Tizenhárom éve annak, hogy a Renault tologatható hátsó padot szerelt városi törpéjébe, és bár a Twingo jó ideig nem talált versenytársra, idővel beindult a furmánylavina. Önérzetes gyártó ma már nem engedheti meg magának, hogy duplafenekű raktér, furgonpadlóvá alakítható utasfülke, százszorosan variálható ülésrendszer nélkül bocsássa piacra kisautóját – vagy legalábbis alternatívaként ne kínáljon egy ilyen univerzális modellt is a pénzéért minél többet elváró vásárlóközönségnek. Ez a ’minél többet’ azonban a gyártónak is pénzbe kerül, ezért aztán gyakran alakul ki az a furcsa helyzet – legalábbis a miénkhez hasonló, körömszakadtáig költségérzékeny piacokon –, hogy éppen az autó létezésének értelmet adó ötleteken kénytelen spórolni a forgalmazó.

Csupasz pisztoly

Ezért aztán a versenyképes vételár érdekében a Note alapverziója a fél évvel ezelőtti menetpróbánkon sokat méltatott tartozékok szinte mindegyikét nélkülözi. Nincs kiemelhető raktérpanel, nincs bővíthető térképzseb, sem utasülés alatti titokrekesz – értelemszerűen megmaradt viszont az elcsúsztatható hátsó üléssor, valamint a teljes műszaki architektúra. Ez utóbbi pedig már sokszor bizonyított, hiszen a konszerntárs Renault két modelljén kívül a Micra is ebből építkezik. A futómű szolgáltatásai például túlmutatnak az elvárásokon. A viszonylag lágy rugókhoz feszes csillapítás társul, így a buszok által felgyűrt szakaszokat jól semlegesíti, hosszú hullámokon sem kezd kontrollálatlan lengésekbe a felfüggesztés, rázós úton ellenben fürgén jár a városban szintetikus, érzéketlen, nagy tempónál kellemesen keménnyé váló kormány. Országúton kezesen, pontosan igazodik a vezető elképzeléseihez az autó, a karosszéria érezhető oldaldőlése nem fenyegeti a stabilitást, csupán nagy sebességnél mutat ellenkormányzást igénylő oldalszél-érzékenységet a hasáb alakú test. Az ugyancsak a Micrából ismert benzinmotor spontán módon veszi a gázt, így jól ellensúlyozható a legfeljebb átlagos nyomatékossága. Középtartományban kellemetlenül búg a hajtómű, így pont 100 km/óra körül a legkevésbé kényelmes az utazás. Ez a veszély azonban nem igazán fenyegeti a Note gazdáját: magas fordulatszámon szárnyra kap az autó és szinte magától gyorsul. Mindezt nyers tónusú hangoskodás kíséri, ami azonban még forszírozott tempónál sem akadályozza a beszélgetést. Mivel pedig a szélzaj a hatalmas külső tükrök ellenére sem számottevő, akadálytalanul élvezhetjük a motor sportos karakterét – akár tetszik, akár nem. Megoldást jelentene egy hatodik sebességfokozat, esetleg egy hosszabb végáttétel (a motor gond nélkül elbírná), de még inkább egy teljesen új váltómű: a Note kellemetlenül érzéketlen erőátvitele lötyögés nélkül, pontosan működik ugyan, de rossz érzés a kart mozgatni, mintha egy tessék-lássék összeméretezett műanyag maketten gyakorolnánk.

Egyszerűen tágas

Ha felülemelkedtünk a Note ezen mélypontján, valamint megbarátkoztunk a közelmúltat idéző hanghatásokkal, megfelelő komfortot találunk az utastérben. Az ülőlap a kategória átlagához képest kifejezetten hosszú, így annak ellenére is jól elhelyezkedhetünk, hogy magassága az alapmodellen nem állítható. A comb megfelelő alátámasztásának köszönhetően még a kis tartományban szabályozható kormányoszlop sem vet gátat a hosszú távon is kényelmes vezetői pozíció kialakításának. A menetstabilitást is javító nyújtott tengelytáv igazi nyertesei a hátul utazók. Alaphelyzetben bámulatos a lábtér, így majdhogynem feleslegesen magas a tetővonal. A beszállás is akadálymentes, így még négy felnőtt számára sem szűk a Note, a megcélzott kétgyermekes családokban pedig nem marad elméleti a hosszirányú eltolás lehetősége. Ez a raktér felől éppúgy kivitelezhető, mint az utastérből, és mivel az ülőlap nem osztott, valóban egyetlen mozdulat csupán, hogy csaknem fél köbméteres csomagteret kapjunk. A háttámlák két részletben fektethetők előre, ennél tovább azonban nem dönthető a rendszer, így a sík padlófelület nem nagyobbítható meg. Ennek áthidalására találták ki a mérnökök a már említett, nagy teherbírású pótlapokat, melyek azonban csak a gazdagabb felszereltségi szintekhez járnak. A mindennapok során aligha okoz ez lelki törést a tulajdonos életében, hiszen a magas peremű üreg az átlagos méretű csomagokkal jól kitölthető, a terebélyesebb tárgyak szállítására viszont más megoldást kell keresni – mindenki döntse el maga, milyen gyakran kíván lapra szerelt bútort vagy falitükröt fuvarozni.

Nem értelmetlen

Ha mindennek tudatában úgy döntünk, térvarázslat helyett beérjük a puszta térrel, akár jó vételnek is tűnhet a következő, Acenta szintnél 300 ezer forinttal olcsóbb alapmodell. Nemcsak a praktikumot fokozó kiegészítőkkel spórol azonban a Nissan, hanem az olyan kényelmi tartozékokkal is, amelyeket egy kisautónak 3,1 millió forintért nem illene nélkülöznie. Ilyen a magasságában állítható vezetőülés, a motoros tükörállítás, az audiorendszer vagy a légkondicionáló – utóbbi kettőt listáron 150 ezer forint felárért, jelenleg akciós ajándékként kaphatjuk az autóhoz. Kétoldali biztonságiöv-figyelmeztetés és blokkolásgátló nélkül dicséretes módon egyetlen Note sem hagyhatja el a márkakereskedéseket, a Visia vásárlójának csak az oldallégzsákokról, valamint a további biztonsági extrák lehetőségéről kell lemondania. Amíg a klímás-CD-lejátszós kedvezmény tart, feltétlenül megfontolandó modell a legkisebb Note. Viszonylag sok pénzért a család bővülésével lépést tartani képes autót kapunk. Az akció végével azonban aki megengedheti magának, hatványozottan jobban jár a lényegi furfangokat egytől egyig felsorakoztató közepes felszereltségű kivitellel.