Fotó: Stefler Balázs

Az olaszok mindig is értettek hozzá, hogyan kell érzelmeket kiváltani az emberekből. A Fiat 500-as család (lásd keretesünket) kiinduló pontjának tekinthető miniautó 2007-es premierjét például úgy időzítették, hogy az eredeti 500-as bemutatójának 50. évfordulójára essen. Az azóta eltelt közel 13 év pedig arról tanúskodik, hogy a formát nem unta meg a közönség, sőt a nagyobb verziók is a csöppség stílusát örökölték.

És láss csodát, a szabadidő-autó 500X is egy bájos jelenség, a modellfrissítés óta pedig még látványosabb – szinte érződik rajta, hogy a dizájnerek örömmel rajzolták meg az élettel teli részleteket. A 4,25 méteres modell legújabb kiadását a díszcsík alá vágott légbeömlőkről, illetve az új hátsó lámpáról lehet felismerni. Nagyon jópofa, hogy olyan, mint egy keret! A legapróbb részletekig személyre szabható típus beltere is hozza az egyediséget, hiszen a karosszéria színével megegyező betétek dobják fel a hangulatot. Sok helyen egyszerű anyagokat alkalmaz a Fiat, ugyanakkor aki áldoz rá, többek között csokibarna bőrkárpitot is kérhet. A 4,25 méteres hosszúság miatt csodákra nem kell számítani a helykínálatot illetően, hátul két átlagos termetű felnőtt még jól elfér, de a válltér azért szűkös.

A frissítés hozadéka az 500X-ben megjelent új generációs FireFly motorcsalád (1,0 és 1,3 literesek), melynek sorozatgyártását 75 ezer órás virtuális teszt és 60 ezer órás valós próba után kezdték meg. Az erősebb, 150 lóerős verzióval komoly meglepetést tudunk okozni a piros lámpáktól indulva, pörgős és élénk motorról van szó, ami könnyedén mozgatja az autót. Városban viszont simán lecsúszik 8,0 liter benzin 100 kilométerenként az 1,3-as torkán, még úgy is, hogy egy a takarékosságot szem előtt tartó, duplakuplungos váltó felel az erőátvitelért. A DCT-egységről egyébként nem sok jót lehet mondani, hiszen hiába van egy erős motorunk, ha a váltó mindig késve követi a gázparancsokat. A futómű ellenben abszolút telitalálat, jól simítja ki az úthibákat és közben a karosszéria dőlése sem vészes. Persze a rugózást nagyban befolyásolja, hogy az ügyfél milyen keréktárcsát kér, 150 ezerért 19 colos felnik is rendelhetők a típushoz.

Az 500X nem tartozik a szegmens legolcsóbb, diszkontmodelljei közé, a bázisváltozat 5 400 000 Ft-tól, míg a 150 lóerős, automatikus váltóval ellátott verzió 6 560 000 Ft-tól vihető haza. A frissítéssel többek között a táblafelismerő, a sávtartó és a fáradtságfigyelő is bekerült az alapfelszereltségbe.

Tetszett
vidám, egyedi külső
személyre szabhatóság
menetdinamika

Nem tetszett
infotainment rendszer
sebességváltó működése

Összegzés
Az 500X bájos jelenség, hölgyeket különösen gyorsan képes megbabonázni. A helykínálat és a belső minősége is korrekt, a DCT váltó viszont csak azoknak ajánlható, akik valamiért nagyon ódzkodnak a kuplungolástól. Az új 1,3-as motor meglepően tüzes egy ekkora autóban!