Az S-osztályos Mercedes mindig is különleges helyet foglalt el az autóiparban, közel négy évtizede íródó történetében még nem volt olyan generációváltás, amely ne hozott volna világújdonságot. Így nem a véletlen műve, hogy az értékesítési adatok alapján még mindig a Mercedesé a világ első számú luxusautója, a 2013 óta kapható nemzedékből 300 ezer kelt el a mostani modellfrissítésig. Mindez eléggé komoly fegyvertény annak tükrében, hogy az Audi és a BMW is folyamatosan fejleszti csúcslimuzinjait. Ezek az autók azonban értelemszerűen nem csak közlekedési eszközök, amelyek nagy kényelemben elvisznek A-ból B-be. A Mercedesnél ez a modell a márka technikai tudását összegző guruló cégér, a tulajdonos oldaláról nézve pedig egy jól felszerelt modell akár mobil komornyiknak is tekinthető.

Nincs olyan részlete a belsőnek, amely ne hatna értékesnek. A kezelés több helyen is túlbonyolított. Méregdrága csúcstechnika: 880 110 Ft az éjjellátó felára. Fotó: Hilbert Péter

Az új S-osztályban, melyet a háromágú menetfényről és a hármas osztású hűtőmaszkról lehet felismerni, az az érzése az embernek, hogy folyamatosan figyelik minden kívánságát. Például olyan komplett masszázsprogramot vonultat fel az autó, ami a legjobb masszőr becsületére válna, mindehhez ráadásul a hozzá illő hangulatvilágítást is kiválaszthatjuk. Közben élvezhetjük a táncteremnyi lábhelyet az 5,2 méter hosszú nyújtott kivitelben, amelyhez távirányítóval vezérelhető multimédia-rendszer, összehajtogatható anyósülés és mini hűtőszekrény is kérhető. De említhetjük a 180 km/órás tempóig aktív úthiba-felismerő rendszert is, amely kamerákkal pásztázza a burkolatot, és a lengéscsillapítás állandó változtatásával képes kiszűrni az egyenetlenségeket. A rugózási komfortra egyébként is a döbbenetes jelző illik, de akkor még ott van az a tény is, hogy kanyarokban oldaldőlés-szabályozó csökkenti az utasokra jutó terhelést. Hihetetlen, hogy a keresztbordákon is finoman libben át az S-osztály (a karosszéria merevségét is növelték), érződik, hogy nem vitték el sportos irányba a hangolást. A sort estig lehetne folytatni azzal, hogy a fényszóró külön csóvával világítja meg a felbukkanó gyalogosokat, hogy akár éjjellátó könnyítheti meg a dolgunkat a sötétben, vagy hogy a BMW 7-eshez hasonlóan itt is van már távvezérelhető parkolás. A bajor modellel szemben itt nem a kulccsal, hanem az okostelefonunkról irányíthatjuk be az autót a parkolóba.

A technikai ínyencségek száma elképesztő – rendkívül bonyolult autóról van szó, amelynek a kezelését szokni kell. Az átdolgozott belső ugyanis módosított kezelőrendszereket hozott, a két osztott képernyő közötti „barangolással”, vagy a kormányon lévő érintésérzékeny felületekkel barátkozni kell. Érdekes, hogy ahhoz képest, hogy mennyi mindent tud az autó, fizikai gombból kevés van, főleg annak fényében, hogy az S-osztály egy komoly lépést tett az önvezető autók felé. A Mercedes nagyágyúja az autonóm kocsik ötös skáláján a harmadik szintet képviseli (az ötös szint semmilyen vezetői felügyeletet nem igényel), ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy az S-osztály részben már képes az önvezetésre. Képzeljék el azt a helyzetet, hogy belecsöppenünk egy nagy dugóba és megkímélnénk magukat a vezetés „terhétől”. Nincs más dolgunk, minthogy benyomjuk az autonóm kormányzás gombját, majd a tempomattal kijelöljük azt a sebességet, amíg az autó magától gyorsíthat. Ezután gázadással indítjuk el a rendszert. Finom kormánymozdulatokkal tartja a sávot az S-osztály, szabályozza a követési távolságot, és ha kell, autópályán magától vált sávot – elsőre egészen szürreális élmény. A rendszer felett azonban nemcsak érdemes, hanem muszáj is őrködni: a kormányon kell lennie a kezünknek, ellenkező esetben lekapcsol a „robotpilóta”. A megállásokon lenne még mit finomítani, de annyira jól működik a rendszer, hogy nyilvánvaló, hogy a technika már most többre lenne képes, csak a törvényi szabályozás nem tudja tartani a lépést a fejlődéssel.

Ilyen egy igazi luxusautó-ülés! Kényelemben ennél nincs feljebb – az anyósülés gombnyomásra összehajtja magát

A modellfrissítés nagy újdonsága, hogy a Mercedes ismét kínál soros hathengeres motort! A 2925 cm3-es lökettérfogatból nem nehéz kitalálni, hogy az E-osztályban debütált, 1950 cm3-es, új generációs négyhengeres dízel az alapja. A biturbó feltöltésű egységből a 400-as jelzésű, 340 lóerős kivitelt fogtuk vallatóra (a 350 d „csak” 286 lovas), csendessége pedig egészen lenyűgöző. Nincs olyan markáns hangja, mint a BMW sorhatos dízeleinek, itt az utastértől teljesen elszigetelten dolgozik a motor, gázolajos mivoltát még hidegindításnál is letagadhatná. A 340 lóerő és a 700 Nm párosa az eddigi csúcsértékek, amit eddig a dízel személyautó-motorok tekintetében elért a Mercedes, így aztán nem meglepő, hogy nagyot lép az S-osztály. Mégis inkább az az igazán meggyőző, hogy félgázra hogyan indul meg a 2,1 tonnás óriás. Az is döbbenetes, hogy 1500-as fordulatnál már feljebb kapcsolhat a váltó – egyébként 130-nál pont ennyit forog a főtengely. Utóbbihoz persze kell a kilenc fokozat, amelyek között nem gyorsan, de észrevétlenül kapcsolgat a sebességváltó. Ezt a hajtásláncot megismerve a benzinesek létjogosultsága inkább csak a még nagyobb erőtartalékban keresendő.

Csupa luxus: beépített hűtő és távirányítós multimédia-rendszer. Az 510 literes raktérből sok helyet rabol a 440 690 Ft-os hűtőfiók

Ötvenkétmillió Ft. Ennyibe kerül az S 400 d tesztautó a pontos konfiguráció szerint, vagyis ebből az összegből pontosan két „alap” S 350 d-t parkolhatunk be a garázsunkba. A 31 035 830 Ft-os alapárral rendelkező S 400 d 4Matic Lang ideális konfigurációnak tekinthető, ráadásul olcsóbb a vele összevethető BMW 740Ld xDrive-nál (320 LE, 32 541 000 Ft). Nem mintha ebben a szegmensben az a másfél millió bárkit is földhöz vágna…

Igazi süketszoba az S-osztály, főleg a 459 740 Ft-ért rendelhető zajszigetelő üvegezéssel

Tetszett
• kényelem/helykínálat
• műszaki színvonal
• csodás rugózás
• sorhatos motor

Nem tetszett
• extrák árazása
• bonyolult menürendszer

Összegzés
Nem véletlenül a Mercedes S-osztály a világ legnépszerűbb luxusautója. Minden modellváltásnál valami érdekeset húz elő a kalapból a gyártó, hogy kényelemben és a szolgáltatások színvonalában is élenjáró maradjon. Bár stílusa hazánkban éppúgy kelthet irigységet, mint csodálatot, ez az autó minden egyes alkalommal lenyűgözi az embert.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic L.
Összlökettérfogat: 2925 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 250 kW (340 LE) 3600-4400/perc
Max. forgatónyomaték: 700 Nm 1200-3200/perc
Hossz./szél./mag.: 5271/1899/1491 mm
Tengelytáv: 3165 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1630/1643 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 2075/725 kg
Csomagtér: 510 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,2 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 6,8/4,8/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 147 g/km
A modell alapára: 26 487 960 Ft (S 350 d, 286 LE)
A tesztelt verzió ára: 31 135 830 Ft