Audis a belső kialakítás, a kormány küllőin azonban nem forgó-, hanem billenőkapcsolókat találunk. Fotó: Stefler Balázs

Egy évtizeddel ezelőtt szinte elképzelhetetlen volt, hogy egy kínai autógyártó modelljei sikert érhetnek el Európában. Az elsők között érkezett márkák, a Brilliance és a Shuanghuan azzal keltettek feltűnést, hogy miközben kísértetiesen hasonlítottak egyes német gyártmányokra, a minőségük messze elmaradt az elvárásoktól, diszkont ár ide vagy oda, finoman szólva is volt hova fejlődniük. Mára eljutottunk odáig, hogy a kínai cégek meghatározó szerepet játszanak az autóiparban, megkerülhetetlen szereplővé váltak az elektromos autók gyártásában, sőt, a kereszttulajdonlások nyomán nagy múltú európai márkákban is vannak érdekeltségeik, nem is szólva a különböző együttműködésekről. A kínai termékekről alkotott kép az elmúlt években jelentősen megváltozott, a szórakoztató elektronikai berendezéseken túl sok más területen a rohamosan fejlődő országból származnak a legkeresettebb eszközök. Ez jó alkalom lehet az autógyártóknak is a terjeszkedésre, bár a piacok méretét összehasonlítva továbbra is inkább az európai márkáknak fontos a kínai jelenlét…

A műszerfal és a kezelőfelületek is a felsőkategóriás Audikból ismerősek. Kulisszában mozog a CVT-váltó

Ettől függetlenül a cég DFSK néven már jelen van Németországban, és egy kassai központú befektetői csoport a mi régiónkban is elkezdte a forgalmazást. A magyar honlapjukon az 5 benzines és a 4 elektromos személyautó mellett 3 kisáruszállító is szerepel, de nemcsak a széles választék, hanem a 7 év vagy 150 000 km garancia, a minden megyére kiterjedő – jelenleg bővítés alatt álló – kereskedői hálózat, illetve a 100 napos szállítási határidő is arra utal, hogy komolyan vehető szereplőről van szó. Mivel a Dongfengnek Kínában saját chipgyártó üzeme van, nem érinti őket a globális hiány sem. A most kipróbált két szabadidő-autó árát ugyan a szállítási költségek drasztikus emelkedése is jelentősen megnövelte, árazásuk azt sugallja, hogy kitörtek az olcsó kínai áru szerepéből, de mit tudnak a már megvásárolható típusok?

Látszik, honnan merítettek ihletet a formatervekhez, cserében aktuális a márka arculata

Dongfeng Seres 3

Nem tűnik ki a forgalomból a Seres 3-as, hiszen annak megjelenését az utakon látható autók inspirálták: az orr volkswagenes, az oldalfal domborítása suzukis, a befejezés opelos. 4,4 méteres hosszával a kompakt szabadidő-autók táborát gyarapítja ez a villanyautó, viszont már a földutakkal is érdemes vigyázni, hiszen az akkumulátorcsomagot a padló alá helyezték, emiatt csökkent a hasmagasság 18 centire, cserében a csomagtartó padlója alatt van hely szükségpótkeréknek és a kerékcseréhez szükséges szerszámoknak is. A műszerfalnál már nem ismert részleteket gyúrtak össze a formatervezők, hanem egyértelműen az Audi A3-ast másolták, vetített műszeregység informál, középen 10,25 col átlójú az érintőképernyő. A rádiót vezérlő gombokat és néhány gyorsbillentyűt (otthon, vissza…) találunk a műszerfal peremén, a szellőzés vezérlésére klasszikus klímakonzol szolgál két tekerővel és pár kapcsolóval. A haladási irányt a konzolból előbújó forgókapcsolóval választhatjuk ki, emellett találjuk a körkamera képét előhívó kapcsolót (az érintőképernyőn bökhetünk rá, melyik optika képét akarjuk látni) és az üzemmódváltót (gazdaságos, normál vagy sportos haladás).

Egyszerű fogaskerék-áttételen keresztül hajt a 163 LE/300 Nm csúcsteljesítményű villanymotor, az ülőlap felhajtásával sem lesz teljesen sík a padló támladöntés után, a biztonsági övekre vigyázni kell az eredeti állapot visszaállításakor. Kék díszvarrással dobják fel a kárpitot, nem spórolják ki a hátsó ajtók puha borítását – erről még a legtöbb prémiumautóban is lemondanak

A próbaút során a csak magasságában állítható kormány és a rövid első biztonsági öv tűnt fel. Nem pusztán látványra, de tapintásra-kezelésre is rendben van a minőségérzet, mindössze a hátsó támla ledöntésekor látni gyűrött kárpitot – ez az ülőlap alja, amit tépőzár rögzít a karosszériához, és normál esetben nem látjuk. Kifejezetten tágas a második sor, még teljesen hátratolt első ülés mögött is. Benzinmotorral is elérhető ez az autó, abban az esetben Glory 500 a neve, és féláron adják, a Seres 3-as villanyautó 13 millió Ft-ot meghaladó árával a konkurenciához igazodik – csak itt sokkal, sokkal gazdagabb a felszereltség, még a bőrkárpit is széria. Sport módban kifejezetten fürgén gyorsít az autó, hajtási befolyást nem éreztem, az 53,6 kWh kapacitású akkumulátorral a kevésbé reális NEDC-szabvány szerint 400 km-t meghaladó a hatótáv, a gyakorlatban inkább 300 km-rel kell számolni. Mivel a villanyautó-töltők számára is jelentős piac a kínai, a Seres 3-ast a legtöbb európai készülék ismeri, az ABB például stratégiai partnere a Dongfengnek, tapasztalatok szerint több mint 40 kW-os töltési teljesítményt tud felvenni az autó, a fedélzeti töltő 6,6 kW-os, egyszerű konnektorról 8-10 óra a töltési idő.

A látható karosszériadőlés ellenére feszes a Fengon 5-ös futóműve

Dongfeng Fengon 5

Senkit se tévesszen meg a csomagtérfedélen látható Glory felirat, az autó becsületes neve Fengon 5-ös, és egy méretosztállyal feljebb indul, hiszen csaknem 4,7 méter hosszú. Ahogy a Seres 3-as, ez sem tűnik idegen földrészről származó konstrukciónak, legfeljebb vakarják egy kicsit a fejüket a forgalomban részt vevők, hogy vajon milyen Volkswagent vagy Audit is láttak? Az ismerős részletek ellenére egyértelmű az egyediségre törekvés, a kupés tetőívvel és a karosszéria jellegzetes arányaival igyekszik saját karakterét kidomborítani az autó. Bár az utastérben szintén egyértelműen az aktuális Audi stílus köszön vissza, mégis inkább egy japán vagy koreai autóban érezzük magunkat, azt viszont mindenképpen a Dongfeng javára írhatjuk, hogy az európai szemnek kellemes, megfelelő minőségű belső kialakítást nyújt. Az előbbi megállapítás nemcsak az ázsiai származás, hanem a motor japán eredete miatt sem áll messze a valóságtól. Az 1,5 literes, 140 lóerős, 220 Nm nyomatékú turbós benzinmotor a Mitsubishitől származik, a fokozatmentes (CVT) váltó is japán fejlesztés. Teljesítménye nem kevés az 1,6 tonnás karosszéria mozgatásához, mérete és tömege ellenére dinamikus autó benyomását kelti. Még a 6 fokozatot szimuláló váltó is harmonikusan működik, igaz, maga a kar mozgatása az átlagosnál nagyobb erőkifejtést igényel. Mindezt stabil útfekvést biztosító, feszes rugózású, elöl MacPherson, hátul multilink futóművel egészítették ki. Mivel egy SUV-kupéban ülünk, indokolt a sportos hangolás.

Teljesen leburkolták a benzinmotort, csak a szerviznyílásokon át látható a technika, alapáron jár a nyitható és árnyékolható üvegtető, az igényes kárpitozás és az óriási lábtér. Az ülőlapok felhajtása nélkül is majdnem síkba dönthetők az ülések, a variálás közben nincsenek útban a biztonsági övek

A vezetési élményt tekintve is egy Mitsubishire vagy egy Ssangyongra emlékeztet, ez igaz a kidolgozási minőségre is, és egyértelműen jót jelent. A kormány mögött ülve az alacsony műszerfalnak köszönhetően jó a kilátás, tágas a belső tér, hátul óriási lábtérnek örülhetnek a felnőtt utasok, akiknek a feje sem feltétlenül ér majd hozzá a lejtős tetőhöz. Csomagtartója a viszonylag magas rakodóperemmel együtt is praktikusnak számít, az ülések ledöntése után szinte teljesen sík padlót kapunk. 9 990 000 Ft-os ára nemcsak az alapár, hanem a csúcsmodellért elkért összeg is egyben, ugyanis a kipróbált alapmodell helyett az ennél is több extrával telezsúfolt változat érkezik, ami azt is jelenti, hogy a személyre szabás kimerül a négyféle szín, a fehér, a fekete, a piros és a kék kiválasztásában. Az alkatrész-utánpótlás miatt sem kell aggódni, a meglévő, németországi mellett Szlovákiában, Kassán is épül egy európai raktár.

Mi az a Dongfeng?
1969-ben alapították a Second Automobile Works nevű gyárat, amelynek a székhelye Vuhan városában van, 1992-ben nevezték át Dongfeng Motor Corporationre, ekkor lett a partnere a Citroënnek és Peugeot-nak – ma a következő márkákkal vannak vegyesvállalatai: Citroën, Honda, Kia, Nissan, Peugeot, Renault és Yulon. Eleinte a haszonjárművekre koncentrált (2001-ben 73%-os részarány), 2012-re már a termelés 73%-a volt személyautó. Értékesítési volumen tekintetében a 4 legnagyobb kínai gyártó közé tartozik, a részvények 100%-ának tulajdonosa a kínai állam.

Dongfeng Seres3
Max. teljesítmény: 120 kW/163 LE
Max. forgatónyomaték: 300 Nm
Hossz./szél./mag.: 4385/1850/1650 mm
Tengelytáv: 2655 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1580/1582 mm
Saját tömeg: 1690 kg
Akkumulátor kapacitás: 53,6 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Max. sebesség: 160 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: n.a. kWh/100 km
Hatótávolság (NEDC): 405 km
A modell alapára: 13 290 000 Ft

Dongfeng Fengon 5
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 101 kW (140 LE)
Max. forgatónyomaték: 220 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4685/1865/1645 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1580/1570 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1665/400 kg
Csomagtér: n.a. l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: n.a. s
Max. sebesség: n.a. km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 224 g/km
A modell alapára: 9 990 000 Ft