Vagányak a motorháztetőn feszítő fekete „gyorsítócsíkok”, feláruk 32 100 forint Vagányak a motorháztetőn feszítő fekete „gyorsítócsíkok”, feláruk 32 100 forint

A kabriózás sosem volt olcsó mulatság. Egy Mini esetében – ami még napjainkban is az egyedi, divatos autók táborát erősíti – ez hatványozottan igaz. A szívó 1,6-ossal (120 LE) 7 088 000 forintba kerül a Cooper Cabrio, az S-kivitelt pedig már 8,1 millióért árulják. A tesztelt példányhoz számos extrát megrendeltek, egyebek mellett a navigációt (583 600 Ft), az aerodinamikai (449 400 Ft) és a Chili csomagot (665 300 Ft) is, így az autó ára 11,28 millió forintra rúgott. Szép kis summa ez egy 3,7 méteres, 175 lóerős méregzsákért!

A fordulatszámmérőre ragasztották a „kabriómérőt”. Start-stop rendszer, „sport” gomb és ESP-kapcsoló trónol a váltókar előtt A fordulatszámmérőre ragasztották a „kabriómérőt”. Start-stop rendszer, „sport” gomb és ESP-kapcsoló trónol a váltókar előtt

A maximális vezetési élmény garantált
A Cooper S vezetése rendkívül nagy élvezetet jelent, a feláras, kőkemény sportfutómű és a differenciálzár révén remek a kanyarstabilitás. A 205/45 R17-es „Web Spoke” könnyűfém kerekeken feszülő gumik szinte „odaragasztják” a kocsit az aszfalthoz. Persze a mérleg másik serpenyőjében ott áll a felnik 183 800 forintos költsége, no és az, hogy nem szerelhető rájuk hólánc . A kormányzás rendkívül közvetlen, a kerekek és az út kapcsolatáról centire pontos képet kap a sofőr. A „Sport” gomb aktiválásával tovább fokozható a kormányzás közvetlensége és a gázpedál érzékenysége, reakcióideje. A nyomvályúk erősen megvezetik a széles gumikat, a peres köpenyek és a feszes futómű pedig még a legapróbb úthibák elsimítására sem képesek. Elég csak egy mélyebbre süllyesztett csatornafedélen áthajtani, olyan erős ütést kap az autó, hogy még némi karosszériacsavarodás is tapasztalható. Pedig az új padlóváz, a megerősített A-oszlopok és a küszöbök miatt jó az autó torziós merevsége, de a durvább úthibákkal nem tud mit kezdeni a Mini, ezekbe belerázkódik az egész kocsitest. A fékek hatásosan lassítják az 1,23 tonnás Coopert, adagolhatóságuk is dicséretes. A váltó megvezetése azonban csak átlagos, az egyes balján kapott helyet a reteszelés nélkül kapcsolható hátrameneti fokozat – könnyű félreváltani.
A BMW és a PSA konszern által közösen fejlesztett turbós 1,6-os viszont nagyon elemében van! A 175 lóerő olyan lendületesen mozgatja a Coopert, hogy a kisautó 7,4 másodperc alatt éri el álló helyzetből a százat. Nem rossz érték ez, ráadásul az „Overboost” túltöltési funkció révén ideiglenesen 240 helyett 260 Nm áll a vezető rendelkezésére, ami előzések alkalmával sokat számít. A motor rugalmassága egyébként nagyon jó, negyedikben 80-ról mindössze 6,2 másodpercet vesz igénybe a 120-as tempó elérése. Autópályán a hosszúra áttételezett hatodik fokozat miatt keveset forog az 1,6-os motor, melynek fogyasztását városban start-stop rendszer csökkenti. A tesztprogram során a Cooper S Cabriónál 9,3 l/100 km-es fogyasztást mértünk, ami a dinamikus használat tükrében elfogadható. Említést érdemel az autó érces kipufogóhangja, mely egy kis lökettérfogatú, négyhengeres blokktól kifejezetten fület gyönyörködtető akusztikus élménynek számít!

Pontosan 15 másodpercet vesz igénybe a nyitás és a zárás folyamata, amit menet közben 30 km/óráig lehet végrehajtani Pontosan 15 másodpercet vesz igénybe a nyitás és a zárás folyamata, amit menet közben 30 km/óráig lehet végrehajtani

Tetőnyitás akár menet közben is
A Cooper Cabrio 15 másodperc alatt hámozza le vászontetejét, a zárás folyamata is pont ennyi időt vesz igénybe. A tetőmozgatási procedúra menet közben (max. 30 km/óráig) is végrehajtható. Kabrióként, szélterelő hálóval használva a Minit, egészen huzatmentes az utastér. Nem csak akkor érdemes leengedni a tetőt, ha sütkérezni szeretnénk, szűk parkolóhelyre való tolatáskor is ajánlott a fedél lenyitása. Csukott tetővel átlósan hátrafelé szinte semmit sem látunk, ilyenkor csak a tolatóradar figyelmeztető jelzéseire hagyatkozhatunk. A második sorban maximum gyerekek férnek el, zavaró a mélyre süllyesztett első ülések miatt az alacsony tér, mely a lábak rendelkezésére áll. Ezenkívül a merevítések miatt erősen kitüremkedő oldalelemek is rontják a kényelmet.

Aprócska a csomagtér, de az oldalsó karok kioldásával legalább a rakodónyílás nagyobbá tehető. Az ülések 50-50% arányban osztva dönthetők Aprócska a csomagtér, de az oldalsó karok kioldásával legalább a rakodónyílás nagyobbá tehető. Az ülések 50-50% arányban osztva dönthetők

A csomagtartóban nagyjából egy-két utazótáska fér el, zárt tetővel 170, nyitottal 125 literes a far. Az ülések fele-fele arányban dönthetők, amit a helytakarékos, egyrészes bukókeret beépítésével értek el. Az U-alakú, rejtett keret nem lóg be a támlák mögötti térbe, így megoldható az ülések lehajtása. Nagyobb bőröndök bepakolásakor jöhet jól, hogy a szűk rakodónyílás reteszelése kétoldalt oldható, és a felső fedél megemelhető. A csomagtérfedél masszív, négycsuklós zsanérjai révén a lehajtott hátsó ajtó akár 80 kilogrammal is terhelhető.
A műszerfal kialakítása nem valami „felhasználóbarát”, a középső, mélyen lévő óriási sebességmérő például nincs a sofőr felé fordítva, így nehezen leolvasható. A kapcsolók kicsik, a hozzájuk tartozó ikonok alig láthatók, az ablakmozgatás és a ködlámpa kapcsolója is a váltókar elé került. A vezető előtti, analóg fordulatszámmérő mellé telepítették az ún. „Always-Open-Timer” órát, mely a nyitott tetővel megtett időt méri. Igazából egy teljesen haszontalan, bohókás kiegészítőről van szó, de ezt egy Mini esetében elnézzük. Az autó sugallta fiatalos, pimasz hangulathoz pont egy ilyen kabriós menetidőmérő passzol – itt a nyár, itt a nyitott tetejű autózás szezonja, most legalább lehet mit mérni!

Molnár József, Fotó: Hilbert Péter