Sokat pakolóknak, nagycsaládosoknak, vagy aktív életet élőknek mindenképpen érdemes a kiszemelt típus kombi verziójával megismerkedniük. A 3-4 vagy 5 ajtósokhoz képest a puttonyos kivitelek újkori felára használtan nem érezhető, gyakorlatilag egy forinttal sem kerülnek többe, mint kevésbé praktikus változataik. Legyen szó például egy nagy tévéről, csemeténk babakocsijáról, netán egy kisebb szekrényről, a Nubira, az Escort és az Astra kombija is megbirkózik az ehhez hasonló méretes feladatokkal. Persze mindegyik másként domborít a variálhatóság terén, vannak tehát különbségek!

Csak légzsákosat!

A 90-es évek második felében sem számítottak valami új konstrukciójú modelleknek a kiszemelt kombik, ami nem kecsegtet komolyabb védelmi képességgel. Az Escort például két komolyabb ráncfelvarrást is kapott, hogy az 1990-es alaptípus 2000-ig még eladható legyen. Bár időközben oldalmerevítéseket építettek be az ajtókba, széria lett a vezetőoldali és rendelhető extra az utasoldali légzsák is, mégis leszerepelt az ütközésvizsgálaton a Ford. Egyedül erről a koros modellről van EuroNCAP törésteszteredmény, és bizony a 99-es, egy légzsákkal ellátott Escort rendkívül szerény eredményt ért el, csak két csillagot gyűjtött be. A frontális teszten igen gyengének számító 3, az oldalsón pedig elfogadható 11 ponttal jutalmazták az autót. Vélhetően a szintén nem mai gyerek Astra és a Nubira töréstesztje is hasonlóan gyenge eredménnyel zárulna. Ha megengedi a büdzsénk, az óriási kínálatból érdemes az ABS-szel, két légzsákkal és övfeszítő rendszerrel ellátott típusokat preferálni.

KAROSSZÉRIA, UTASTÉR, VARIÁLHATÓSÁG

Az 1999-től gyártott, modellfrissítés utáni Nubirák már sokkal emészthetőbben néznek ki, mint elődjeik. Krómozott hűtőrács, nagyobb felületű, jobb fényerejű lámpák és átszabott belső jelentik a változást. A műszerfal giccses fabetétjei idővel kopásnak indulnak, ugyanúgy, ahogy az ezüstszínű ajtónyitó fogantyúk is. A pult áttekinthető, a műanyagok zömében kemények, de legalább az illesztési pontosságukat nem érheti kritika. Kellemes tapintásúak a plüssszerű kárpitok, melyekből az oldalajtókra is jutott. A vezetési pozíció könnyen beállítható, de a suta ülésmagasság-állítás egyeseket zavarhat – csak a lap dőlésszöge szabályozató. A sofőr számára könnyen elérhető helyre, az ajtóban lévő kartámaszba integrálták az elektromos ablakok és tükrök állítókapcsolóit. Elöl- hátul egyaránt jó a helykínálat, a második sorban szükség esetén három felnőtt is elfér egymás mellett. A hátul ülő középső utasnak – ahogy az Escortban és az Astrában is – csak csípőöv jut. A láb- és a válltér is jókora, az ülések szivacskeménysége kényelmes utazást garantál. Alaphelyzetben nagy, 550 literes a csomagtér, a rakodást mélyre húzott hátsó ajtó könnyíti meg. A nagyobb tárgyak elhelyezését az erősen belógó kerékjárati ívek akadályozhatják meg, ülésdöntés után sík teret kapunk, de a 840 literes érték kifejezetten kicsinek számít a kategóriában. A takaróroló rázós úton haladva kiugorhat a helyéről, a gyári rögzítés ugyanis nem tökéletes.

Nem díjnyertes alkotás az Escort kombi vonalvezetése, de vitathatatlanul praktikus a karosszéria kialakítása. A kiszemelt változat fényezett lökhárítói sokat dobtak a megjelenésen – bár az nem igazán érthető, hogy pont ezekről az elemekről miért spórolták le a koptatócsíkokat? A belső kezelőszervek jól áttekinthetők, az ergonómia megfelelő, csak az öt számjegyű kilométerszámláló nem mérvadó. Gondosan vezetett, ellenőrizhető szervizkönyv hiányában nem tudhatjuk, hogy pontosan mennyit mentek már az autóval – hiába látjuk például a 75 000-es értéket, az éppúgy lehet 175 000, netán 375 000 km is. A kényesebb hátúak hiányolhatják a határozottabb deréktámaszt, de az ülések kényelme megfelel az átlagos elvárásoknak. Apró rekeszekből nincs hiány, ott van rögtön a kormány alatti széles polc, vagy a középkonzoli néhány nagy mélyedése. A kilátás előre-hátra igen jó, a külső tükrök holttere minimális. Hátra is nyugodtan ülhetnek felnőttek, az ülésdöntés pedig nemcsak az utastérből, hanem a raktérből is végrehajtható – csak egy kis kart kell meghúzni a támla szélén. A csomagtér 90 literrel kisebb, mint a Nubirában, viszont ha ledöntjük az üléseket, akkor a Ford 580 literrel kínál nagyobb teret! Ráadásul a kerékdobok nem nyúlnak be olyan mértékben, mint a koreainál, és az ülőlap is egyben felhajtható.

Éppenséggel az Astra Caravan sem tartozik a pofásabb kombik közé, pláne nem a fekete lökhárítókkal. Az unalmas forma belül is visszaköszön, a vezetői környezet végtelenül steril. A négyküllős kormány már jócskán kifényesedett, a műanyag elemek illesztései pedig néhol csálén állnak. Nagyobb termetűek elöl-hátul egyaránt elférnek. Fekete pont jár azért, hogy sem a Fordban, sem az Astrában nincsenek második sori fejtámlák, az ülés alig ér a lapocka alsó feléig – egy ráfutásos balesetnél komoly nyaksérülést szenvedhetünk.  Sokat pakolóknak az Opel kínálja a legkiegyensúlyozottabb csomagteret, 500-ról akár 1630 literesre is bővíthetjük. Alapállásban ugyan kisebb a raktér, mint a Daewoo-é, de ha ledöntjük, akkor majd’ kétszer akkora helyet kapunk. Az Escort sem veheti fel a versenyt az Astrával, hisz minden dimenziójában kisebb a hátsója. Plusz pont jár a 60-40%-ban osztva dönthető üléstámlákért és lapokért.

MOTOR, VÁLTÓ, VEZETHETŐSÉG

Megfelelően mozgatja a Nubirát a 106 lóerős 1,6-os, mely igazán csak magasabb fordulatszám-tartományokban húz erősen. A gyári 7,0 literes átlagfogyasztás nehezen produkálható, érdemes 9-10 l/100 km-es értékkel kalkulálni. Az autó meglepően csendes, jó a zajszigetelése, csak autópályán lehetne kicsivel halkabb a Daewoo. Váltója pontos, csak éppen hosszú úton mozog a karja. A futómű egyértelműen kényelemre hangolt, gyorsan vett kanyarokban, vagy teljes terheléskor számítani kell billegésre, nagyobb oldaldőlésre.

A dízel Escortok közül a cikkben szereplő a gyengébb, 90 helyett 69 lóerős változat. A nagy kasztnit mérsékelt dinamikával mozgatja a kis gázolajos, melynek gyorsulása (16,4 s) nem, de fogyasztása (5,5 l/100 km) legalább dicséretes. Hidegen kissé nyers az 1.8 TD járása, de ha bemelegszik a motor, elfogadható szintre csökken a dízel hangja. Az ötfokozatú sebességváltó kellemes darab, a fokozatok kiosztása illik a komótos dízelhez. A kormányzás és a futómű az Escortok erősségei közé tartoznak. Könnyű tekerni a szervós változatokat, s a visszajelzés mértéke is elégséges. A jó állapotú futómű még a kombi változatokban is a jobbak közé sorolható, nem dülöngél, nincsenek ijesztő billegések.

Kellemes társ a modern 90 lóerős, 1,4-es motor az Astrához, érzésre úgy húz, mint a nagyobb, 100 lovas 1,6-os. A váltó kissé akadós, pontatlan, a futómű pedig hozza az elvárhatót: átlagos komfortot és útfogást szavatol. Ajánlott a szervorásegítéses változatokat előnyben részesíteni, mert bizony az anélküli kivitelek parkolásnál igencsak megizzasztják az embert.

Cikkünk összeállításához a Delta-Popp Autócentrum nyújtott szakmai segítséget.