A Rover már az 1950-es évek eleje óta kísérletezett prémiumkivitelű Land Rover kombival és terepjáróval, számos különböző prototípust készítettek. Végül az eredeti Range Rover csak 1970. június 17-én, a cornwalli Meudon Hotelben mutatkozott be a világsajtónak.
A Land Rover presztízsmárkája sokáig egyet jelentett az időközben luxusterepjáróvá nemesedett modellel, mígnem 2005-ben a Range Rover Sport típussal bővült a kínálat: a nyilvánvaló hasonlóság ellenére ez műszakilag nem a harmadik generációs Range Roverre, hanem a Land Rover Discovery 3-asra épül. 2009 nyarán ráncfelvarráson esett át, s annak ellenére, hogy csak finom módosításokat végeztek rajta, manapság is impozáns jelenség, formaterve időtálló. Ekkor új motorokat is kapott, majd két évvel később a dízelekhez nyolcfokozatú ZF automatikus sebességváltót társítottak – itt érkeztünk el tesztautónkhoz.
Tekintélyt parancsoló stílus és méretek
Bár nagytestvérnél minden dimenzióban kisebb, a Range Rover Sport méretei így is tekintélyt parancsolók. Az egyszerű formák és vonalak ellenére szörnyen látványos darab, egyszerre testesíti meg a terepjárók masszív robusztusságát, a dinamizmust és a brit eleganciát. Mérhetetlen előzési presztízzsel bír, ha ez a monstrum megjelenik a visszapillantó tükörben, szinte menekülnek előle az autóstársak.
A luxusautók kényeztetését a terepjárók célszerűségével ötvözi a műszerfal
Egyébként a magas vezetőülésbe felkapaszkodva (a Land Rover szótárában csak stadionlelátó üléspozíciónak hívják) nemcsak a forgalomra, hanem az autó sarkaira is remekül rálátunk, ami terepjáráskor kimondottan előnyös. A szépen varrott bőrkárpit, az amerikai selyemfényű diófagyökér és fémberakások ellenére az utastérben is tetten érhető, hogy ez nem egy puhány „telekjáró”. Egyes műanyagok, gombok és kapcsolók a keményvonalas Discoveryből származnak, ami a kocsi képességeire is utal. Ugyanakkor a HSE-kivitel már tényleg bőkezűen felszerelt: elektromosan állítható, memóriafunkciós, fűthető bőrülések és kormány, 11 hangszórós, 380 W teljesítményű Harman-Kardon hifi, érintőképernyős navigáció, hangvezérlés és tolatókamera is jár hozzá.
Jól formázott, kényelmes bőrfotelek. Két felnőtt hátul is jól elfér
Mivel a Discoverynél 14 centivel rövidebb a tengelytáv, a harmadik üléssort elhagyták, a helykínálat viszont elöl-hátul nagyvonalú. Az alumínium csomagtérajtót gombnyomásra villanymotor lendíti magasba, jókora rakodónyílást feltárva, a holmikat azonban magas küszöbön kell átemelni. A csomagtér igényesen kárpitozott és jó alakú, de a meredeken csapott hátfal korlátozza a befogadóképességet. Persze a 65:35 arányban osztott ülőlapok felhajtásával, illetve támlák ledöntésével 2 köbméterig bővíthető.
Otthonosan: aszfalton és terepen is helytáll
A startgomb megnyomására életre kel a 3,0 literes, V6-os dízelmotor, és a Jaguarokból, illetve a Range Rover Evoque-ból ismert módon kiemelkedik a váltó forgókapcsolója. Élénken reagál a gázadásra és energikusan pörög fel a gázolajos, arról pedig két turbófeltöltő (egy változó geometriájú kisebb és egy fix geometriájú nagyobb) gondoskodik, hogy minden tartományban lehengerlően húzzon. 256 lóerőjével és 600 Nm-es nyomatékával erélyesen lódítja meg és intenzíven gyorsítja a 2,6 tonnás nagyvasat. Határozott gázadásra velősen gurgulázik az egyébként csendes V6-os, a nyolcfokozatú automata pedig gyorsan, jó ritmusban és finoman kapcsolgat – a kormány mögötti váltóbillentyűkre különösebben nincs is szükség. Úgyhogy hosszú távú utazóautóként is remekel a Range Rover Sport, ésszerű használat mellett fogyasztása 10,0 liter környékén tartható, ami korrekt hatótávolságot eredményez.
2015 literig bővíthető a csomagtér
Magas építésmódja és súlypontja dacára kanyargós úton sem jön zavarba, bár ehhez kissé indirekt kormányzást (az élesebb fordulókban sokat kell tekerni) és feszesre hangolt légrugós felfüggesztéseket használtak. A 20 colos alufelniken feszülő 275/40-es abroncsok is segítik a talajfogást, a rugózást viszont annál kevésbé, a nagyobb úthibáktól származó ütéseket érezni. Lendületesen vezethető, de menetdinamikai szempontból elmarad az Audi Q7-estől vagy a BMW X5-östől. A muútról letérve azonban fordul a kocka! A Terrain Response terepválasztó kapcsolóval ötféle program közül (aszfalt, hó, földút, homok, sziklás terep) választhatjuk ki a megfelelőt, a rendszer pedig a terepviszonyokhoz igazítja a gázpedál érzékenységét, az osztott differenciálzárakat és a hasmagasságot. A légrugós futómű gombnyomásra külön is szabályozható, a normál 172 mm-es szabadmagasság 5 centivel emelhető vagy süllyeszthető. Ezenkívül visszagurulás-gátló, lejtmenetvezérlés és terepfokozat is segít az akadályok leküzdésében. Képességeinek elsősorban a peres aszfaltgumik szabnak határt, de íme néhány impozáns adat: első terepszög 34,6 fok, hátsó terepszög 29 fok, rámpaszög 25 fok, gázlómélység 70 cm.
Persze a tulajdonosok többsége úgysem kőkemény terepviszonyok között használja a Range Rover Sportot, de a lószállítót a sáros, felázott földúton is magabiztosan elvontatják a vidéki kúriához, vagy a motorcsónakot lehúzzák a tengerhez – a vontatóképesség fékezett utánfutóval 3500 kg.
Állandó összkerékhajtása mindenféle körülmények között fölényes magabiztosságot nyújt
TETSZETT
– egyszerű, de hatásos stílus
– igényes hajtáslánc
– terepjáró képesség
– gazdag felszereltség
– egyedi belső hangulat
NEM TETSZETT
– néhány egyszerű műanyag
– rugózási komfort rossz úton
– vételár
ÖSSZEGZÉS
Természetesen a luxust és az univerzális képességeket drágán mérik, a Range Rover Sport azonban így is tízmillió forinttal jutányosabb vétel nagytestvérénél.
Range Rover Sport
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 188 kW (256 LE) /perc
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 2000/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4783/1933/1784 mm
Tengelytáv: 2745 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1605/1612 mm
Fordulókör: 11,52 m
Saját tömeg/teherbírás: 2670/505 kg
Csomagtér: 450/2015 l
Üzemanyagtank: 84 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Maximális sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 9,8/8,1/8,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 230 g/km
A modell alapára: 18 064 000 Ft
A tesztelt modell ára: 21 964 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!