A barcelonai rövid menetpróbán szinte ki sem lehetett ismerni a vezetőtámogató és információs rendszerek teljességét. A Transit értékeli a vezető stílusát, és tanácsokat ad a hatótávolság növelésére: például ne a pedállal fékezz, hanem energiát visszanyerően. Fotó: Karlovitz Kristóf, Ford

Nem elég újfajta járműveket előállítani, eladni, hanem segíteni kell a vevők szemléletváltását, új technikák megismerését, használatát, tehát le kell cserélni saját tudásunkat, szokásainkat is. Ebben segít a Ford új globális üzletága, a Pro. Sokféle jelentést hallhatunk ki e rövid szóból: profi, professzionális, prolongált élettartam, protekció (védelem), produktivitás, problémaelhárítás, profit, progresszivitás, prosperálás – és mindez benne is van a csomagban. A Ford Pro célja átfogó szolgáltatásokkal, szoftverekkel és digitális megoldásokkal feldobni európai haszonjármű-flották termelékenységét, illetve mindent lefedő szolgáltatással javítani az autók rendelkezésre állási idejét, csökkenteni üzemköltségeiket és segíteni a vállalkozások fenntarthatóságát, miközben azok átállnak elektromos hajtású járművekre. Mindez már önmagában is jelzi, hogy nem könnyű gázolaj helyett akkuval járni, és közben nyereségesen fuvarozni.

Hamarosan újabb, elektromos típusok érkeznek: 2023-ban a vadonatúj Transit Custom egytonnás áruszállító (képünkön), 2024-ben az új generációs Tourneo és Transit Connect plug-in változata és az akkumulátoros-elektromos Transit Courier

Az új üzletág szilárd alapon áll, hiszen a márka zsinórban 7. éve vezeti Európa haszongépjármű-piacát, Transitjai a világ legnépszerűbb áruszállítói, tehát reálisnak tűnik célkitűzése, hogy 2025-ig 45 millió dollárra növelje a digitális szoftverekből és a szolgáltatásokból származó globális bevételeket a Ford Pro.

A „hűtő” maszk alatti fedelet kinyitva lehet csatlakoztatni a kábelt, így könnyű odaállni töltőoszlophoz, fali töltőszekrényhez. Hatótávként 300 kilométert, sőt kedvező körülmények között annál is többet ígérnek a gyári szakemberek

Járművek minden feladatra és minden vásárlónak
A program azzal könnyíti majd meg a vásárlók átállását, hogy gyakorlatias, tisztán elektromos hajtású modelleket kínál nekik. Ezeket úgy tervezik, hogy szállítási képességben és fenntartási költségben se kelljen kompromisszumot kötni, állítja a Ford. Mi viszont tudjuk, hogy az ilyesmit „e” nyelven kell érteni: míg a Barcelonában kipróbált E-Transit hasznos teherbírása 955 kilogramm, és maximum 750 kilót lehet mögé akasztani, egy megfelelő dízelmotoros Transit több, mint két tonnát fogadhat rakterébe, és 2-3,5 tonnás utánfutót vontathat. Tehát kétszeres, illetve négy és félszeres a különbség az ódivatú és az új módi szerinti járművek között, az utóbbiak hátrányára. A hatótávról nem is beszélve, a költségeket pedig majd meglátjuk.

A 450 kilós akkucsomagot és a hajtómű részegységeit az alváz alá helyezték, hogy ne vegyenek el a hasznos térből. Ezáltal alacsonyra kerül a tömegközéppont és javul a súlyelosztás, amit érezni is lehet vezetés közben

Egy-egy negatívum nem a Ford hibája, hanem minden márkát érintő, rendszerszintű e-korlátokról van szó. Igazolja az iménti megjegyzést, hogy új E-Transitra már akkor beérkezett 5000 megrendelés, mielőtt az első példány legördült a gyártósorról.

Egyszerű rakterű furgon mellett sokféle berendezés is kapható a Ford Pro révén, például mozgó műhelynek berendezett jármű, amellyel helyszínre kijáró iparos vagy karbantartó brigád dolgozhat

Egyedi berendezés, profiknak
Az Európában eladott Ford haszonjárművek felét átépítik a vásárlók egyedi igényei szerint. A Ford Pro Special Vehicles jelentősen leegyszerűsíti a felépítményezést a vevőknek és az átépítő cégeknek. A vállalat Minősített Járműátalakító (QVM) partnereinek kiterjedt európai hálózata rugalmasan teljesít elvárásokat, egyetlen áruszállító bepolcozásától egy teljes országot ellátó hűtőkocsiflotta kivitelezéséig. A QVM-partnereknél nincsenek vizsgáztatási problémák, az átalakítások biztonságosan, hatékonyan és gyorsan, egyedi specifikációk szerint valósulnak meg. A Ford Pro emellett alkatrészcserékkel, segédakkumulátor- és üzemanyag-rendszerekkel, valamint a különleges funkciók (pl. jelzőfények vagy utánfutó elektromos rendszerek) működését előkészítő csomagokkal segíthet fokozni a jármű képességeit. Ráadásul egy digitális szolgáltatás fejleszt megoldásokat, hogy külső gyártók rendszerei is kezelhetők legyenek a jármű érintőképernyőjéről, így nincs szükség további vezérlőpanelekre a fülkében.

Hálózatba kapcsolva
A Ford Pro integrált ajánlatának legfontosabb elemei a hálózatba kapcsolható járművek, amelyek maximálisan kihasználhatóvá teszik a flották termelékenységét és rendelkezésre állási idejét. Egyedülállónak számít a haszonjármű-szektorban, hogy teljesen integrált, digitális rendszer segít a flottaüzemeltetésben, akár dízel- vagy benzinmotoros autókat, vagy tisztán elektromos hajtású modelleket használnak – még ha vannak köztük nem Ford márkájúak is. Haszonjárművek töltési, szerviz- és finanszírozási szoftverei egyetlen átfogó platformon egyesülnek, megkönnyítve az áttérést a hálózatba kapcsolt, elektromos járművekre. Kell is ez, hiszen az új körülmények között minden eddiginél összetettebb feladat egy flotta működtetése.

Csökkenti az állásidőt a mobil szerviz, azaz amikor a helyszínen oldják meg a műszaki problémát

Sokféle helyzetre
Minden flottás ügyfél egy évre ingyenes Ford Pro Telematics előfizetést kap, ha hálózatba kapcsolható Ford haszongépjárművet vásárol. A szoftver alkalmas például járművek valós idejű helymeghatározására, járműállapot-figyelmeztetésre, vagy a sofőrök vezetési stílusának követésére. A tisztán elektromos hajtásra áttérő flottáknál a Ford Pro ETelematics plusz funkciói támogatják a Ford Pro Charging használatát: mutatja a feltöltés aktuális állását, a töltéssel még megtehető távolságot, figyelmeztet az alacsony töltöttségi szintre, előklimatizálja a vezetőfülkét, már a műszak kezdete előtt felmelegítve vagy lehűtve a kabint, így menet közben spórol az akkuval. Az 5 vagy kevesebb járműves flottagazdák ingyenes Ford-Pass Pro okostelefon-alkalmazáshoz folyamodhatnak. Nagyobb piacokon a Ford Pro tanácsadói segítenek megtalálni az adott helyhez megfelelő töltési megoldást. A Ford Pro Charging egyedülálló szolgáltatása a töltési hardver és szoftver egyidejű telepítése. A hálózatos rendszer már azelőtt észlel problémákat, mielőtt az ügyfél észrevenné, és meg is oldja a gondokat. A Ford Pro Charging Európa-szerte több mint 300 ezer, Magyarországon több mint 600 töltőponthoz biztosít hozzáférést, a számlázást pedig központosítva kezeli. Egyszerű megoldást kínál az otthoni, fali töltődobozok beszereléséhez, költségszámlázásához és adminisztrációjához is – hát igen, ez is költségtényezője az átállásnak.

Az állásidő a flottamenedzserek rémálma… A Ford Pro Service járműadatok és a szervizhálózat összekötésével biztosít maximális üzemidőt. A szervizek mellett teljes flottányi mobil szervizkocsi javít ott és akkor, ahogy megfelel az ügyfélnek, a javítások és a szervizmunkák 70%-át képesek a helyszínen megoldani (még más márkájú autók esetében is). A szolgáltatás magyarországi bevezetése 2024 elején várható.

A brit Duntonban már működik a FordLiive központ

A Ford Pro Service fontos szolgáltatása a FORDLiive, amellyel valós idejű járműadatok alapján a márkaszervizek és a Ford Pro szakértői gyorsan meghatározhatják az esetleges hibákat és a szükséges javítást, hogy már előre rendelkezésre álljon az alkatrész és szaktudás, így a járműveknek kevesebb időt kell műhelyben tölteniük. Magyarországon 2022 negyedik negyedévében nyílnak FORDLiive központok.