Kíváncsi lennék, hogy a XX. századi avantgárd egyik leghíresebb festője, a spanyol Pablo Picasso vajon ma hasonló autót rajzolna, vagy történetesen forog a sírjában a nevét viselő francia egyterű láttán? Merthogy a C4 Picasso harmadik nemzedéke tájkép helyett inkább a Star Trek-Űrszekerek című sci-fi filmsorozatba passzolna. Nehéz megjósolni, hogy a futurisztikusan merész és megosztó formatervet hogyan fogadja majd a piac, de a Citroënnél láthatóan bíznak az űrhajós stílusban, és egyre több modellre varrnak hasonló arcberendezést. Mindenesetre élőben nem olyan sokkoló a Grand C4 Picasso látványa, mint a fotókon: igazság szerint csupán az első lámpák szokatlan kiosztását, elrendezését kell ideig-óráig emésztgetni.

Egyszerűen bonyolult a vezetőhely. Fotó: Hilbert Péter Egyszerűen bonyolult a vezetőhely. Fotó: Hilbert Péter

Ha már itt tartunk, a feláras kanyarkövető xenon fényszórók (250 000 Ft) ugyan szép éles fény/árnyék határral, de elég röviden és alacsonyan világítanak. Ezen illene javítani, akárcsak az autó kezelésén. Amíg a 7 colos színes, érintőképernyős központi kijelző jóvoltából a középkonzol letisztult, addig a kormányon zavarba ejtően sok, négy forgó- és nyomókapcsoló, illetve további tíz gomb található. Ezenkívül a menürendszer felépítése sem teljesen logikus, bizonyos funkciókat csak több napos ismerkedés után sikerült előbányászni. Előnyös dolog, hogy a navigáció képét meg lehet jeleníteni a középre helyezett digitális műszeregységen, de kizárólag akkor van rá mód, ha a „tapikijelzőn” is az megy. Mi értelme van kétszer ugyanazt nézni? Ha pedig a klímán vagy a rádión akarunk babrálni, mindkettőről eltűnik a térkép. A tulajdonosok nyilván átböngészik majd a kezelési útmutatót és idővel összeszoknak autójukkal, de személy szerint az egyértelmű, természetes megoldások híve vagyok.

Nagyon kényelmesek a Lounge-fotelek Nagyon kényelmesek a Lounge-fotelek

Elismerésre méltó viszont a Grand C4 Picasso térkihasználása és rugalmas variálhatósága. Leghátra, a padlóból egyszerűen előhajtogatható két „pótszékre” (200 000 forintos opció) sem körülményes bemászni, s gyerekeknek vagy kistermetű felnőtteknek megfelelő férőhelyet nyújt. Akkor még inkább, ha az előttük ülőkben van egy kis jóindulat, és a középső sor egyenként csúsztatható üléseit előrébb húzzák – itt még így sem szűkös a lábtér. Hét ülés mögött is jut némi hely a csomagoknak, a befogadóképesség pedig több lépésben 170-ről egészen 1843 literig növelhető.

József felhúzott térddel gubbaszt leghátul, de a kisebbek jól elférnek József felhúzott térddel gubbaszt leghátul, de a kisebbek jól elférnek

Távolsági busz: kényelmesen falja a kilométereket

A BlueHDi jelzés az Euro-6-os normát teljesítő, oxidációs katalizátort, AdBlue (karbamid) befecskendezést, SCR-katalizátort és részecskeszűrőt tartalmazó kipufogórendszerrel felvértezett dízelmotorokat takarja – ez 90%-kal csökkenti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását. Hangja picit nyersebbnek tűnik az eddiginél, de soha nem válik tolakodóvá és kulturáltan jár. Ráadásul ugyanolyan jól használható, mint korábban: lefulladási hajlamnak nyoma sincs, gyakorlatilag alapjárattól fogva remekül terhelhető és készségesen húz. Úgyhogy korai felkapcsolásokkal is lépést tarthatunk a forgalommal, s ezután ritkán kell foglalkozni az ideálisan áttételezett hatfokozatú váltóval – karja rendesen megvezetett, de kissé hosszú utakon jár.

Az alacsony küszöbön és a hatalmas nyíláson keresztül kényelmes pakolászni Az alacsony küszöbön és a hatalmas nyíláson keresztül kényelmes pakolászni

Ellenkező esetben, amikor szükségét érezzük a 150 lóerőnek és a 370 Nm-nek, elég odalépni az 1997 cm3-es dízelnek: 1800-as fordulattól becsülettel meglódítja a francia nagyvasat, előzési rugalmassága megnyerő és sztrádatempóról is energikusan lép tovább. A Grand C4 Picasso pedig éppen a nagy távolságok kényelmes legyűrésére a legalkalmasabb. Csendes, tágas és komfortos, vezetni kellemes és pihentető. Mivel a kényelmes vezetési stílust szerény fogyasztással hálálja meg, ritka vendég a benzinkutakon is – a koplalásban kifinomult start-stop rendszer segíti, így tesztünk végén 5,2 literes átlagot regisztráltunk. Nem utolsósorban már a Tendance alapfelszereltség is nagyvonalú, az Exclusive csúcskivitel pedig igazán pazar az elektromosan állítható, masszázsfunkciós első foteljeivel és az anyósülés lábtámaszával.

Csúcsfelszereltségnél széria a 3D-hatású LED-es hátsó lámpa és az elektromos csomagtérajtó is Csúcsfelszereltségnél széria a 3D-hatású LED-es hátsó lámpa és az elektromos csomagtérajtó is

Tetszett
– helykínálat, variálhatóság
– gazdag felszereltség
– erős és gazdaságos motor
– ár-érték arány

Nem tetszett
– bonyolult kezelhetőség
– „combos” kuplung
– tompított rövid fénykévéje

Összegzés
Megéri nagyzolni: a normál C4 Picassónál csupán 100 ezer forinttal drágább a hosszában 169, tengelytávolságban 55 mm-rel nagyobb Grand, ráadásul a 3. üléssor csak ehhez rendelhető.

Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 370 Nm 2000/perc

Hossz./szél./mag.: 4597/1826/1634 mm
Tengelytáv: 2840 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1581/1584 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1505/745 kg
Csomagtér: 170/1843 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Maximális sebesség: 210 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9 /3,8/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 5 090 000 Ft (VTi 120 Tendance)
A tesztelt modell ára: 7 530 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!