A koncepció dicséretes és költséghatékony, hiszen egy már meglévő modellt alakítottak át villanyautóvá. A közkedvelt Fluence formájához csak szolidan nyúltak, az élesebb szeműek rögtön kiszúrják a kékes árnyalatú fényszóró- és ködlámpafészkeket, a Renault-logókat, vagy éppen az átalakított hűtőmaszkot. Mivel a jókora akkumulátorcsomagot a hátsó ülések mögé helyezték, a fart megtoldották 13 cm-rel.

Változott az oldalvonal, a hátsó lökhárító diffúzorbetétje és a speciális alakú felnik pedig egyaránt a légellenállást mérséklik. A Renault koncepciója ráadásul nemcsak a gyártás tekintetében költséghatékony, hanem a fogyasztó oldaláról is. A megoldás: az ügyfél csak az autót vásárolja meg, a drága lítium-ion akkumulátort lízingeli! Utóbbi nettó 82 euró (kb. 24 600 Ft) havonta, s ez az összeg tartalmazza az assistance szolgáltatást (évi 10 000 km-es limittel) is.

Ha világít a GO felirat, akkor indulhatunk!

Az autó beindítását a mutatók életre kelése és egy GO felirat jelzi, a robbanómotor zajához szokott fülnek ez újszerű élmény. A forgótekercses szinkronmotor 95 lóerős, maximális forgatónyomatéka 226 Nm, mely már induláskor bevetésre kész. Az erőátvitel programválasztó karja akár egy hagyományos automatáé (P, R, N, D). A gyorsulás végtelenül lineáris, a nyomatékleadás azonnali, a dinamika és a rugalmasság akár egy normál személyautóé, a Fluence Z.E. egyáltalán nem viselkedik mozgó forgalmi akadályként. Állórajtos százas gyorsulása 13 másodpercig tart, végsebessége 135 km/óra, de tartós autópálya-üzemben hamar csökken a megtehető távolság. Utóbbi ideális körülmények között 185 kilométer, a Renault igazi vadászterepe a város.

Egy-két kapcsolótól, órától eltekintve olyan a belső, akár egy automata Fluence-ben Egy-két kapcsolótól, órától eltekintve olyan a belső, akár egy automata Fluence-ben

Amikor a jármű áll, az energiafogyasztás gyakorlatilag nulla, az energia-visszanyerő rendszer pedig a gyakori fékezésekkor, megállásokkor amúgy elvesző energiát hasznosítja. Ha nem sietünk, az Eco gomb aktiválásával (korlátozza a klíma és a fűtés működését) kb. 10%-os hatótávnövelés érhető el, így egy töltéssel akár 200 kilométer is megtehető. Az aktuális értékekről (pillanatnyi és átlagos energiafelhasználás, hatótávolság stb.) minden esetben a fedélzeti számítógép tájékoztat. A villanymotor (160 kg) ugyan könnyebb, mint például egy dízel blokk (kb. 200 kg), azonban a csomagtérbe elhelyezett 250 kg-os akkumulátor jókora többletsúlyt jelent. Nem véletlen, hogy nemcsak a futóművet, hanem a vezetéstámogató rendszereket (ABS, ESC) is újrahangolták. Az első futómű lágyabb, míg hátul megerősítették a segédalvázat és a váznyúlványokat. A végeredmény: kanyarban kezesen viselkedik az autó – persze az ésszerűség határain belül –, viszont egyenetlen útfelületen a rugózás modorossága nem az igazi.

Mennyit eszik? Hol lehet és meddig kell tölteni?

Az autó fogyasztása – mint ahogy a belső égésű motoroknál is – nagyban függ a vezetési stílustól, a külső hőmérséklettől és a terheltségtől. Az általunk kipróbált Fluence Z.E. városi, elővárosi körülmények között, némi dombmászással, két fővel a fedélzetén kb. 15 kWh-s átlagot produkált. Lemerülő akkumulátorok esetén segítségért fordulhatunk a Carminat TomTom navigátorhoz, melyen megtaláljuk a legközelebbi nyilvános töltőpontok listáját. Az akkumulátor teljes lemerülése egy előre koreografált folyamat, nagyon alacsony töltöttségi szintnél korlátozott sebességgel, de még néhány kilométer megtehető, így biztonságos helyen állítható le a Fluence. A segélyszolgálat értesítése után ingyenesen a legközelebbi töltőponthoz vontatják az autót – szimpatikus vállalás!

Hiába a 13 centiméteres toldás, a böszme akkumulátor révén még így is 317 literes a raktér Hiába a 13 centiméteres toldás, a böszme akkumulátor révén még így is 317 literes a raktér

A rendszeres otthoni töltéshez szükséges egy fali konzol beépítése, ez az ún. Wall-Box. A villanyórára hasonlító szerkezet egy transzformátorként működő, nagyfeszültségű csatlakozóaljzat, felszerelését kizárólag engedéllyel rendelkező szakember végezheti el. A Wall-Box képes kommunikálni az elektromos hálózattal, kihasználva a kedvezményes, csúcsidőn kívüli tarifák előnyeit, a teljes töltés 6-8 órát vesz igénybe. A Fluence Z.E. egy speciális csatlakozóval alkalmanként közvetlenül a 220 voltos hálózatról is tölthető, ilyenkor azonban érdemes számolni a megnövekedett időigénnyel (10-12 óra). A Renault már dolgozik az akkumulátorcserét lebonyolító pontok kiépítésén is. A különleges gyorscserepontokon 3-5 perc alatt kiveszik a lemerült akkumulátort, majd a helyére illesztenek egy feltöltöttet. Ilyen állomásokat először Izraelben, Ausztráliában és Dániában vezetnek be. Ha hosszú útra, nyaralni indulna a Z.E. tulaja, olyankor jelentős, akár 25%-os kedvezménnyel juthat a Renault Rent, az Avis vagy az Europcar autókölcsönzőkön keresztül belső égésű motorral ellátott bérautóhoz.

A gépháztető alatt kapott helyet a 160 kilogrammos elektromotor, a hátsó ülések mögé került a komódnyi akkumulátorpakk, melynek súlya 250 kg A gépháztető alatt kapott helyet a 160 kilogrammos elektromotor, a hátsó ülések mögé került a komódnyi akkumulátorpakk, melynek súlya 250 kg

Renault Fluence Z.E.
Rendszerteljesítmény (kW/LE): 70/95
Max. forgatónyomaték (Nm): 226
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 4748/1809/1458
Tengelytáv (mm): 2702
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1605/418
Csomagtér (l): 317
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 13,0
Maximális sebesség (km/h): 135
Hatótávolság (km): 185
CO2-kibocsátás (g/km): 0
Akku nettó bérleti díja (euró/hó): 82
Nettó alapár (euró): 21 900

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!