A 2015-ös C5 Aircross tanulmánytól fontos stíluselemeket örökölt a szériaváltozat

A név kötelez! Aki Citroënt vásárol, egyedi külsőre, kényelemre és funkcionalitásra vágyik, jó áron. Bár nem a megszokott formában, de mindezt egy csomagban kínálja a mostantól SUV-karosszériával elérhető C5-ös. A kategóriaváltást ugyan a piaci trendek indokolták, a márkát ismét jó irányba terelő franciák ezt a lépést a tőlük elvárt, szokatlan módon tették meg. Hogy a kompakt szabadidő-autók tengeréből kitűnjön, a C5 Aircross karakteres formát kapott. Már ritkaságnak számít az aprólékosan kidolgozott, részletgazdag dizájn, amelyet semmivel sem lehet összetéveszteni, pedig három riválisával is közös műszaki alapokra is épül! Büszke lehet a PSA-konszern, hogy úgy tud költséghatékonyan DS 7 Crossbacket, Opel Grandland X-et és Peugeot 3008-ast gyártani, hogy látszólag semmi közös nincs egyik típusban sem. Ezzel a fantáziadús megjelenéssel elsősorban az újdonságokra nyitott fiatalokhoz szól a Citroën, a C5 Aircrossból csak úgy árad az életöröm.

Fantáziadús a műszerfal, ideális a vezetési pozíció. Fotó: Hilbert Péter, Citroën

A tesztautó látványos, Volcano-piros színén kívül a Tijucakék az egyetlen élénk árnyalat a fehértől a feketéig terjedő skálán, cserében azokat is fel lehet dobni színes díszbetétekkel, akár a tetősín is lehet kontrasztos. Kompakt méreteit felnagyítják a nagyautós arányok, egy tömbből faragott hatást keltő felépítése masszív autót sejtet. Könnyű a beszállás, akárcsak a repülőkön, itt is előre került az extra kényelmet nyújtó első osztály. Ülései citroënes mércével is kényeztetőnek számítanak. Ennyire puha és kiváló méretezésű darabokat manapság kevés márka kínál, igaz, az ülőlapot nem mindenki találta elég hosszúnak, viszont a háttámla szélessége és a fejtámlák mérete is kifogástalan, akár a tartásuk, hosszabb távon is pihentető bennük az utazás. A hátsó sorban már kevésbé puhák az ülések, mégsem kényelmetlenek. Az egyterűekhez hasonlóan három, sínen csúsztatható darabból állnak, azoktól eltérően szűkre szabott a lábtér, különben tágas a belső és méretes a csomagtartó. Ebben a karosszériában nincs hely harmadik üléssornak, azt jelenleg csak a hosszabb Peugeot 5008-as nyújtja.

A Grip Control tárcsája a váltókar elé került

A belső kialakítás szintén megfelel a márkával szemben támasztott elvárásoknak. Egyéni műszerfala játékos, sok apró ötlettel, nemcsak a jól látható felületekre, hanem például a pedálokra is kiterjedő figyelemmel. Ügyesen játszottak rá a mai legnépszerűbb kategória jellegzetességeire. Odabent is egy komoly terepjáróban érzi magát a vezető, pedig még összkerékhajtás sem rendelhető hozzá. A 100 000 Ft-os felárat jelentő Grip Controllal a menetstabilizáló programozása változtatható, a lejtmenetvezérlő képes egy kis extra biztonságérzetet adni. Azzal azonban a franciák is tisztában voltak, hogy a vásárlók legfeljebb murvás úton járnak majd a családi autónak szánt C5 Aircross-szal, ezért inkább a praktikumra és az otthonos hangulatra koncentráltak.

Nagyok és puhák az első ülések. A hátsó üléstámlák dőlésszöge is állítható

Nappali bútorokról ismerős kárpitokkal tették barátságossá az utasteret. Lehet, hogy sok a műanyag, de a kreatív felületkiképzések és változatos díszítések kárpótolnak érte. Az ötletparádé része az alul-felül lapított kormány, amely a több helyen is felbukkanó, sőt az autó sziluettjére is utaló, lekerekített sarkú téglalap formára rímel. Semmi sem szól ellene, de hasonlóan öncélú, mint az 1973-as Austin Allegro szögletes kormánya, a Citroën egyküllős megoldása nem csak innovatívabb, szerethetőbb is volt. Kezelésénél megtalálták az ideális arányt a fizikai és a virtuális gombok között, még az érintőképernyőre került funkciók (pl. szellőzés) is nagyméretű gombokkal szabályozhatók. A menü lehetne egyszerűbb, de így sem nehéz eligazodni benne, a navigáció grafikája viszont kissé idejétmúlt. A digitális műszeregységről nem mondható el ugyanez. Elrendezését előre beállított konfigurációkban változtathatjuk, itt helyet kapott egy retrós stíluselem, a GS és BX modellekből ismerős, forgószámlapos sebességmérő digitális változata. Ami ennél is jobban emlékeztet a klasszikus elődökre, az a ringató, lágy rugózás.

A hátsó ülések sínen csúsztatásával 580-ról 720 literesre növelhető a csomagtartó mérete

A legendás hidropneumatikus felfüggesztés 2017-es nyugdíjazásával a márka áttért a Progressive Hydraulic Cushion nevű rendszerre, amely képességeivel elmarad a klasszikusok közmondásos kényelme mögött, a mai mezőnyben mégis kiemelkedően puhának számít, ez örömtelivé teszi vele az autózást. Miközben kanyarban megdől a karosszéria, feltűnően ügyeltek rá, hogy megfelelő legyen az úttartása, ezért jól irányítható, és a legtöbb úthibán úgy halad át, hogy tudjuk, ez egy sportos autóban rázós lett volna. Ahogy az agresszió, úgy a sportosság is hiányzik belőle. A belépő, 1,5 literes, 130 lóerős dízelmotor karaktere illik a C5 Aircrosshoz, városban és ország úton jól mozgatja, csendesen és takarékosan dolgozik. Több utassal és csomaggal, autópályán vagy hegyvidéken autózva kiderül, hogy gyakran kell használni a jól kapcsolható váltót. Ezen nemcsak a nagyobb teljesítményű, 2,0 literes, 180 lóerős dízel, hanem a 8 fokozatú automatikus váltó (550 000 Ft) is segíthet. A tesztprogram során 6,7 literes átlagfogyasztást mértünk, ami arról árulkodik, hogy a kisebbik motornak sem erőn felüli az 1,4 tonnás autó mozgatása. Ára a kategóriatársakéhoz hasonló, ezzel a szerethető konstrukcióval a Citroën utat találhat régi rajongóihoz és új szimpatizánsaihoz is.

A karosszéria dőlése a C5 Aircrossban egyet jelent a kényelmes rugózással

Tetszett
• külső-belső formaterv
• magas komfortszint
• takarékos motor
Nem tetszett
• közepes teljesítmény
• korlátozott lábtér

ÖSSZEGZÉS
Középkategóriás személyautó helyett kompakt szabadidő-autóként kezdett új életet a márka csúcsmodellje, és a lehető legtöbbet hozta ki a koncepcióból. A hidropneumatikus futóművet nem pótolhatja, de kényelemben kevés kihívója akad a frissen fejlesztett rendszernek.

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 96 kW (131 LE) 3750/perc
Max. nyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4500/1969/1689 mm
Tengelytáv: 2730 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1579/1601 mm
Fordulókör: 10,7 m
Tömeg/teherbírás: 1430/570 kg
Csomagtér: 580-1630 l
Üzemanyagtank: 53 l
0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 189 km/h
WLTP kombinált: 5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 134 g/km
A modell alapára: 7 090 000 Ft (1.2 PureTech, 131 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 790 000 Ft