Egy napra kölcsönkaptam Sebastian Vettel szolgálati autóját! Na jó, nem teljesen így történt, de a Münchenben tartott nemzetközi menetpróbán pont egy olyan verzióval, a V8-as FX50-essel kezdtem az ismerkedést, amilyen ott áll a Red Bull világbajnok pilótájának garázsában is. Vettelnek azonban helyet kell szorítani a saját nevével fémjelzett FX számára is, ugyanis 2013-tól kapható lesz az FX Vettel, mely 200 darabos limitált szériában készül, s 420 lóerőjével, tetőspoilerével a legizmosabb és legdögösebb SUV-k egyike.

Az anyagok igényesek, a szőnyeg valódi gyapjúból készül Az anyagok igényesek, a szőnyeg valódi gyapjúból készül

Mondjuk a „mezei” FX kinézete sem éppen ártatlan: a 2012-re ráncba szedett modellnek áttervezték a lökhárítóját, enyhén átszabták a hűtőmaszkját, módosították a ködlámpáját, illetve új felnik és fényezések választhatók, ami persze minimális változtatás, de a külső ugyanúgy erőt sugárzó, mint eddig. Az FX profilból nézve inkább hasonlít egy gólyalábakon járó sportkocsira, mintsem egy hagyományos SUV-re.

Két V6-os és egy V8-as alkotja a kínálatot

Ha az FX50-es verzióról van szó, akkor ez a megállapítás a menetteljesítményekre is igaz. Már ahogy a mélygarázsban beindult a 390 lóerős 5,0 literes egység, attól is borsózik az ember háta, nyílt úton pedig végképp rájövünk, a 7000-es fordulatig kergethető, atmoszferikus motorral a német autópályákon is kevés ellenfele van a modellnek. 5,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 250 km/óra, de ahogyan egy ilyen típushoz illik, a hétfokozatú automata váltó finoman, rántás nélkül kapcsolgat.

A teljesítmény útra vitelében elektronikus nyomatékelosztású összkerékhajtás segít, s hogy kanyarban ne érezze a vezető, hogy 2120 kg-os test van alatta, az Infiniti négykerékkormányzást is bevet (a hátsó kerekek 1 fokban fordulhatnak el) – ezek után nem is tartom meglepőnek, hogy a kategóriában az FX-nél a legmagasabb a megelégedettségi ráta (93%, az átlagos 67-tel szemben). A tapadás és az 54:46 arányú súlyeloszlás is nagyon szép és jó, de a magasépítésű karosszéria miatt a szélzaj mindig hallható, illetve azt észben kell tartani, hogy az FX őrülten széles (tükrök nélkül 1925 mm). A vezetőnek egyébként fejedelmi dolga van. Az ülésből valóssággal letekint a forgalomra, miközben előtte számos domborítással rendelkező, pingpongasztalnyi gépháztető terül el – ebben az autóban aztán nem lesz kisebbségi komplexusa a sofőrnek…

Minden FX-ben széria a szellőztethető borülés Minden FX-ben széria a szellőztethető borülés

Az FX versenyképességének záloga azonban nem más, mint a 3,0 literes, V6-os dízelmotor. A V8-ashoz képest nyilvánvalóan kevésbé dinamikus, de a Renault–Nissan közös fejlesztésű egysége 550 Nm-t produkál, tehát vonóerőben nincs hiány, s ha kell 8,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órát. Hogy a gázolajos egység passzoljon az FX-hez, alaposan becsomagolták, sokkal jobban, mint más Renault vagy Nissan típusban. A dízel változat iránt egyébként olyannyira nagy az érdeklődés, hogy az előrejelzések szerint az Európában értékesített modellek 90%-a ezzel a motorral fut majd, a maradék pedig a V8-as (4%) és a 3,7 literes, V6-os benzines (6%) lesz.

Amikor a forma áldozatául esik a fejtér

A vezethetőség mellett az első ülések kényelmére se lehet panaszunk, csupán azzal nehéz megbarátkozni, hogy egyes kapcsolókról menthetetlenül árulkodik a Nissan-rokonság, illetve a hátsó sor a kupés tetőív miatt langalétáknak már nem való. De a csomagtartó mérete sem hozza a kategóriatársak szintjét, hiszen a 410 literes alaphelyzeti értéket a legtöbb kompaktkategóriás kombi is tudja. A beltér változásai egyébként kimerülnek abban, hogy a műszerfali órák mutatóinak színe pirosról fehérre változott, illetve a fedélzeti számítógép panelje fehér háttérvilágítást kapott.

Ebben a kategóriában a 410 literes csomagtérrel nem lehet dicsekedni Ebben a kategóriában a 410 literes csomagtérrel nem lehet dicsekedni

Amiben igazán nagyot domborít az FX, az a felszereltség. Bár az alapárak tekintetében semmivel sem olcsóbb, mint egy Audi Q7-es vagy X5-ös BMW, az Infiniti egyáltalán nem bánik fukarul a felszereltséggel. Többek között állítható támlájú hátsó ülések, elektromos mozgatású csomagtérajtó és kormányoszlop, kulcs nélküli indítás, memóriás bőrülések, napfénytető, tolatókamera, „öngyógyító” fényezés és bi-xenon fényszórók járnak az alapváltozathoz.

A dízel verzió hatótávolsága a 90 literes üzemanyagtank jóvoltából eléri az 1000 kilométert A dízel verzió hatótávolsága a 90 literes üzemanyagtank jóvoltából eléri az 1000 kilométert

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!