Mi kell ahhoz, hogy egy autó elcsavarja a vásárlók fejét? Egy fontos tulajdonság, amiben jobb, mint a többi. Az S-Max ütőkártyája az élményszerű vezethetősége volt, precíz irányíthatóságával méreteire és felépítésére is rácáfolt. Néhány kilométer alatt megkedveltette magát vevővel, újságíróval egyaránt, nem csoda, hogy lépten-nyomon belebotlunk az utcán. Sikerének kulcsa az egyterűektől szokatlan képességeken túl éppen az volt, hogy a szokásos műsorszámokban is remekelt. Időközben azonban kihívót kapott a BMW 2-es Gran Tourer személyében, amely a fronthajtás és a keresztmotoros építési mód ellenére is a márkához méltó minőséget és az átlagnál jobb kezelhetőséget nyújt, mindezt a prémiumkategóriában.

Multicontour üléseit részletesen személyre szabhatjuk. Fotó: Hilbert Péter
Multicontour üléseit részletesen személyre szabhatjuk. Fotó: Hilbert Péter

Az új S-Maxnak tehát ebbe az irányba kellett elmozdulnia, ha érvényesülni szeretne; a biztonság kedvéért a Vignale programba is bevonták a típust. Bár elődjének sem kellett szégyenkeznie a minőséget illetően, tettek érte, hogy a „mezei” kivitelekre is egyfajta luxusautóként tekintsünk. Hosszú extralistája mellett már a megjelenése is tekintélyes. Külsejét a legújabb arculati elemekkel rajzolták át, jól egyensúlyoztak az elegancia és a sportosság között: legalább annyira süt róla, hogy egy 1000 kilométeres utazás végén pihenten szállunk ki belőle, mint a lehetőség, hogy széles vigyorral vadásszuk a kanyarokat. Amilyen eltalált és igényes a formája, olyan jól sikerült a belső design is, a márkán belül talán a legízlésesebb műszerfalat kapta. Formái, anyagai megnyerő benyomást tesznek, egyedül a kissé sivár, műanyagos középkonzolon dolgozhattak volna még a Fordnál.

Motorosan dönthetők az ülések, 12 voltos aljzat is van
Motorosan dönthetők az ülések, 12 voltos aljzat is van

Elképesztő a térérzet, képtelenség elérni a műszerfal végét, hatalmas a szélvédője és nagyok a (hátul napvédő rolóval felszerelt) oldalablakai, sok fény jut be az áttetszően árnyékolható, fix üvegtetőn át. Fényen és helyen kívül rekeszből van bőséggel, a műszerfal tetején, a lábtérben, a váltókar mögött, és persze a könyöklőben is találunk egyet-egyet. Utóbbiakban egy fél kar is képes elveszni, a középkonzol mögötti polc viszont nem valami praktikus. A pohártartók közül a váltókonzolon lévő ki van világítva, az új divat szerint igyekeztek minél több hangulatvilágítást elhelyezni odabent. Több mint divat az érintőképernyő, az S-Maxban számtalan funkciót, még a tudományos, 10 irányban állítható, masszírozós Multicontour ülések beállításait is itt érhetjük el. Nehézséget nem is a menü bonyolultsága, hanem a tükröződő kijelző és a kitartott érintést megkívánó kezelés okoz. Kijelző került a műszeregységbe is, az infók közül mi választunk, de korlátozott a személyre szabhatósága. A sebesség- és fordulatszámmérő rajzolata karórákra emlékeztet, jól néz ki, de emiatt nehézkesen leolvasható, pláne akkor, ha a különböző műszaki paraméterekkel kitakarjuk a mutató nagyobb részét. A fekvő kormány ellenére ideálisan ülünk a sportos vezetéshez, bár a bőrfotelek ülőlapja lehetne hosszabb is. A második sorban három, különálló ülést csúsztathatunk sínen és döntögethetünk aktuális igényeink szerint. A harmadik, csomagtartóban kialakított sor a lehetőségekhez képest jól használható, ami alapvetően kicsik esetében igaz. Még ilyenkor is marad némi raktér, de ha nem ragaszkodunk a hétüléses autó birtoklásának öröméhez, temérdek helyünk marad, minden ülést ledöntve akár bútorszállításra is vállalkozhatunk vele, bár nagy kár lenne a jó minőségű anyagokért. Hátul szellőzőket, elöl a gyerekek szemmel tartását segítő, nagylátószögű pótvisszapillantót és az elődjéhez hasonlóan kezes viselkedést kapunk. Puhább autó lett az új generáció, de a gyorsulása, útfekvése, precíz irányíthatósága, erős fékjei, szinte már szükségtelenül feszes futóműve gyorsan elhelyezik saját kategóriája élmezőnyében.

Összkomfortos a második sor
Összkomfortos a második sor

Az erősebbik, 180 lóerős, 2,0-es dízel hangja a szigetelésnek hála alig jut el hozzánk, pusztán egy alapszintű rezonancia érezhető. Fogyasztása nagy tömegéhez mérten kedvező, duplakuplungos automatikus váltója gyors, Sport állásba (gyakran véletlenül) áthúzva fülekkel is használható. Kibővített tudásával, extra szolgáltatásaival túlmutat elődjén, kétszer (majdnem) ugyanaz már nem tud ugyanakkora meglepetést okozni, ahogy vételáráért cserében már inkább elvárható, mint meglepő mindaz, amit nyújt.
ford5
Tetszett
• kidolgozási minőség
• vezetési élmény
• praktikum

Nem tetszett
• lassú érintőképernyő
• tompa hangú hifi

Összegzés
Túlmutat népszerű elődjén, sőt, az aktuális Mondeón is a Ford kínálatának jelenlegi legjobbja. Eltalált formaterve, parádés extralistája és minőségi kidolgozása a prémiumkategóriába emeli, ami az árában is visszaköszön.

Ford S-Max 2.0 TDCi AWD
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 2000-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4796/1953/1655 mm
Tengelytáv: 2849 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1606/1606 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1734/806 kg
Csomagtér: 285/2020 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Max. sebesség: 206 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/5,4/5,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 8 625 000 Ft (1.5 EcoBoost, 160 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 595 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!