Fura szerzet ez a Nissan Murano, és ezt egyáltalán nem az „egzotikus” formaterve miatt mondom. Vérbeli crossover módjára több kategórián ível át, de még a szokásosnál is nehezebb beskatulyázni és ellenfelet állítani neki.

Az ugyebár rögtön látszik rajta, hogy a SUV-ok kasztjába tartozik, hiába azonban a pazar felszereltség és a luxuskivitelezés, az európai presztízsmárkák köreit nem különösebben zavarja – ez inkább az Infiniti küldetése lenne.

A 370Z-re utal a műszeregység. A kályhaezüstös dekoráció levon az amúgy minőségi berendezés értékéből A 370Z-re utal a műszeregység. A kályhaezüstös dekoráció levon az amúgy minőségi berendezés értékéből

A tömeggyártók szabadidő-autóinál viszont lényegesen drágább és igényesebb a Murano. Egyébiránt a Nissan mostanában ügyesen találja meg azokat a betöltetlen piaci réseket, amelyekben nem kell másokkal konfrontálódnia, elég csak a Juke-ra és a Qashqaira gondolni.

Megjelenése lendületes, mozgása nem annyira

Ennek ellenére az első generációs Murano nem volt könnyű helyzetben mifelénk, hiszen kizárólag a 350Z sportkocsiból átemelt V6-os benzinmotorral forgalmazták. A második nemzedéknél orvosolták a problémát, s két évvel a bemutatkozása után gázolajos szívet kapott az autó. Ugyanez a 2,5 literes négyhengeres dolgozik a Pathfinder terepjáróban, no meg a Navara pick-upban is – ez utóbbi nem a legjobb ajánlólevél. Hovatovább a másik kettő a 3.0 V6-os dízellel is elérhető, míg a „hátrányos helyzetű” Murano nem, pedig a pick-upnál azért jobban megérdemelné.

A háttámla dőlése szabályozható, de nem lehet előre-hátra csúsztatni az üléseket, pedig lenne hely A háttámla dőlése szabályozható, de nem lehet előre-hátra csúsztatni az üléseket, pedig lenne hely

Mindenesetre a 2.5 dCi motoron finomítottak kicsit a mérnökök, a „gépházat” pedig alaposan kibélelték zajcsillapító elemekkel. Üzemmeleg állapotban, kényelmesen cirkálva tényleg civilizált a gázolajos telekjáró, hidegindításkor és erőteljes gázadáskor azonban nem tudták elnémítani nyers kerregését. A 190 lóerő és a 450 Nm derekas érték, de a Murano ezzel együtt komótos jószág. Ez részben a közel 1,9 tonnás önsúlynak, részben pedig a megfontoltan kapcsolgató, hatfokozatú automatikus sebességváltónak tudható be. Igaz, sokkal több dinamika nem is hiányzik, mert ez így jobban passzol az autó „mozgáskultúrájához”: a komfortos hangolású futómű és a meglehetősen indirekt kormányzás miatt inkább terepjárósan „mackós”, mint SUV-osan agilis a Nissan.

Alaphelyzetben szerény a csomagtartó 402 literes mérete Alaphelyzetben szerény a csomagtartó 402 literes mérete

Kényelmes utazóautóként az országút és az autópálya a valódi élettere, miközben tekintélyes méretei és óriási fordulóköre megnehezítik a manőverezést városi forgalomban. Ilyenkor persze az étvágya is megjön, nehezen lehet 11,0 liter alá szorítani a fogyasztást, míg autópályán 9,0 körüli értéket mutat a fedélzeti számítógép, így tesztünk végén 10,6 literes átlagot mértünk.

A padlóból ötletes csomagrendező hajtható fel A padlóból ötletes csomagrendező hajtható fel

A Murano intelligens összkerékhajtása mindig a pillanatnyi helyzetnek és útviszonyoknak megfelelően osztja el a nyomatékot. Többsége rendszerint előre jut, de szükség esetén képes a felét hátra csoportosítani, gombnyomásra pedig rögzíthető az 50:50 arányú elosztás. A négykerékhajtás inkább a mindenféle időjárási körülmények között történő magabiztos továbbjutást szolgálja, semmint a valódi terepjárást – annál is inkább, mert a kocsi szabadmagassága mindössze 165 mm.

Tágas utastér, szűkös csomagtartó

Pedig terepjárósan magasan ülünk a Muranóban, a bevált nissanos „parancsnoki híd” mögül jól rálátni a forgalomra. Mondjuk a masszív A-oszlopok meglehetősen sokat kitakarnak, no és hátrafelé is korlátozott a kilátás, de a tolatókamera szerencsére széria – radar viszont opcióként sincs. Ami azt illeti, már a 13 390 000 forintos Base alapmodell kényelmi és biztonsági felszereltsége is több mint nagyvonalú, a tesztelt Premium csúcskivitelben pedig nemcsak az első ülések, a kormány és a csomagtérajtó elektromos állításúak, hanem még a ledöntött hátsó üléstámlákat is villanymotorok húzzák vissza a helyükre. Továbbá elől-hátul fűthető, a vezetőhelyen pozíciómemóriás (a kormánnyal és a tükrökkel együtt) bőrülések, 11 hangszórós Bose audiorendszer és navigáció kényeztet, míg felárért DVD-lejátszó rendelhető a tetőből lehajtható képernyővel – a modern vezetéstámogató eszközök viszont hiányoznak az arzenálból. Az utastér helykínálata a második sorban is tágas, az egyszerűen bővíthető csomagtartó azonban kicsinek számít a kategóriában.

Tetőspoiler, LED-es lámpák és két krómozott kipufogóvég: sportterepjárónak látszik Tetőspoiler, LED-es lámpák és két krómozott kipufogóvég: sportterepjárónak látszik

TETSZETT
egyedi forma
tágas utastér
gazdag felszereltség
rugózási komfort

NEM TETSZETT
négyhengeres dízel
terepjárós vezethetőség
szűk csomagtartó

ÖSSZEGZÉS
A Nissan szerint a vásárlók 80%-a dízelmotorral választja majd a Muranót. Ám így is csak egy szűk rétegnek szól a japán-amerikai SUV.

Nissan Murano 2.5 dCi
Összlökettérfogat: 2488 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 2000/min
Hossz./szél./mag.: 4860/1885/1720 mm
Tengelytáv: 2825 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1895/447 kg
Csomagtér: 402/1510 l
Üzemanyagtank: 82 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Maximális sebesség: 196 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 8,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 210 g/km
A modell alapára: 13 390 000 Ft
A tesztelt modell ára: 15 290 000 Ft