A kompakt egyterűek versenyébe a Volkswagen még csak három és fél éve szállt be a Tourannal, holott ez a kategória már az 1980-as évek végétől létezik (Honda Civic Shuttle, Mitsubishi Space Runner), a 90-es évek közepétől pedig hódít is Európában (Renault Mégane Scénic I – az “Év autója 1997”). Így persze más hibáiból tanulhatott a domináns német tömeggyártó, mindazonáltal a Touran koncepcionálisan jól sikerült, ám formailag az utóbbi évek legunalmasabb VW-je lett. Csupa célszerűség, semmi érzelem. A késő ősszel végrehajtott ráncfelvarrással egyértelműen karakteresebbé és műszakilag még fejlettebbé vált a családi egyterű.

Nemesebb

A Touran korábban jellegtelen arcát legfeljebb embléma díszítette, a jövő év elejétől viszont a Passat, a Polo és a Jetta után szabadon hangsúlyos, krómozott hűtőmaszkkal és csepp alakú fényszóróburával kerül utcára az autó. A hátsó fertályon is történt egy s más, a lámpaház alakja nem, osztása és tartalma ellenben változott, a fényt izzók helyett immár LED-ek szolgáltatják. Említésre érdemes még a lökhárítók óvatos átrajzolása, illetve az, hogy belül új kárpitok és díszelemek jelentek meg.

Optikailag nagyjából ennyiben ki is merül a Touran frissítése. Igaz, komolyabb beavatkozásra aligha szorult volna, ésszerű külső és nagyszerű belső méreteivel, valamint praktikumával még ma is azt nyújtja, ami a kompakt egyterűek szegmensében egy Volkswagentől elvárható. Nevezetesen akár hétszemélyes kivitelben is kérhető, minőségi a kidolgozása, felfüggesztése remekül ötvözi a kényelmet és a biztonságos úttartást, ráadásul számos ügyes részletmegoldást vonultat fel.

Csúcsra járatva

A fődarabok terén sincs szégyellnivalója. A korábban elérhető motorok közül csak az 1.6 102 LE, az 1.4 TSI 140 LE benzines, valamint az 1.9 TDI 105 LE és a 2.0 TDI 140 LE dízel marad, ugyanakkor két csúcserőforrással bővült a kínálat. Mindegyik 170 lóerős maximális teljesítmény leadására képes, az egyik benzines (1.4 TFSI), míg a másik gázolajos (2.0 TDI). Mindkettő igencsak fickósan mozgatja a családi modellt, az 1.4 TFSI finomabban, a dízel nyersebben adja elő tudományát. Egyben azonban megegyeznek: bődületes erejük ellenére sem autópályán, sem pedig kanyargós utakon nem tudnak kifogni a futómű, a fék és a kormányszerkezet képességein…

Extrákban is erősödött a Touran, kettő külön is kiemelendő: a statikus kanyarfényszóró, valamint a parkolássegéd. Az utóbbi segédberendezés lelke elöl-hátul két-két infravörös szenzor, valamint az elektromos rásegítésű kormánymű villanymotorja. Ezek összehangolt és irányított munkája eredményeként parkoláskor kiiktatható a saját kezű kormányzási manőver. Az asszisztens gyakorlati működéséhez a járműnél elöl és hátul 70 centiméter, vagy nagyobb helyre és párhuzamos helyzetre van szükség. Jobbról balra és balról jobbra is képes beállítani az autót egy parkolóhelyre, a sofőrnek csak egy aktiválógombot kell megnyomnia a kézifékkar előtt, majd finoman gázt adnia és a radar hangjelzését figyelnie, végül pedig a kellő pillanatban fékeznie. Aki a fékezést elmulasztja, könnyen letesztelheti a lökhárítók koccanástűrő képességét…

A parkolássegédre és vele együtt az új Touranra január végéig várni kell. Az autó ugyan nem lett sokkal jobb – eddig is jó volt -, jellegtelensége azonban mindenképpen a múlté. Új életet kezdhet.