Amikor átvettem a tesztautót, majdnem földbe gyökerezett a lábam! Számtalan fotót láttam már korábban az F-Type-ról, de azokat az íveket és domborulatokat élőben kell látni: nem kétséges, hogy a forma alapján ez a Jaguar legdögösebb modellje, miközben felépítésével (lapos, kétüléses kabrió) és méretével (4,47 méteres hossz) sem a „finomkodó” granturismók táborát gyarapítja, ez itt, kérem, egy igazi sportkocsi!

Egyéni és ízléses a beltér. A középkonzol tetején lévő szellőzőrostélyok besüllyeszthetők Egyéni és ízléses a beltér. A középkonzol tetején lévő szellőzőrostélyok besüllyeszthetők

A vezetőnek olyan érzése van, mintha az aszfalton ülne, az indítógomb megnyomására pedig felpörögve, mély hangjával adja tudtunkra a motor, nagy produkció van előkészületben. A városban kezdődő kapcsolatunk elején teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy ilyen körülmények között aligha lehet kiaknázni a 3,0 literes egység 380 lóerőjét, illetve hogy az F-Type rugózása sprőd, mert elég egy csatornafedél, vagy egy kisebb hupli, és a szokásosnál is jobban el akarjuk kerülni az ilyen akadályokat.

A kompresszor mellett a szél is süvít

Míg korábban több gyártó palettájának oszlopos tagjai voltak a kompresszoros motorok (pl. Mercedes), mostanság szinte unikumnak számítanak. Való igaz, hogy a fogyasztás tekintetében a kompresszor hátrányt jelent, de a gázreakciók hihetetlenül közvetlenek, amire a Jaguar motorja is ráerősít, ráadásul a V6-osnak olyan hangja van, amire habozás nélkül rávágnánk, hogy V8-as. Ha aktiváljuk a sportkipufogót (gombnyomásra), frenetikus hörgésbe kezd, ami nagyban hozzájárul az élményhez. A pokoli gyorsulást a számadatok is igazolják, a Jaguar ugyanis 4,9 másodperces százas szintidővel rendelkezik, ugyanakkor alumínium lengőkarok és szintén alu platform ide vagy oda, az 1614 kg-os tömege nem éppen csekély. Bár kétségtelen, hogy egy fogyókúra nem ártana, az F-Type kanyargós úton is nagyon élvezetes (főleg Dynamic módban), elvégre ennél közvetlenebb kormánymű egyetlen Jaguarban sincs, a karosszéria csavarodási szilárdsága ráadásul 10%-kal, míg merevsége 30%-kal múlja felül az XK-ét.

Egy átlagos vezetőnek alighanem könnybe lábad a szeme az F-Type kanyarsebességétől, de abban biztos vagyok, hogy a tömeg és ezáltal a terhelésváltások miatt elmarad a fő ellenfélnek tekinthető Porsche 911-estől. Pedig a részlégesen önzáró differenciálművel és a nem túlbuzgó menetstabilizálóval egészen durva kigyorsításokra képes az autó, s ami nem mellékes, a ZF nyolcfokozatú automatája is villámgyors kapcsolásokat tesz lehetővé.

Kellemes csalódás: meglepően komfortosak az F-Type ülései Kellemes csalódás: meglepően komfortosak az F-Type ülései

Élményautóként tehát összességében briliáns az F-Type produkciója, ám kabrióként már kevésbé. A szélvédelme finoman szólva sem tökéletes, 90-100 km/órás tempó felett akkor is turbulencia van a fejünknél, ha felhúzott ablakokkal megyünk. Szerencsére a beltér minőségét illetően hatalmas fejlődést láthatunk a Jaguarnál, a felhasznált anyagok és a kivitelezés is elsőrangúak, a gyönyörű részletek (pl. szálcsiszolt felületek. vagy bőrborítású műszerfal) miatt még azt is megbocsátjuk, hogy ebbe a modellbe is a nehézkesen kezelhető érintőképernyő került, s hogy az órák közötti kis kijelző felbontása igencsak pixelesre sikerült.

Miniatűr méretű csomagtér Miniatűr méretű csomagtér

Az F-Type kvalitásának fényében nem meglepő az ára: a 3,0 literes, 340 lóerős alapmodell 23,3 milliót kóstál, a 380 lovas 26,9-ért vihető haza, míg az 5,0 literes, V8-as topmodell 495 lóerővel (a 3,0 literesekhez hasonlóan ez is kompresszoros) 31,5 millió forintért kapható. Bár az extrák miatt könnyű elkölteni az F-Type-ra egy kompakt autó árát, az alapkivitel is gazdag ellátmánnyal jön, többek között a félbőr ülések, az elektromosan állítható kormányoszlop és a xenon fényszórók is alapárasak.

96 km/órás tempó felett automatikusan emelkedik ki a spoiler, de gombnyomásra bármikor előjön 96 km/órás tempó felett automatikusan emelkedik ki a spoiler, de gombnyomásra bármikor előjön

TETSZETT
– megigéző forma
– öblös motorhang
– kirobbanó dinamika

NEM TETSZETT
– kevés szélvédelem
– minimális csomagtartó
– tömeg

ÖSSZEGZÉS
Az F-Type-pal könnyű kitűnni a tömegből, és irigyeket szerezni sem nehéz, hiszen egy exkluzív, gyönyörű sportkocsiról van szó. A súlyából ugyan illő lett volna még faragni, de menetteljesítményei így is fergetegesek.

JAGUAR F-TYPE 3.0 V6 S/C S
Összlökettérfogat: 2995 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 kompresszor
Max. teljesítmény: 280 kW (380 LE) 6500/perc
Max. forgatónyomaték: 460 Nm 3500-5000/perc

Hossz./szél./mag.: 4470/1884/1296 mm
Tengelytáv: 2622 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1597/1649 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1614/411 kg
Csomagtér: 196 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Max. sebesség: 275 km/h
Város/országút/vegyes: 12,8/7,0/9,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 213 g/km
A modell alapára: 23 299 000 Ft (3.0 V6)
A tesztelt típus ára: 26 899 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!