Az 1998 és 2005 között gyártott Lupo finoman szólva sem aratott átütő sikert a miniautók mezőnyében – nálunk a Foxot nem is forgalmazták. Mivel az előrejelzések szerint ez a kategória 2016-ig mintegy 20%-kal bővül, a németek nem adták fel könnyen a dolgot, s némi gondolkodási idő után ismét belevetették magukat a városi „menő-manós” témakörbe.

Először a 2007-es Frankfurti Autószalonon leshettünk bele a VW lapjaiba, az akkor még farmotoros (boxer), hátsókerék-hajtású Up! concept képében. Ezt a koncepciót persze nem tudták keresztülverni a gazdasági osztályon, úgyhogy a sorozatgyártásba végül egy kevésbé radikális (orrmotor, fronthajtás), ha nem is pofonegyszerű apróság került.

A koccanásgátló a tolatóradarral és a tempomattal együtt Németországban 590 euróba kerül A koccanásgátló a tolatóradarral és a tempomattal együtt Németországban 590 euróba kerül

Walter de Silva mester szigorú felügyelete alatt Klaus Bischoff jegyzi a tetszetősen trendi és bájos, de érzékinek vagy szenvedélyesnek éppen nem nevezhető formatervet. Az első lökhárítóba például mosolyt kellene belelátni… Nos, hogy is fogalmazzak, ez egy kicsit olyan németesre sikeredett.

„Egyszerűen szerethető, szerethetően egyszerű”

A Lupóhoz viszonyítva 16 mm-rel hosszabb, 1 mm-rel szélesebb és 21 mm-rel magasabb az Up!, méreteit tekintve tehát nincs drámai különbség. Az utastér helykínálatát alapjaiban meghatározó tengelytávolság viszont 10 centivel nagyobb, ez pedig – főleg egy miniautónál – nagyon sok! Az ultrarövid túlnyúlás érdekében a kerekeket kitolták a karosszéria sarkaiba, ami hátul még nem is olyan nagy kihívás, elöl már annál inkább. Ehhez többek között a hűtővel trükköztek, amit nem a motor előtt, hanem oldalt helyeztek el. Nem kevésbé fontos szempont volt a minden részletre kiterjedő súlycsökkentés, így a Lupóhoz képest több mint egy mázsát sikerült faragni! A karosszéria túlnyomó része például – a torziós szilárdságra is előnyösen ható – nagy és ultranagy merevségű bóracélból készül, a vadonatúj fejlesztésű ötfokozatú, manuális váltó mindössze 25, a robotizált 30, az 1,0 literes motor pedig 69 kilót nyom.

Jól méretezett, kényelmes ülések. Memóriafunkció a 2. szinttől jár Jól méretezett, kényelmes ülések. Memóriafunkció a 2. szinttől jár

A menetpróbán az összes Up! háromajtós volt, de hamarosan elérhető lesz az ötajtós kivitel is. Mindkettő négyüléses, ami a gyakorlatban ennyi utast is jelenthet: a VW tényleg a térkihasználás mestere, a magamra beállított vezetőülés mögött simán elfértem, s még a csomagoknak is jut némi hely! Helyenként tetten érhető ugyan a költség- és tömegspórolás (csak magasságban állítható a kormány, egyetlen ablakemelő gomb a vezetőoldalon, kézi „vezérlésű” kalaptartó), de a belső korántsem bántóan olcsó hatású. Persze a magasabb felszereltség (take up!, move up!, high up!) kétségtelenül jót tesz neki a színes, lakkozott műszerfalbetéttel, a fémszegélyes gombokkal és az egyéb nyalánkságokkal.

„Mennyei vezetni és pokolian fékez”

Ahogy a korábbi, úgy a mostani alcímet is a VW-től csórtam, második fele ugyanis a minik kategóriájában először elérhető koccanásgátlóra utal. A szélvédő mögül lézeroptika vizslatja a kocsi előtti 10 méteres területet, és balesetveszély esetén (5-30 km/órás sebesség között) vészfékezést hajt végre, ha a vezető elbambul és nem reagál. Szóval jól fékez, de hogy megy?

Hátul sem szűkös az Up! Az üléspad kiképzése egyszerű Hátul sem szűkös az Up! Az üléspad kiképzése egyszerű

Nem meglepő módon természetes közegében jeleskedik igazán az Up!, úgy él a sűrű városi forgalomban, mint hal a vízben. Kellően fürgének érezni, a közvetlen kormányzás és a kis fordulókör (9,8 m) pedig remek manőverezhetőséget eredményez. A városhatáron túlmerészkedve sem kell félteni a wolfsburgi törpét, de természetesen ott már megvannak a korlátai. A 60 és 75 lóerős teljesítményszinttel választható háromhengeres „brekegő” élénken fogadja a gázadást és lelkesen pörög fel, futása kiegyensúlyozott – ehhez még kiegyensúlyozó tengelyre sincs szüksége. A váltó könnyen jár és pontos, a fékerő érzéssel adagolható, s ilyen pici autótól még a rugózási komfort is meglepően jó, miközben a kanyaroktól sem veri ki a frász. Szóval az egész amolyan volkswagenes.

Alapáron egyben, amúgy osztottan dönthető az üléstámla Alapáron egyben, amúgy osztottan dönthető az üléstámla

Magyarországon jövő januárban indul az Up! értékesítése, az áfa és a regisztrációs adó tervezett emelése miatt azonban az árkérdésről nehéz biztosat mondani. Annyit lehet tudni, hogy ha most vezetnék be az autót, a két légzsákos take up! kivitelnek valahol 2,6 millió forint körül lenne az indulóára.

Üveg csomagtérajtó és jópofa lámpatestek. A sportfutómű 15 mm-t ültet rajta Üveg csomagtérajtó és jópofa lámpatestek. A sportfutómű 15 mm-t ültet rajta

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!