Az eddigi Octavia-vásárló bizony nagyot néz, ha meglátja az újdonságot: pontosan 9 centivel lett hosszabb az egyébként ismerős megjelenésű karosszéria. A kompaktkategóriát tehát kinőtte az autó, ami egyébként az árazáson is tetten érhető. Az alapár 4,6 millió forint, de az általunk próbált közepes felszereltségű, immár 105 lóerős 1,2-es turbómotorral felszerelt változat már 5,2 millióba kerül – és ennyi pénzért semmi különleges kényeztetést nem kapunk. Igaz, ami van, abba nem nagyon lehet belekötni…

Nagyon finoman dolgozik az 1,2 literes, négyhengeres, hengerenként kétszelepes turbómotor. Hazánkban az erősebb, 105 lóerős kivitelhez alapáron adják a motorleállítót és hatfokozatú váltó csatlakozik hozzá, amelynek jól megnyújtották a fokozatait a fogyasztás alacsonyan tartása érdekében. Könnyen ugrik a váltókar egyik fokozatból a másikba, így fel sem tűnik az embernek, hogy bizony gyakran vissza kell kapcsolni, ha netán gyorsítani akarunk. Ez a pillanatnyi gyengeség azoknak okozhat majd fejfájást, akik sokat autópályáznak: tempomattal haladva 100-ról nagyon keservesen gyorsít fel újra 130-ra visszakapcsolás nélkül. Egyébként csendesen és leginkább takarékosan működik a motor, mi több mint ezer kilométert tettünk meg vele vegyes körülmények között, 6,3 literes tesztátlaggal.

Kissé fantáziátlan a belső, de legalább könnyen átláthatók a dolgok Kissé fantáziátlan a belső, de legalább könnyen átláthatók a dolgok

Családi batár, felszereltségi labirintus

A karosszériáról sok újat nem lehet mondani, talán csak azt, hogy az eddig kifogásolt részt, miszerint nagyra nőtt sofőr mögött egy ugyanakkora csak nehezen fér el, korrigálták. Elöl-hátul tágas a tér, de nem túl izgalmas. A szürke számos árnyalata uralja a belsőt, és ezen még az érintőképernyős rádió se változtat sokat, a kötelező ezüstös betétből csak a váltókar elé és az ajtókárpitokra jutott egy kevés. Kényelmesek az ülések, a felfüggesztés hangolása meg amolyan németesen komfortos: minden csillapít ugyan, de azért érezzük a karosszéria mozgásán az út állapotát. Vagy inkább csak halljuk, hangosan dobolva halad át az úthibákon nagy kerekeivel az Octavia.

Bőven van hely a második sorban, kihúzható napfényrolót rejt a kalaptartó – milyen figyelmes Bőven van hely a második sorban, kihúzható napfényrolót rejt a kalaptartó – milyen figyelmes

A csomagtér továbbra is hatalmas és könnyen megközelíthető a nagy méretű és magasra nyíló hátsó ajtón át. Azonban magas rakodóperemen kell átemelni a csomagokat, és a hátsó támlák ledöntése után sem lesz sík a padló. Bónuszként a hátsó sarkokban kis extra üregeket találunk, és a kalaptartó aljára is jutott egy praktikus hálós rögzítő, a padló alatt pótkerék lapul – alapfelszereltségnél azonban csak felár ellenében.

Nagy a csomagtér, de bővítéskor nem sík a padló Nagy a csomagtér, de bővítéskor nem sík a padló

A ma elvárható extrák mind itt vannak a fedélzeten, teljes a biztonsági felszerelések sora, de számos tételért extra pénzt kell fizetni. Persze rengeteg olyan apró figyelmesség van az Octaviában – például árnyékolók a hátsó ablakoknál –, ami máshol még felár ellenében sem érhető el, úgyhogy aki vásárláson gondolkodik, nem árt jó alaposan átrágnia magát a felszereltségek tartalmán, a nélkülözhetetlen felszerelések listáján. Érdekes, hogy amíg az 1,2-es turbómotornál a +20 lóerőért és +1 fokozatért nagyjából 400 000 forintot kérnek, az alapfelszereltségről a középsőre váltás megvan 200 000 forintból.

Egészen jól álcázza ötajtós mivoltát, az ablaktörlő árulkodik Egészen jól álcázza ötajtós mivoltát, az ablaktörlő árulkodik

Tetszett
– erős és takarékos motor
– tágas karosszéria
– nagy csomagtér
– jó vezethetőség

Nem tetszett
– sok mindenért kell felárat fizetni
– komor belső

Összegzés
Korrekt autó, de legalábbis az általunk tesztelt kivitelben nem nagyon kelt érzelmeket a Skoda Octavia. Amit azonban elvárhat tőle az ember, azt tudja – de mindezt már méretének megfelelően középkategóriás áron.

Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbó
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4500-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 1400-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 4659/1814/1461 mm
Tengelytáv: 2686 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1543 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1230/625 kg
Csomagtér: 590-1580 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,3 s
Max. sebesség: 196 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,4/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 4 598 900 Ft (1.2 Tsi 86 LE Active)
A tesztelt verzió ára: 5 207 230 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!