Az EVA 2-es platformra épülő autó 580 4Matic verziójának listaára 49 965 000 Ft. Fotó: Balogh Bence

A csillagosok S-osztálya kapcsán rögtön tudja az ember, hogy mit is értünk luxus és a szó nagybetűs jelentése alapján AUTÓ alatt. Elegáns limuzin a maga több évtizedes presztízsével és kiforrottságával, bivaly benzin- vagy dízelmotorral, a hosszú tengelytávú verzió esetén sofőrös küldetéstudattal. Ide nem passzol az akkumulátoros- elektromos gépezet, ám mivel a stuttgartiak sem térnek ki az autóipart átrendező trendek elől, az EQ-família szimpatizánsai is megtalálják a maguk S-osztályát.

Szuper ergonómia elöl, kimért szalonhangulat hátul. A hátsó kerekek akár 10 fokban is képesek elfordulni, csupa csillag, zárt felni is választható

Az EQS nem szeretne, de nem is tudna hús-vér luxusautó lenni, sokkal inkább egy ultramodern, guruló okoseszköz. Egyedi, figyelemfelkeltő, rangot sugárzó, megannyi bámulatos megoldással és persze a konstrukció sajátosságaiból fakadó kivédhetetlen hátrányokkal. Utóbbiak közé sorolható a 2,5 tonnás saját tömeg, az ebből adódó magas alkatrészköltségek (gumiabroncsok, fékrendszer), és persze a töltési anomáliák okozta hatótávpara. A rövidke menetpróba során mindezekből csak a gigantikus tömeggel szembesültünk, mégpedig úgy, hogy az autóval suhanva Bence kollégámmal egybehangzóan megállapítottuk, a futóműhangolást végző mérnökök bizony zseniális munkát végeztek. Az autó szinte lebeg, siklik az út felett, a gyengébb minőségű aszfalton is puhán lépked, ugyanakkor nem érezni szintetikusnak a viselkedését. Direkt módon irányítható, amiben nagy szerepe van az összkerékkormányzásnak, a hatásos fékeknek és az azonnal reagáló, brutális tolóerőnek.

Az alaktényező rekorder, mindössze 0,20 cW! A motorházfedelet csak szervizben lehet levenni

Az EQS 580 4Matic tesztautó extrákkal növelt 62 089 690 forintos árcédulája sajátos megvilágításba helyezi az értékelést, a fedélzeti fényűzés magától értetődik, ezen a nívón pedig nem is tűnik eszementnek. A kilincs előbújik a karosszéria síkjából, menet közben a légy zümmögését is hallani, a hifi koncertterembe varázsol, szóval kényeztetve érezzük magunkat. A klasszikus műszerfalat itt az MBUX Hyperscreen jelenti, tűéles képpel, akár műholdfelvételt megjelenítő navigációval és intelligensen alkalmazkodó működéssel. 190 db LED a hangulatvilágítást, 350 db szenzor pedig az utazás zavartalanságát és a hatékony energiafelhasználást szolgálja. Az EQS nem a jobb hátul pöffeszkedő cégvezető, hanem a tehetős sofőr autója, az autó minden porcikája elsősorban a vezető kívánságait lesi, s bár hátul sem szűkös, a rövidke ülőlap azért meglepett minket.

A csomagtér 610-ről 1770 literesre bővíthető. A hátsó szélvédővel együtt nyílik az 5. ajtó, a bal visszapillantó alól nyílik ki az ablakmosó-betöltőfiók, jobb hátul az elektromos töltő fogadóaljzata

Az 580-as jelzés velejárója a 4Matic összkerékhajtás, vagyis elöl-hátul is dolgozik egy-egy villanymotor, a rendszerteljesítmény 523 lóerő és 855 Nm. A 0-100 km/órás gyorsulás 4,3 másodpercet vesz igénybe, a vágtának pedig 210 km/óránál vet véget az elektronika. A WLTP norma szerint 17,4-21,8 kWh/100 km-es átlagot produkál, ami a 107,8 kWh kapacitású akkumulátorral 770 km-es hatótávot jelent, a fedélzeti töltő 22 kW-os, és 200 kW teljesítményű töltés fogadására is képes.

Az akkumulátor tanúsítványa 10 évre, vagy 250 000 kilométerre szól, 70%-os kapacitás megőrzése mellett