Az új kezelési koncepció azt mutatja, nem kell újra feltalálni a spanyol viaszt. Fotó. Stefler Balázs

A VW-konszern rövid időn belül lecserélte teljes kompaktautó-kínálatát, új a szegmens alfájának és omegájának tekinthető Golf, és persze az azonos padlólemezen nyugvó Audi A3-asból, a Škoda Octaviából és a Seat Leonból is megérkeztek a friss kiadások. A spanyol modellt elnézve viszont egyértelmű, hogy a korábbi Leon kissé rideg, audis stílusát mindenáron próbálták levetkőzni, nézzük csak meg a kézírásra hajazó hátsó típusfeliratot!
Kombiként ráadásul már a Leonra is csak bajosan süthető rá a kompakt jelző, ugyanis az ötajtósnál 27 centivel nyúlánkabb puttonyos 4642 mm hosszú. A far teljes szélességében végigfutó lámpacsík miatt is egy tömbből faragott tárgy benyomását kelti az újdonság, ugyanakkor a Leon az a kocsi, amelynél a színválasztás nagyon lényeges: egészen másként mutat fehérben, mint mondjuk egy dögösebb Emócion-vörösben.

Gyorsan megtalálja a sofőr az ideális vezetési pozíciót, az ülések kényelmesek. Több mint tisztességes a helykínálat, a kardánalagút viszont helyrabló

Az autóba beülve azonban feltűnik, hogy a belteret nem egyszerűen átalakították, hanem újragondolták! Az új kezelési koncepció jegyében van egy tökéletes felbontású, központi kijelzőnk, amely a klasszikus gombok számát drasztikusan csökkentette, a középkonzolon az egyetlen kapcsoló a vészvillogóé – a törvényi előírás miatt az elektromos kézifékkel együtt ezeknek fizikainak kell lenniük. Az ember elsőre csak vakarja a fejét, hogy miért kell mindenért a menübe lépkednie, s bár a klímavezérlésnek van egy külön csúszkája, kár lenne vitatni, hogy elvonja az ember figyelmét. Nagyon trendi és látványos, de a nyakamat tenném rá, hogy az idősebb korosztálynál kiveri a biztosítékot. A középkonzolon elkövetett „gombirtásnak” vannak érdekes következményei, például a hátsó ablakfűtést bal oldalon a fényszórókapcsoló paneljéről aktiválhatjuk. Ha ezeket megszokja az ember, feltűnik, hogy nagyautósan kényelmesek az ülések, jó a körkilátás és hátul is bőséges a hely. 190 centis magasságig a második sorban jól el lehet férni, és akkor még nem ejtettünk szót a pohártartós könyöklőről, a két USB-C csatlakozóról és az állítható szellőzésről. A vaskos középalagutat leszámítva minden adott ahhoz, hogy hátul is kényelmesen utazzunk.
Ahogy a külméretekre, a csomagtartóra sem illik a kompakt jelző, a 620 literes alaphelyzeti érték sok középkategóriás kombinak becsületére válna. 177 800 Ft-ért elektromos fedélmozgatás is kérhető (láblendítésre is nyílik), de legalább ilyen fontos, hogy az ülések ledöntése az oldalfalakban lévő kis karokkal is elvégezhető, illetve hogy bővítés után közel sík rakteret kapunk. A puttonyban 230 voltos csatlakozót, fémfüleket és gumis rögzítőpántot találunk, a kerékdobok mögött pedig mindkét oldalt egy-egy rekeszbe is elhelyezhetjük az apróbb csomagokat. Alapos munka, az biztos!

Az ülések lehajtásával 1600 literre bővül a csomagtérkapacitás

A Leon kézi sebességváltója és kormányzása kísértetiesen hasonlít a korábbiéra, ugyanakkor az előző generációhoz képest meglepően lágy a futómű hangolása. Egészen jól kivasalja az úthibákat, aminek az az ára, hogy jobban dől a karosszéria – persze egy családi kombinál ez aligha lehet igazi ellenérv. Ami érdekes volt, hogy az új generáció mindenáron takarékos vezetésre neveli az embert. Már 63 km/óránál ajánlja a hatodik fokozatot, és ha netán a motor indítása után nem azonnal kapcsoljuk az első fokozatot, egyből figyelmeztet, hogy ne járassuk az autót álló helyzetben. Ha ez nem lenne elég, még azt is kiírja, hogy a motorféket úgy használjuk, hogy 1300-as fordulat fölé pörögjön fel az erőforrás. Ettől függetlenül, az 1,5-ös, négyhengeres turbós benzines kifejezetten takarékos darab, városban sem kér többet 7,0 liternél, országúton pedig a dízelekkel vetekszik. A gázreakciója ugyan lehetne jobb, és némi turbólyuk is van, visszakapcsolva dinamikusan meg tud indulni és ha fordulaton tartjuk, hangja is egészen sportos színre vált. A 8,7 másodperces 0-100 km/órás sprintidő és a 221 km/órás végsebesség azt hiszem, jelzi, hogy erőtartalékai négy személlyel is megfelelők.

A 150 lovas 1.5 TSI kifejezetten halk, 130 km/órás tempónál 2800-at fordul a főtengely

A Leont korlátozott darabszámra érvényes 1 000 001 Ft-os importőri kedvezménnyel kínálják a kereskedők, ami azt jelenti, hogy árérték arány terén igencsak vonzó ajánlat. Mivel a Style alapfelszereltséghez nem konfigurálható a 150 lovas benzines, aki ezt a motor választja, annak be kell ruházni az Xcellence szintre. A kedvezménnyel a kombi így is elvihető 7,5 millióért, amit a korrekt felszereltség (sávtartó, adaptív tempomat, kulcs nélküli indítás, fáradtságfigyelő) jegyében egyértelműen figyelemre méltóvá teszi.

TETSZETT
• praktikum
• kényelmes ülések
• kedvező fogyasztás
NEM TETSZETT
• kezelési koncepció
• szerény motorfékhatás
• ideges sávtartó

ÖSSZEGZÉS
Több mint korrekt autó az új generációs Leon, az 1.5 TSI pedig annyira takarékos, hogy kis túlzással dízelpótlóként is tekinthetünk rá. Mivel a belső tér jól átgondolt és praktikus, különösen bosszantó, hogy szinte mindent az érintőképernyőről kell vezérelni.

Seat Leon Kombi 1.5 TSI
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4642/1799/1448 mm
Tengelytáv: 2729 mm
Fordulókör: 10,5 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1374/661 kg
Csomagtér: 620/1600 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,7 s
Max. sebesség: 221 km/h
Átlagfogyasztás: 5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 130 g/km
A modell alapára: 5 937 289 Ft (Leon Kombi 1.0 TSI Reference, 90 LE, 1 000 001 Ft-os kedvezménnyel)
A tesztelt verzió ára: 7 525 419 Ft (1 000 001 Ft-os kedvezménnyel)