Kábel mellett feláras napelem tetőpanel is töltheti az akkumulátort. Fotó: Toyota

Már rég nem igaz, hogy egy Toyota csak konzervatív lehet, nézzük csak meg az újdonságot, amely sok-sok megoldást megőrzött a 2020 tavaszán bemutatott tanulmányautóból. A kalapácsfejnek nevezett orrkiképzés lesz a márka meghatározó formajegye a jövőben, és ehhez társulnak még a keskeny fényszórók és a hangsúlyos sarkok. Az biztos, hogy fotókon sokkal filigránabbnak tűnik az új Toyota, a közel 4,7 méteres modell bizonyos szögekből kifejezetten vaskos autó hatását kelti.

Később le lehet majd mondani a kormánykerékről is, hogy jobb legyen a rálátás a szélvédő tövében elhelyezett műszeregységre

A jövevény műszaki szempontból is érdekes, ugyanis ez az első Toyota, amely a villanyautók számára fejlesztett e-TNGA platformra épül. Önmagában ennek nem lenne sok jelentősége, de ez a padlólemez alapjaiban határozza meg a helykihasználást: amikor a Toyota azt mondja, hogy a helykínálat a nagyautókkal mérhető össze, akkor abban tényleg nincs túlzás, a tér minden kétséget kizáróan hatalmas. Az már más kérdés, hogy rövidek az ülőlapok és hátul alig támasztja az ülés a combunkat, illetve, hogy a fekete, műanyag kilincs nagyon olcsónak hat egy ilyen jellegű autóban. Kár, mert a skandináv filozófia szerint megalkotott belső a villanyautózáshoz remekül passzolva nyugalmat áraszt, és vannak roppant érdekes részletek is. Külön kiemelném a műszerfal szövetborítását, amely otthonossá teszi a belsőt. Bár a tesztelt autóban hagyományos kormánykerékkel találkoztunk, a bZ4X egyik nagy újdonsága a szarvkormányokra hajazó volán. Itt valójában a kormánykerék és az első kerekek között nincs mechanikus kapcsolat, az elfordulás szögét az elektronika szabályozza az egyes kerekeknél lévő aktuátorok segítségével.

Felhúzott lábakkal kell ülni, de egyébként van hely hátul

A lítium-ion akkumulátor megalkotásához a Toyota felhasználta az iparágban egyedülálló, 25 éves tapasztalatát, így a vetélytársakhoz képest hosszabb életet ígér, egészen pontosan 10 év vagy 240 000 km megtétele után még legalább 90%-os kapacitása lesz. A 71,4 kWh kapacitású teleppel akár 411-516 km-es hatótávolságot ér el a bZ4X, a töltési teljesítmény 150 kW, illetve extraként napelemes tetőpanel is elérhető lesz, ami a mérnökök szerint akár évi 1800 km-nyi energiát tud termelni.

A padló alatt van a helye a töltőkábelnek

A forgalmazás kezdetekor kétféle verziót kínálnak, a fronthajtású változat 204 lóerőt, míg az általunk próbált 4×4-es kivitel 217 lóerőt mozgósít. Nincs is baj a dinamikával, a menetpedál kisebb érintésére is azonnal válaszolnak a villanymotorok, ha kell 6,9 másodperces alatt teljesíti a 0-100 km/órás sprintet a modell. Bár a gyorsulás és az erőtartalék terén nem lehet belekötni a Toyotába, a rugózáson érződik, hogy véletlenül se akartak sportos autót alkotni, a közel 2,0 tonnás test lágyan rugózik.

A végére hagytam a feketelevest, az árat. Persze lehet mondani, hogy a 23 160 000 Ft-os indulóár értékarányos, hiszen a konkurensek is ezen a szinten mozognak, ugyanakkor ezzel az összeggel a bZ4x sem hozza közelebb a villanyautózást az átlagemberekhez. Jobb ha bele se gondolunk, hogy a hasonló méretű és teljesítményű RAV4 Hybridhez viszonyított 6-7 millió Ft-os ártöbbletből mennyit lehetne autózni…

Toyota bZ4x FWD (zárójelben az AWD X-MODE adatai)
Max. teljesítmény: 150/204 (160/217) kW/LE
Max. nyomaték: 265 (337) Nm
Akkumulátor kapacitás: 71,4 kWh
Hossz./szél./mag.: 4690/1860/1650 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Tömeg: 1895 (1985) kg
Csomagtér: 441 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 (6,9) s
Max. sebesség: 160 km/h
Átlagfogyasztás: 14,3 (15,8) kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP: 436-516 (411-470) km
A típus alapára: 23 160 000 (25 695 000) Ft