Noha a drága és drabális SUV-ok sokakban nem keltenek szimpátiát, azt vélhetően mindenki elismeri, hogy az Audi, a BMW, a Mercedes és a Porsche nagykategóriás szabadidő-autói kivétel nélkül remek típusok. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a német csúcs-SUV-ok annyira elárasztották az utakat az utóbbi évtizedben, hogy bármennyire is furcsa, de senki sem kapja fel a fejét akár egy 30 millió Ft-os modell láttán sem. Bezzeg a Range Rover Velar esetében más a helyzet! A Land Rover luxusmárkájának negyedik modellje stílusra egy egészen más világot képvisel, hűvös elegancia helyett a brit klubszobák hangulatát hozza, méghozzá modern tálalásban. A Range Rover Sport alá és az Evoque fölé pozicionált modell a márka legfiatalosabb és egyben formailag leginkább különleges képviselője – ezzel az autóval garantált a feltűnés, s ezzel a vásárlójelöltek is tökéletesen tisztában vannak. Arányaival részben utal az ős Range Roverre is, ugyanakkor kupés hátsójával és a többi Range-nél laposabb utasterével merészebb is. A megszokottól eltérő megoldásokból nincs hiány, például a karosszériába süllyedő „mozgó” kilincsek igazi tekintetmágnesek.

A kezelhetőség elsőre bonyolult, de minden részleten érződik a gondosság

4803 mm-es hosszával a Velar 4 centivel kurtább a Sportnál, így érthető, hogy a nagytesóval szemben nem rendelhető hétüléses kivitelben. A második sorban nem érződik a pár centis mínusz, hatalmas lábtér várja az utasokat. Ami sokkal meglepőbb, hogy a laposabb karosszéria ellenére fejtérből sincs hiány. Elöl igazi pöffeszkedős ülésekben lehet helyet foglalni – olyan érzése van az embernek mintha egy parancsnoki hídon ülne a legnagyobb kényelemben. A beltér pedig egészen extrém, a hatalmas érintőképernyő-középkonzol egyértelműen elviszi a show-t, még ha funkcionalitásban nyilvánvalóan több hátránya, mint előnye van egy hagyományos berendezéshez viszonyítva. Igényes, tényleg nagyon látványos, de szokni kell. A puha bőr és a nemes anyagok ölelése ellenére a Velar igazi terepjáró is tud lenni. Mondom ezt annak ellenére, hogy a 22 colos felnikkel, a gyönyörű fényezéssel épeszű ember nyilván nem ezzel az autóval fog dagonyázni. Az 4×4-es hajtás természetesen alap, a lényeg az okos menetprogramokban és nyomatékvezérlésben rejlik, no meg abban, hogy a légrugós futóművel a hasmagasság 25 centi (+4 cm az acélrugóshoz képest), míg a gázlómélység 65 centi is lehet. Ha vízbe mennénk, a központi kijelzőről is nyomon lehet követni az egészet.

A laposabb utastér ellenére a fejtér sem szűkös. Fotó: Range Rover, Nyusti Bernadett

A Velarnak inkább az országutak és az autópályák valók, városban egyszerűen túl széles és kell neki hely ahhoz, hogy megmutassa erőtartalékait. Ugyan nincs belőle V8-as és hibrid sem, mint a két nagyobb Range-ből, a 180-380 lóerő közötti paletta igencsak széles. A 3,0 literes, V6-os dízel 700 Nm-es nyomatékával és 300 lóerős csúcsteljesítményével ülésbe préselősen tud gyorsítani. Érdekes módon nem szigetelték el teljesen a motort, az ikerturbós mély hangja jól kivehető. A vetélytársak többségéhez hasonlóan a Land Rover is a ZF nyolcgangos automatája mellett tette le a garast. Ha nem is sikerült olyan tökéletesre a motor és váltó házasítása, mint némelyik német modellnél, a hajtáslánc tekintetében sincs szégyenkeznivalója a Velarnak. Azt meg el kell fogadni, hogy hiába a hosszú végáttétel és a hatékony motor, a súly és a homlokfelület miatt autópályán 9 liter feletti fogyasztással számolhatunk. Az ügyfélkör fejével gondolkodva sokkal inkább zavaró lehet, hogy légrugózás ide vagy oda, a legnagyobb, 22 colos felnivel a rugózási komfort komoly csorbát szenved.

Nem éppen szokványos: a kilincsek az ajtókba süllyednek

19,7 milliós alapárával a 180 lovas bázis Velar jóval drágább, mint egy hasonszőrű BMW X5-ös (xDrive 25d, 16 826 000 Ft), vagy akár a Mercedes GLE (250 d 4Matic, 15 801 304 Ft). A 23,1 milliós, 3,0 literes dízel gazdagon felszerelve pedig már egy másik liga, a végösszeg jóval 30 millió fölé is emelkedhet.

Tetszett
• merész, stílusos külső
• belső hangulat, kényelem
• minőségérzet
• dinamika

Nem tetszett
• indirekt kormány
• fogyasztás autópályán
• finomabb rugózás illene hozzá

Összegzés
A vonzó külsőhöz igényes beltartalmat társított a Range Rover. Kisebb hibái ellenére a Velar egy olyan autó, amely a vezetőt minden egyes alkalommal lenyűgözi, amikor beül a volán mögé.

Range Rover Velar D300
Összlökettérfogat: 2995 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 221 kW (300 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 700 Nm 1500-1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4803/2145 (tükrökkel)/1636 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1640/1644 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg: 1959 kg
Csomagtér: 673/1731 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,5 s
Max. sebesség: 241 km/h
Város/országút/vegyes: 7,4/5,8/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 167 g/km
A modell alapára: 19 706 000 Ft (Velar D180)
A tesztelt változat ára: 23 105 000 Ft