Az autóvezető felelőssége, hogy ne álljon meg az autója üzemanyag-hiány miatt, sok országban ilyenkor a rendőrség felelőtlen magatartás miatt meg is bünteti a sofőrt. Különösen a hosszú távú autópályázásoknál szokott ilyesmi előfordulni, amikor sok tíz kilométeren keresztül nincs tankolási lehetőség. Az ADAC most öt autó eltérő üzemanyag-szint mérési módszerét vizsgálta, az egyszerűség kedvéért benzinmotoros járművekkel, nem akarták megkockáztatni a dízelmotoroknál esetleg előforduló motorhiba lehetőségét – a tapasztalatok egyaránt igazak benzin- és dízelüzemű autókra is. A német szakemberek azokat a rendszereket tartják jónak, amelyek nem számolnak teljesen nulláig vissza, hanem nem sokkal előtte abbahagyják a prognózist. Ez a „tudatlanság” jó eséllyel az első töltőállomás felkeresésére ösztönzi a vezetőt.

Az üzemanyag-fogyásakor remek használatot tesznek a gyári navigációs rendszerek, amelyek ilyen esetben (esetleg a menüben be kell állítani) maguktól megtervezik az utat a legközelebbi töltőállomásig, hordozható navigációnál ilyenkor nekünk kell a POI-k közül kiválasztani a legközelebbi töltőállomást.

Az ADAC által tesztelt típusok:

Audi A6, digitális műszer, kilométer-visszaszámlálás és figyelmeztetés BMW X5, analóg műszer, kilométer-visszaszámlálás és többfajta figyelmeztetés Kia Venga, analóg műszer, 50 km alatt nem mutat hatótávolságot Mercedes S, százalékos szintjelző, 5 % alatt nem mutat hatótávolságot Smart Forfour, digitális műszer, figyelmeztető lámpa

Az egyszerűen szintet mutató rendszerek elég megbízhatatlanok, ezeknél érdemes rögtön az üzemanyag-fogyásra figyelmeztető lámpa kigyulladása után tankolni menni. Autópályán jellemzően magasabb a fogyasztás, mint közúton, az ott szerzett tapasztalat (akkor még van 50 km-em) csúnyán meg tudja tréfálni az embert. Az Audi A6-osnál azzal a problémával szembesültek a teszt során, hogy a rengeteg információ között elvész az, hogy mennyi a még megtehető távolság.

Az ADAC egyöntetű tapasztalata egyébként az, hogy meglehetősen pontatlanok az üzemanyagszint-mérők. A zárt pályán végzett vizsgálat során miután az autó jelezte, hogy „üres a tank”, még 8-60 km-t meg tudtak tenni az autók – erre azonban nem érdemes építeni, hiszen például egy emelkedő is jelentősen le tudja ezt rövidíteni a valós forgalomban.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!