Az új Scenic minden dimenzióban növekedett az elődhöz képest. A hosszabb és szélesebb újdonság jóval tágasabb belteret és – a növelt nyomtávnak köszönhetően – nagyobb stabilitást vonultat fel. A Mégane II alakjától nem sokban eltérő formaterv a Renault-tól megszokott egyediséget hordozza, a kialakításnak köszönhetően kívülről sokkal kisebbnek látszik az autó, mint amekkora belülről. A rövid túlnyúlások és a sarkokig kitolt kerekek kedvező helykihasználás mellett jobb úttartást és kanyarvételi képességet tesznek lehetővé. Az életvidám hangulathoz hatalmas üvegfelületek (szélvédő 1,4 m2, napfénytető 1,61 m2) és fiatalos színösszeállítású kárpitok járulnak hozzá.

Tárház

Az utastérre jellemző ötletesség – bárhová nézünk – szembetűnik. Az alaphelyzetben 430 literes csomagtartó mellett 91 liternyi pakolórekesz található az ülések környékén, így akár a padlót, akár a műszerfalat vizsgáljuk, mindenhol praktikus polcokat, fiókokat találunk. A szakembereknek sikerült úgy kialakítani a vezető üléspozícióját, hogy bár a szemmagasság az első Scénichez képest nem változott, mégis nyújtottabban, „személyautósabban” helyezkedhetünk el. A joystick sebességváltó gyorsabb kapcsolást, az első szériához képest nyolc fokkal meredekebben álló (változó rásegítésű) kormány pedig sportosabb testtartást tesz lehetővé. Hozzájárul a felhőtlen utazáshoz, hogy a kezelőszervek pozíciója ideális, ujjaink ösztönös mozdulatokkal azonnal rátalálnak a bajuszkapcsolókra és a multifunkciós kormány gombjaira.

Lakberendezés

Felszereltségi szintenként egyre több praktikus részlet kényezteti az utazókat. A vezető és az anyósülés között többfunkciós tárolórekeszt találhatunk. A 15 liter kapacitású, elöl és hátul ülők számára 12/3 arányban osztott doboz sínen csúsztatható, és mivel mozgása elektromos reteszelésű, könnyen változtatható a helyzete. Az apróságok közül említést érdemel a fényre sötétedő belső és a csemeték felügyeletét könnyítő, hátsó ülésre irányítható “kommunikációs” tükör, a lehajtva asztallá alakítható első ülés, valamint a hűtött kesztyűtartó is. Az Authentique felszereltség képviselőit leszámítva minden Scénic II automatikus parkolóféket kapott. Ez segít emelkedőn elindulni, s helymegtakarítást tesz lehetővé, hiszen a megszokott kézifékkar helyett a műszerfalba integrálták a kezelőszervét. Az automatikus magasságállítású, opcionális bi-xenon fényforrás 30 km/h alatt „csak” 55 méterre világít, így nem zavarjuk feleslegesen a szemből érkezőket. Az esőérzékelő felügyelete alatt dolgozó, párhuzamosan mozgó ablaktörlő lapátok a hagyományosnál jóval nagyobb felületen tisztítják az ablaküveget, a kisebb zaj érdekében pedig rugalmas anyagból készültek. A kulcs nélküli, kártyás indítórendszerrel már találkozhattunk a gyártó más modelljeiben. A távirányítóként is funkcionáló műanyag lapocska minden indulásnál megjegyzi a legfontosabb adatokat, így szerviz esetén kiegészítheti a komputer információit. A teljesen gondtalan használat érdekében egyedi megoldást kapott még a tanksapka is. Nincs többé sem kulcs, sem letekerés – a fedél nyitásakor a beömlő nyílás is szabaddá válik. A kényelmi extrák sora azonban nem ér véget. A felszereltség megfelelő összegért bővíthető parkolóradarral, guminyomás-ellenőrző rendszerrel és navigációval is.

Harmónia

A háromféle benzines erőforrás közül a legkisebb nem igazán képes forszírozott tempóra, az 1,6-os viszont alacsony fogyasztás mellett már gyors haladást is lehetővé tesz. Ha a családi utazások alkalmával is fontos szerepet kap a lendületes közlekedés, a 140 lóerős verzió nyújthat megoldást. A meglepően csendes aggregát ugyan tényleg szárnyakat ad az egyterűnek, a szállásköltségre valót azonban könnyedén a töltőállomáson hagyhatjuk. Ezért az 1.9 dCi motor tűnhet a legmegfelelőbbnek, amely 300 Nm forgatónyomatékának köszönhetően hasonlóan dinamikus helyváltoztatásra képes úgy, hogy a fogyasztás klasszisokkal alacsonyabb. Ötfokozatú, manuális váltóval csak az 1.4, 1.5 és 1.6 motoroknál találkozhatunk, a csúcsmotorok esetében hat sebességi fokozat áll rendelkezésünkre. Rendelhető a Mégane-ból származó, kézzel is kapcsolható, négyfokozatú, automatikus Proaktív erőátvitel is, amely amellett, hogy kilenc menetprogramot ismer, a nagyobb súly miatt módosított áttételeket kapott. A futómű iserős módosításon esett át. Zajcsillapító segédvázat kapott az első MacPherson futómű, hátul pedig programozott deformációjú, csatolt lengőkaros megoldás teszi a dolgát. A biztos úttartásról ABS (Bosch 8.0) és vészfékrásegítővel kiegészített elektronikus fékerőelosztó (Electronic Brakeforce Distribution, EBD) gondoskodik, továbbá alulkormányozottság-korlátozóval ellátott ESP is, amely sodródás esetén a kerekek egyenkénti fékezésével és a motornyomaték csökkentésével igyekszik úton tartani az autót. Az előd sokat támadott fékjét is korszerűbb technika váltotta fel. Alapfelszereltség a négy tárcsafék, az erősebb főfékhengernek és a kedvezőbb hőleadásnak köszönhetően még gyakori intenzív fékezés után sem kell 39 méternél több, hogy 100 kilométeres tempóról megálljunk.

Jelen és jövő

Az ötcsillagos töréstesztekre joggal lehetnek büszkék a franciák. Az újfajta acélból készült, programozottan gyűrődő zónák hatalmas energia elnyelésére képesek. Ehhez párosul a Renault utasvédelmi rendszer, amely front-, oldal- és függönylégzsákot, valamint erőhatárolós biztonsági öveket tartalmaz. Az új Scénic esetében olyan szempontokat is figyelembe vettek, amelyek csak mostanában nyertek létjogosultságot. A német biztosítási besorolásnál alacsonyabb költséget jelent, hogy a koccanásos (pl. parkolás) balesetek okozta károkat felmérő Danner-teszten a kategória legjobb besorolását kapta az autó. Érdekesség még, hogy csökkenteni próbálták a szervizek munkaidejét is, így a légszűrő- és gyertyacsere csak 60 ezer kilométerenként esedékes. A nemrég bevezetett környezetvédelmi szabályozásnak megfelelően, sőt az aktuális szabályokon túlmutatva az autó anyagának 95 százaléka újrahasznosítható, így a „zöldek” is nyugodt szívvel vásárolhatják a modellt.

Kinek a pap…

A 12 év átrozsdásodás elleni garanciával forgalomba kerülő új Scénic igazi érték a pénzünkért. Bár a négykerék-hajtású RX4 gyártása nem várható, a némiképp exkluzívabb egyterűre vágyók a hamarosan rendelhető kétliteres, turbós benzinessel vigasztalódhatnak, akik pedig többen utaznának, a 23 centivel hosszabb, hétüléses verzió közeljövőben esedékes megjelenésében bízhatnak.