A 2007-ben debütált i30-as megalapozta Európában a Hyundai márka népszerűségét, a forgalmazás első három évében az eladások túllépték a kétszázezres darabszámot! A típus csáberejének prolongálása érdekében szolid, de annál kézzelfoghatóbb változtatásokat hajtottak végre: stílusosabb az első-hátsó lökhárító, a hűtőmaszk és a légbeömlő fazonja. Az új formájú sárvédők masszívabb megjelenést eredményeznek, a sportosságot sugalló ködlámpafészkek és a krómozott környezetben trónoló Hyundai logó pedig az i30u magabiztosabb arcát erősítik (az „u” betűkód jelöli a frissítést).

Belül szinte minden maradt a régiben, a lemezek alatt azonban történtek módosítások: a részecskeszűrővel ellátott dízelek immár teljesítik az Euro-5-ös normát, a hozzájuk kapcsolt váltómű pedig nem öt-, hanem hatfokozatú.

Otthonos, kényelmes és praktikus utasfülke

Az i30-as kezdetben Dél-Koreából érkezett, majd 2008 végétől átkerült a gyártás Csehországba (Nosovice), Európát az ott összeszerelt modellekkel látják el. A szigorú minőség-ellenőrzésnek hála a cseh példányok hozzák a precíz koreai szintet, az elemek találkozása, az ajtók csukódása, a kapcsolók járása egyaránt példás, s ugyanez igaz az illesztésekre is. A műszerfal könnyen áttekinthető, a számos funkció kezelése nem ad fel rejtvényt a sofőr számára, a gyakran tapintott helyeken pedig kellemes felületűek az anyagok.

Gondos kidolgozás, egyszerű kezelhetőség jellemzi a belsőt. A retró hatású barna pult és a kárpitbetétek jópofák Gondos kidolgozás, egyszerű kezelhetőség jellemzi a belsőt. A retró hatású barna pult és a kárpitbetétek jópofák

Az első ülőlapok kellően hosszúak, a támla – a vezetőoldalon állítható deréktámasszal – jól tart, kényelmes. Rámolni lehet a könyöklőbe, a pohártartókba, a váltó előtti nagy tálcába és az öblös ajtózsebekbe is. A kesztyűtartó sem éppen pöttömnyi, ráadásul még hűthető is. A második sor mindazt hozza, amit elvárunk: két felnőtt bátran vállalkozhat akár hosszabb távú utakra is, a lábtér korrekt, a fej számára rendelkezésre álló hely pedig kb. 180 cm-es magasságig megfelelő. Hátulról azonban hiányzik a szellőzőrostély és valami rekeszféleség, ahová az apróbb holmi tehető, így marad az első ülések hátoldalán lévő necc.

Dupla pohártartó, mögötte könyöklő Dupla pohártartó, mögötte könyöklő

A csomagtartó 340 literes, a padló alatt rekeszek és teljes értékű pótkerék. Az üregekhez külön kis fedeleken keresztül, mindkét oldalról hozzá lehet férni, nem szükséges az egész padlóborítást felemelni. Alul masszív, kihajtható horgokba akaszthatjuk a rugalmas rögzítőhálót, felül pedig kampókat találni. A hátsó ülés 60:40 arányban osztva dönthető, előrehajtás után sík padlót és 1250 literes helyet kapunk. A kissé gyengécske szerkezetű, nehezen mozgatható, előrehajtható ülőlap rögzítését leszámítva dicséretes az átalakíthatóság és a kihasználhatóság.

Erősebb, tisztább üzemű dízel, új váltó

Az 1,6-os CRDi korábban 90 (LP) és 115 lóerős (HP) teljesítménnyel volt elérhető, a kétlépcsős kialakítás továbbra is megmaradt, azonban a fickósabb HP-változat teljesítményét 128 lóerőre tornázták fel. Indítás után jól kivehető a dízel hangja, az üzemi hőfok elérése után szerencsére jelentősen tompul, a gázolajosok motorházfedelének belső felén plusz zajszigetelő borítást is elhelyeztek. A maximális nyomaték egy enyhe turbólyuk átlépése után villantja meg magát, hogy ezt kikerüljük, ajánlott 2500 felett felkapcsolni. A váltósegéd utasításaira is lehet hagyatkozni, amely nem csak a fel-, hanem a visszaváltásra is figyelmeztet, nyíllal és számmal tájékoztat az ajánlott fokozatról. Az új manuális váltó – akár a Kia Ceedben – hatfokozatú, kár, hogy kapcsoláskor némi karcosság érezhető. A 128 lóerő átlagos dinamikával mozgatja az i30u-t, fórja a 90 lovas gázolajossal szemben a 20 Nm-rel nagyobb és szélesebb tartományban rendelkezésre álló nyomatéka.

Hátul nincs helyhiány Hátul nincs helyhiány

A kormányzás kellően direkt, a futómű hajszálnyit feszes, de nem beszélhetünk falábúságról, rossz úton is számíthatunk az elvárható csillapításra. A Hyundai provokált fordulókban is kezesen irányítható, határhelyzetben sem kell hirtelen kitörési hajlamtól tartani.

340-ről 1250-re bővíthető a raktér, praktikus a rögzítőháló. A padló alatti csempészrekeszek mellett teljes értékű pótkerék bújik meg 340-ről 1250-re bővíthető a raktér, praktikus a rögzítőháló. A padló alatti csempészrekeszek mellett teljes értékű pótkerék bújik meg

Az 1.6 CRDi gyengébb kivitele az alapnak számító Life szinttel is elérhető, így 4,25 millióba kerül, míg a Comfort csomagtól konfigurálható 128 lovas verzió 4,85 millióért kelleti magát. A szérialista sem szerény (6 légzsák, elektromos, fűtött tükrök, állítható ülésmagasság, manuális klíma, kormányról vezérelhető, USB-, AUX és iPod-csatlakozós rádió stb.), de a Comfort erre még rátesz egy lapáttal. Utóbbi azonos teljesítményű motor esetén 400 ezret kóstál, és a számos (17 db) tétel miatt megéri az árát. Az automata klíma hatásosan dolgozik, a 4 helyett 6 hangsugárzóval nívósabban szól a hifi, a központi zárhoz távirányító is dukál, a kormányt és a váltógombot pedig bor borítja. Az öt év garancia, az öt év országúti segélyszolgálat és az öt évre szóló, évenkénti egyszeri díjmentes átvizsgálás (folyadékszint, ablaktörlőlapát, világítás ellenőrzése, ajtózsanér-olajozás) mindegyik i30u sajátja.

Változott a hátsó ütköző alakja is. Egészen jól fordul az i30u, stabilan tartja a kijelölt ívet Változott a hátsó ütköző alakja is. Egészen jól fordul az i30u, stabilan tartja a kijelölt ívet

TETSZETT
formai megújulás
utastér/raktérméret
gazdag felszereltség
versenyképes ár

NEM TETSZETT
kissé akadós váltó
enyhe turbólyuk

ÖSSZEGZÉS
Az i30u főleg optikai téren múlja felül elődjét. Ár-érték aránya remek, ahogy az ötéves garanciaidő is. Most csupán 40 000 Ft-ért SUMMER csomagot kínálnak az i30u Life és Comfort változataihoz, ami tolatóradart, könnyűfém felniket és gyári szőnyeggarnitúrát tartalmaz.

Hyundai i30u 1.6 CRDi HP
Összlökettérfogat: 1582 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 94 kW (128 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 260 Nm 1900-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4280/1775/1480 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1395/425 kg
Csomagtér: 340/1250 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/4,1/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km
A modell alapára: 3 549 000 Ft (1.4i, 109 LE)
A tesztelt verzió ára: 4 849 000 Ft