A legnagyobb hálózat a Klubpetrolé, amelynek 38 egysége van, de számukat egy éven belül 15-tel növeli. A hipermarketláncok közül a Tesco az idén duplázásra készül, azaz 30 körülire növeli töltőállomásai számát. A Mol egyelőre nem aggódik.

A Klubpetrolnál (KP) bevált a „sűrű fillérre” alapozó stratégia. A benzinkútláncnak már 38 tagja van, s az idén újabb 15 egységgel bővül a hálózat, sor kerül továbbá az első ukrajnai kútjuk átadására is – tudtuk meg Hajdu Vilmostól, a franchise-gazda Hungaronafta Kft. ügyvezető igazgatójától. Az egyes állomásokat saját költségükön felépítő és üzemeltető partnereikkel 5-10 évre szóló szerződést kötnek, ennek értelmében ők látják el 95-ös benzinnel és gázolajjal az állomásokat, amelyet saját tokodi bázisukról, valamint Kecskemétről és Debrecenből szállítanak ki. Bár csak az említett két üzemanyagfélét tartják kínálatukban, s a szolgáltatásban sem kelnek versenyre a nagyokkal, így is megtalálják számításukat – állítja Hajdu Vilmos, utalva arra, hogy üzemanyag-forgalmuk egy év alatt duplájára nőtt. Igaz, ebben nemcsak a lakossági vásárlók számának növekedése, hanem a gyarapodó vállalati megrendelések is szerepet játszottak. Becslésük szerint a kiskereskedelmi piacon 2-3 százalékos a részesedéssük. Minél drágább az üzemanyag, annál többen döntenek úgy: a literenként egységesen tízforintos kedvezmény miatt inkább a KP kútjait keresik fel. Ráadásul az üzemanyag minősége nem rosszabb, mint másutt, sőt előfordult, hogy a KP-kutaknál 98-as benzint adtak a 95-ös áráért. Az üzemanyagot nem a Moltól szerzik be, ahogy a többi diszkont is főként alternatív forrásból „táplálkozik”.

A Tesco sem a Moltól veszi az üzemanyagot; külön partnerei vannak, akik közül mindig a legalacsonyabb árat ajánlótól rendelnek – jelezte Danks Emese, a társaság kommunikációs igazgatója. Diszkontkútjaiknál a Mol bejelentett áremeléseit megelőzően ugrik meg a forgalom, s akkor, amikor az új állomások átadásakor 15 forintos árkedvezménnyel adják az üzemanyagot azoknak, akik egy meghatározott összeg felett vásárolnak az áruházukban. A Tesco jelenleg 14 kutat üzemeltet, s az idén további 10-15 egység nyitását tervezik áruházaik közelében. Az áruházlánc 95-ös és 98-as benzint, valamint gázolajat forgalmaz, rendszerint 10 forinttal olcsóbban, mint a nagyok. Áraikat a Moléhoz igazítják. Forgalmi adatokat Danks Emese nem közölt, csak annyit árult el, hogy az jóval meghaladja a tervezettet.

Hasonlóan alakítja árait az Auchan is, amely 2004 februárjában nyitotta meg első diszkontkútját Soroksáron. Az Auchan is a többi kúttal azonos időben változtatja árait, s rendszerint 10 forinttal kevesebbet kér a benzin literjéért. A társaság jelenleg három kutat üzemeltet: a soroksári mellett Csömörön és Dunakeszin.

A Molnál egyelőre nem érzékelik a diszkontkutak forgalomelszívó hatását – mondta érdeklődésünkre Ferencz I. Szabolcs kommunikációs igazgató. Az viszont igaz, hogy ahol diszkontkút épült a Mol-állomás közelében, ott kedvezőtlenül módosult a forgalom. Az áreltérés azonban szerinte nem akkora, hogy emiatt érdemes lenne kilométereket utazni, s a javukra szól a szolgáltatás minősége is. Az üzemanyagárról szólva kifejtette, hogy 15 forintos nyári emelést valóban indokolnak a világpiaci árak, s ha a nyersolaj hordónkénti ára nem megy tartósan 60 dollár/hordó fölé, valamint a forint nem gyengül 2-3 százaléknál nagyobb mértékben a dollárhoz képest, ennél nagyobb drágulásra nem kell számítani.

Kérdésünkre, hogy európai összehasonlításban miért Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok adók nélküli, nettó ára, Ferencz I. Szabolcs kifejtette: a közel-keleti olajjal szemben az orosz nyersolajnak igen magas a kéntartalma, s ennek a megtisztítása igen költséges. A Mol nemrég 70 milliárd forintért korszerűsítette finomítói technológiáját, s ennek eredményeként ma már kizárólag kénmentes üzemanyagokat árul.

A Mollal ellentétben Ausztriában a nagy forgalmazó társaságok a bőrükön érzik az olcsó kutak térnyerését. Ott fordulni látszik a kocka: nem a kicsik igazítják áraikat az OMV-hez, hanem fordítva. Nem véletlenül: a 2815 ausztriai benzinkút 41 százaléka diszkont-töltőállomás. S ahol a legtöbb a diszkontkút, ott legélesebb a verseny, tehát ott a legalacsonyabbak az árak – derül ki az ARBÖ közlekedéssegítő szervezet tanulmányából. Eszerint Alsó-Ausztria és Steiermark tartományban a legolcsóbb a benzin, itt a diszkontkutak aránya 49 százalék. Salzburg, Vorarlberg és Tirol viszont kifejezetten drága, e tartományokban ugyanis mindössze 26, 24, illetve 23 százalékos részt képviselnek a diszkontkutak. Az árkülönbség a tíz százalékot is elérheti.