A 2,0 literes gázolajos három teljesítményszinttel (136, 163 és 170 LE) érhető el. Nálunk a legerősebb aggregáttal, SW karosszériával és a fényűző TI (Turismo Internazionale) csomaggal járt a 159-es. A TI-pakk azon átlagosnál erősebb Alfák sajátja, melyek nemcsak erejük, hanem egyedi köntösük, felszereltségük révén is jócskán eltérnek a szériakivitelektől.

Gazdag TI-csomag, pazar futóműhangolás

A 850 000 forintos TI-csomag a fekete belsőről, a karbonbetétekről, az egyedi alakú, rádióvezérlő gombokat is tartalmazó, bőrborítású sportkormányról ismerszik meg, melyet piros cérnával öltöttek. Utóbbi nem csupán látszatra príma darab, karimavastagsága is pont tenyérbe illő. Persze a küszöbspoiler, a fémbetétes pedálok, a TI-feliratok és a krómozott kipufogóvég is sokat dobnak az összképen. A remekbe szabott első ülések fűthetők, szabályozható a deréktámaszuk, s nyolc irányban manuálisan állíthatók. A bőr-alcantara kárpitozású sportülések jól tartják a testet és kifejezetten kényelmesek.

Ilyen kormány dukál a TI-csomaghoz, a tálalás első osztályú Ilyen kormány dukál a TI-csomaghoz, a tálalás első osztályú

Az autó faráról elhagyták a motortípusra utaló feliratot, csak egy decens TI-jelzés árulkodik az exkluzivitásról. A szívdöglesztően szép, 19 colos, grafitszínű könnyűfém felniken 235/40-es gumik feszülnek, mögöttük piros Brembo féknyergek várnak bevetésre. Az első tárcsák a széria 305-ös helyett 330 milliméter átmérőjűek, ezzel a rendszerrel a 159-es fékteljesítménye, adagolhatósága hibátlan, fáradási hajlamnak még tartós igénybevétel után sem észlelni nyomát. A futómű csillapítása feszesebb a TI-kivitelben, az autó szabad hasmagassága pedig 20 mm-rel csökkent. A nagy kerekek és a sportos felfüggesztések dacára kielégítően rugózik az autó, kanyarképességei első osztályúak, a nyomvályúkra azonban nem árt odafigyelni, mert könnyen megvezetik a 159-est. Régen ültem már olyan Alfában, amit valóban élmény sportos stílusban vezetni: a 159 SW direkten fordul, kanyarban provokálva leheletfinoman kezdi tolni a fenekét az ívkülső felé, bántó orrnehézség nem jellemző rá.

Kisautós méretű a hátsó fejtér Kisautós méretű a hátsó fejtér

A 170 lóerős dízel markáns morajlással kel életre, mely menet közben ugyan tompul, de mindvégig jól kivehető, hogy gázolajos változatban ülünk. A 360 Nm-es csúcsnyomaték papíron 1750-es percenkénti fordulatszámtól ébred, de 2000 alatt nem érdemes magasabb fokozatba kapcsolni, ekkor a turbólyuk és a kissé késlekedő reakciójú gázpedál miatt néhány másodpercnyi türelemjáték következik. Szerpentinen felfelé érdemes akár kettőt is visszakapcsolni, emelkedős részeken ne hagyjuk 2500 alá esni a fordulatot. A váltó alapvetően pontosan jár, hidegen néha a hátramenet makacskodott, hatodik fokozatban, 130 km/óránál mindössze 2250-es fordulatszámon dolgozik a 2.0 JTDm motor. A fogyasztás tűrhető (7,1 l/100 km), de a sok autópályán és lakott területen kívül megtett „pihentető” kilométer után valamivel szerényebb értékre számítottam.

Magas a raktérperem, nem túl nagy a csomagtér Magas a raktérperem, nem túl nagy a csomagtér

A 159 SW továbbra sem a nagycsaládosok álomkombija: második sora passzentos, raktere (445 l) ebben a szegmensben kicsinek számít, ráadásul magas a hátsó küszöb, a bővítés után nagy lépcső keletkezik, a fedélen pedig még külső fogantyú sincs, ami a felemelést segítené. A minőség és az ergonómia alapvetően rendben van, néhány bosszantó apróságon kívül (szélvédőn tükröződő BOSE felirat, nem állítható magasságú első biztonsági övek, néha kihagyó első parkolóradar, raktérben egy-két műanyag patent kiesése) nagyobb kifogás nem érheti az autót. A 170 lóerős 159 SW 9,31 milliótól érhető el, ami a közvetlen konkurensekkel összevetve – BMW 320d Touring Efficient Dynamics (163 LE, 10 540 000 Ft), Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC (150 LE, 8 590 000 Ft), Volvo V60 D3 (163 LE, 9 290 000 Ft) – a középutat jelenti.

Húzós, 585 000 forintos felárért adják a piros Competizione fényezést – a ferraris „beütés” csak így lesz teljes Húzós, 585 000 forintos felárért adják a piros Competizione fényezést – a ferraris „beütés” csak így lesz teljes

Tetszett
TI-csomag
első ülések
futómű hangolása

Nem tetszett
raktér mérete/bővíthetősége
parkolóradar kihagyása
szűkös második sor

Összegzés
Ennél csábosabb, nagystílűbb figurát nehéz találni a középkategóriás sportkombik között. Persze a csomag- és utastér méretét tekintve még egy Skoda Fabia kombi (505 l) is maga mögé utasítja a 159 SW-t.

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm
Összlökettérfogat: 1956 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 360 Nm 1750/min
Hossz./szél./mag.: 4660/1830/1422 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1540/475 kg
Csomagtér: 445/1235 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,0 s
Maximális sebesség: 216 km/h
Fogy. város/országút: 7,1/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 g/km
A modell alapára: 8 460 000 Ft (2.0 JTDm, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 310 000 Ft