Balra a klasszikus, jobbra az R Line megjelenés, itt éppen fekete karosszériadíszekkel. Fotó: Volkswagen és Lővei Gergely

Aktuálisan a Volkswagen legnagyobb darabszámban értékesített autója a Tiguan, amelyből az utolsó 2 évben 1,2 millió példányt értékesítettek – 2007-es debütálása óta pedig több mint 7,5 milliót –, ezek után érhető, hogy miért nincsenek forradalmi változások a 4. generációnál. Persze ez nem jelent egy helyben toporgást, magabiztosabb lett a megjelenés a magasabb orral, keskenyebb fényszórókkal. Oldalt már nem folyamatos a széles váll, hanem a sárvédőket domborítják ki, hátul egy csíkban rendezik el a lámpákat, magasabb felszereltségnél – az orrhoz hasonlóan – végigfutó fénycsíkot használnak.

Légfüggöny és burkolt padló, nagyobb tetőspoiler javítja a légellenállást az elődhöz képest (Cw érték 0,33 helyett 0,28). Elsőként a szabadidő-kapja meg a nagy felbontású mátrixfényszórót, ennél oldalanként 19 200 darab fényforrás világít, vannak okosfunkciók is – például útszűkületnél az autó szélességét vetíti a talajra a lámpa. Nagyságrendileg nem változik a méret, változatlan tengelytáv és szélesség mellett 30 mm-rel nő a hossz és 4 mm-rel a magasság. A jobb helykihasználásnak köszönhetően sikerült a fej- és a csomagtér méretét is növelni.

Digitális belső, hátulról megvilágított díszek és tigris illetve leguán a hátsó oldalablakokon

Itt is a legújabb digitális kijelzőket találjuk, a kormány mögött 10,25 colos kijelző informál, a központi érintőképernyő 12,9 vagy 15 colos képátlójú és kicsit a vezető felé fordul, a fel-a-fejjel kijelző már nem felnyíló plexilapkára, hanem a szélvédőre vetíti az információkat. A kormányküllőkre és a bajuszkapcsolókra koncentrálódik a kezelés, beleértve az irányváltó kapcsolót, világnyelveken lehet beszélgetni az IDA digitális segéddel. A szabadidő-autó sajátja a változtatható jelentésű központi vezérlő, amivel többek között üzemmódot, hangerőt lehet állítani. Az első ülések között nagy méretű tárolót tudtak kialakítani, a rögzítőfék-kapcsolója a szabadidő-autónál a kormánytól balra kerül elhelyezésre. Újak az első ülések, amelyek szélesebb állítási tartománnyal, 4 párnás deréktámasszal rendelkeznek, elérhető szellőztetés és masszázsfunkció is – utóbbi 10 légpárna segítségével dolgozik. Apró figyelmesség a konstruktőrök részéről, hogy a Tiguan név eredetét jelző tigris és leguán egy-egy apró ikon képében megjelenik a bal- illetve jobboldali hátsó oldalablakon.

A plug-in modellnél nincs, egyébként a csomagtér bal oldalfalán kap helyet a konnektor. A mélyláda már nem kerek, hanem hosszúkás doboz, így már a plug-in hibrid hajtáshoz is kérhető a csúcs-hifi

Jobb vezethetőséget ígér a hátsó felfüggesztés módosított geometriája (a rugó bekötési pontját 20 mm-rel lejjebb és 7 mm-rel kijjebb helyezik el, a nyomtávrúd 5 mm-rel hátrébb és 10 mm-rel alacsonyabban csatlakozik), de igazán az opciós DCC Pro felfüggesztés hoz újat. Ennél az elektronikus vezérlésű lengéscsillapítóknál már 2-2 szelepet használnak, azaz külön vezérlik az összenyomódás és a kiengedést is. Erre a menetstabilizáló is hat, tehát a kerekenkénti fékezés mellett a lengéscsillapítás vezérlését is befolyásolja az ESP, a karosszéria dőlésének bizonyos mértékű szabályozása javítja a beavatkozás hatékonyságát. A 2 szelepes megoldás előnye, hogy például Sport módban csak az összenyomódást állítják keményebbre, az ilyenkor a kátyúba „beeső” kerék finomabban landol.

A helykínálat alapvetően változatlan, elöl a multifunkciós tekerőkapcsoló, hátul a könyöklő végéből kihúzható, kütyütartóként is használható, elfordítható pohártartó az újdonság

A Volkswagen Tiguan alapmotorja az 1,5-ös eTSI, a 130 vagy 150 lóerős motornál hengerlekapcsolás és 48 voltos lágyhibrid rendszer csökkenti a benzinfogyasztást. A 2,0 literes turbómotor 204 vagy 265 lóerős teljesítménnyel választható, a 2,0 literes TDI 150 vagy 193 lóerős lehet, a legerősebb teljesítményszintek 4Motion összkerékhajtást kapnak. A második generációs hálózatról tölthető hibrid hajtást kínálják, a 204 lóerő (150 LE benzinmotor és 115 LE villanymotor) vagy 272 lóerő (177 LE benzinmotor és 115 LE villanymotor) rendszerteljesítmény az első kerekeken át hajt. A nettó 19,7 kWh (bruttó 25,7 kWh) kapacitású akkumulátort a hátsó ülés alá szerelik, a 45 literes benzintank a csomagtérpadló alá kerül, így se kardántengelynek, se elektromos hátsó tengelynek nem maradt hely. Változattól – kerékméret, tömeg, stb. – függően 100 km körüli elektromos hatótávolsággal lehet számolni, felgyorsítják a töltést, a fedélzeti töltő 3,6 helyett 11 kW-os, ezen felül 50 kW-os villámtöltésre is van lehetőség. A korábbinál kétszer nagyobb energiasűrűségű telep maximális teljesítményleadása 110 kW, ám mivel legfeljebb 85 kW-ot vesz ki a villanymotor, a telep soha sincs maximális teljesítményen terhelve, ami meghosszabbítja az élettartamát.

Finomabban kidolgozott részletek jellemzik a karosszériát

Fontos változás a Volkswagen Tiguan 4. generációjánál, hogy abból már csak normál változat készül, az 5+2 személyes Allspace búcsúzik. Nem utód nélkül tűnik el a családi autó, hanem a jelenleg Kínában kapható Tayron-ból csinálnak világmodellt, amelynek következő generációja szintén az MQB Evo műszaki alapot használja, és a Tiguan – Touareg közötti résbe pozicionálják a nagyobb méretű karosszériájával.