

háromszemélyes kialakítású lehet. A Modus másik újítása a kisautók piacán a kétféleképpen nyitható csomagtér fedél: teljes egészében, vagy akár külön, alsó elemében is nyitható, ennek köszönhetően a csomagtér akkor is hozzáférhető marad, ha különösen szűk helyre, vagy falhoz parkoltunk. Speciális kialakítású Velofix kerékpártartója szintén egyedülálló a piacon. Gyorsan és egyszerűen felszerelhető, a padlólemez hátsó hossztartóiba szerelt villákba csúsztatva a szerkezetet; összehajtott állapotban pedig a csomagtartóban szállítható.

Panoráma üvegtetejének, vékony tetőoszlopainak és előretolt szélvédőjének köszönhetően a Modus üvegfelületei 3,56 m2-t tesznek ki, amely jótékonyan növeli a benne ülők térérzetét. A hátsó ajtó üvegezése is ebből a megfontolásból fordul rá a tetőívre.

Felépítéséből adódóan nagy keresztirányú merevséget garantál, amely precíz irányíthatóságot és úttartást biztosít, ugyanakkor jótékony szerepe van a rugózási komfort növelésében. Az első futóművet külön segédkeretre szerelik, tovább csökkentve a karosszériára átjutó rezgéseket A hátsó futómű programozott csavarodású hátsó hidat, és csavarrugókat kapott. A flexibilis hátsó híd természetesen stabilizátorral is kiegészült, a minél jobb úttartás elérése érdekében. A függőleges helyzetű lengéscsillapítók és a hosszú rugóút jótékony hatásaként nemcsak a kezelhetőség lett kiváló, hanem az autó rugózási komfortja is.

A vásárlók igényeinek minél tökéletesebb kielégítésére a Modus széles választékot kínál mind a külső, mind a belső felszereltségi szintek tekintetében. Ötféle felszereltségi szintje: Authentique, Expression, Dynamique, Privilége és Initiale, melyek közül a legutolsó más felszereltségi szintekkel is kombinálható, azonban ez csak 2005-től lesz rendelhető.

Bemutatásakor háromféle, 16 szelepes, benzines erőforrással: a 75 lóerős 1.2 literessel, a 98 lóerős 1.4 literessel és a 113 lóerős 1.6 literessel kapható. Ez utóbbi erőforrás változó szívószelep-vezérlést is kapott, amelynek segítségével nemcsak a vezetési élményre, de a fogyasztásra is jótékonyan hat. A motorok mindegyike elektronikus vezérlésű (drive-by-wire) gázpedállal irányítható. Legtöbbjük teljesíti a legújabb, Euro4-es emissziós normákat, (az 1.4 literes Euro3) és az OBD elnevezésű fedélzeti diagnosztikai berendezéssel vannak ellátva, amely a motor teljes élettartama alatt figyeli és szabályozza a károsanyag- kibocsátást. Egyes országokban az 1.6 literes erőforrás 88 lóerős változatban is kapható lesz, éppen az Euro4-es normák teljesítése érdekében. Dízelváltozatból kétféle található a Modus palettáján: egy 65, és egy 80 lóerős verzió, amely ugyanarra az 1.5 literes, négyhengeres dCi motorra épül. A dízelkínálat nem sokára további motorral egészül ki, 106 lóerős teljesítménnyel, és az Euro4-es normáknak megfelelő kipufogógáz-kezeléssel.

Magasabb kategóriás testvéreit követve, a Modus is megkapta a legújabb fejlesztésű, Bosch 8.0 blokkolásgátló rendszert, amely elektronikus fékerő-elosztóval, és vészfékasszisztenssel is rendelkezik. Ilyen vészfékezések alkalmával a vészvillogók automatikusan bekapcsolnak, időben jelezve a mögöttes forgalomnak a veszélyhelyzetet. Az új modell mindemellett dinamikus stabilitáskontrollal (ESP) is rendelhető, amely speciális alulkormányzottság-szabályzó programot is kapott. Az ESP-hez tartozó kipörgésgátlója segítségével egyszerűsödik az elindulás alacsony tapadású felületen és emelkedőn. A rendszer 50 km/h sebesség alatt kikapcsolható, amennyiben laza talajon, vagy oldalanként eltérő tapadású útfelületen haladunk, azonban minden indításkor újra élesedik. AZ MSR fantázianevű motorféknyomaték-szabályzó pedig azért felel, hogy motorfék üzemben még síkos útfelületen se blokkolhassanak a hajtott kerekek.

A Modus a legelső autó az A és B szegmensben, amely kiegészítő kanyar-fényszórókkal rendelkezik. A számítógéppel vezérelt, fényszóróházba szerelt kiegészítő lámpatest 40 fokos szögben világít a kanyarba, és progresszíven erősödve segíti a kanyarodás közbeni látásviszonyokat. Bekapcsolódása több tényezőtől függ: a kormánykerék elfordítási szögétől (min. 40 fok), az autó sebességétől (max. 60 km/h), és a fényszórók helyzetétől. A xenon fényszórók is különlegesek a maguk nemében, hiszen kettős fénycsóvatávolsággal működnek, az éjszakai vezetés megkönnyítésére. A látásmező növelésének érdekében a távolsági és tompított fények közös vezérlés alatt működnek. Távolsági fény kapcsolásakor a tompított fényszóró vetítőmezeje is magasabbra emelkedik, így az út széle is sokkal jobb megvilágításba kerül.

A Megane II-höz hasonlóan a bi-xenon fényszórók automatikus magasság- állítással üzemelnek. A statikus szabályozás mellett a rendszer gyorsításkor és fékezéskor is korrigálja a fényszórók sugarának irányát. A fénysugármagasság beállítását két lényeges szempont határozza meg: 30 km/h-ig a tompított fények lejjebb világítanak, csökkentve a vakítást lakott területen, és távolságuk 55 m-ben maximalizált. 30 km/h-s tempó felett a fénycsóvamagasság az előírt maximumra változik, 71 méteres látótávolság mellett.

Az új modell – csakúgy, mint a legutóbbi Renault-modellek – megkapta a guminyomás-ellenőrző rendszert is, amely figyelmezteti a sofőrt, ha egy, vagy több abroncsban az előírt érték alá csökken a levegőnyomás. A rendszer kiszűri a lassú defekteket, vagy a nagy sebességű haladáskor különösen veszélyes, alacsony nyomásértékeket.

A passzív biztonság stratégiai szempont, és a Renault számára az egyik legfontosabb, ezért a Modus biztonsági specifikációja rendkívül szigorú elvek mentén született. Szerkezete előre tervezett gyűrődési mutatókkal készült, amelyek nemcsak az ütközési energia elnyelésére hivatottak, de az utascella sértetlenségének megőrzésére is, a balesetkor deformálódó, elmozduló alkatrészek ellen. Az utasvédelmi rendszerek a karosszéria ezen képességeinek ismeretében kerültek kifejlesztésre, és optimális védelmet biztosítanak az utasoknak az ütközés típusától függetlenül.

A Modus ezen eszközök harmadik generációs fejlesztéseit kapta, melyek a következők: hat légzsák, melyek közül négy oldallégzsák (kettő medence-mellkas légzsák, kettő pedig teljes hosszban végigfutó függönylégzsák), a két elülső pedig adaptív működésű, kétfázisú fej-és mellkaslégzsák. Frontális ütközéskor az elöl ülők méretétől, és súlyától függően változik a működésük, amelyek hatékonyságát az első biztonsági övekhez járó, kettős öv-előfeszítés és erőhatároló is segíti.

A családos vásárlók számára a gyermekek biztonsága az egyik legfontosabb, ezért a Modust hárompontos Isofix-rögzítési rendszerrel látják el, amely mind az előre-, mind a hátrafelé néző gyerekülések kívánalmainak megfelel.