Amíg a General Motors dollármilliókat költött el arra, hogy kikerülje a Toyota hibrid szabadalmait, és két bolygóműves/két villanymotoros hibrid hajtást fejlesztett, a Ford úgy ítélte meg, jobban jár azzal, ha kifizeti a licencdíjakat, és az egyszerűbb egy bolygóműves/egy villanymotoros hajtást választja. Alapvetően az észak-amerikai piac számára készül a Mondeo – vagy ahogy arrafelé nevezik: Fusion – hibrid változata, hiszen a dízelek mellett nem nagyon tud labdába rúgni. Leginkább azért, mert csak a csúcs, Titanium felszereltséggel hozzák Európába a benzin-elektromos hibridet, és ezen a szinten csak 100 000 Ft-tal drágább a 180 lóerős, automatikus váltós dízelnél, de utóbbi már 9 395 000 Ft-ért megvásárolható Business felszereltséggel, és a sokkal praktikusabb ötajtós karosszériával.

mondeo2
Részben analóg műszeregységet kap a hibrid, noha a Titanium szinten egyébként teljesen digitális kijelző jár. Fotó: Hilbert Péter

A belső égésű motor egy 145 lóerős, Atkinson-ciklus szerint működő, 2,0 literes szívó négyhengeres, amelynek a munkáját egy 120 lóerős állandó mágneses villanymotor segíti. Az egyszerűsítés sajnos csak a hajtásláncra terjed ki, az 1,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor a hátsó tengely fölé kerül, így csak 383 literes a raktér, ráadásul zegzugos formájú; pótkerék és vonóhorog sem kérhető a hibridhez. A Fordnál tulajdonképpen a turbófeltöltő alternatívájaként használják a viszonylag nagy teljesítményű villanymotort, akkor segít a 2,0 literes szívómotornak, amikor annak arra a legnagyobb szüksége van: alacsony fordulatról is nagyon megindul. Könnyű az előzés, a városi-országúti haladásnál alapjárat közelében üzemel a benzinmotor, viszonylag sokat lehet villanymotorral gurulni, többet, mint a hasonló hibrideknél, a nagyobb teljesítményű benzinmotor miatt egyébként is jobban megy a Mondeo HEV a vetélytársaknál. Autópályán a 130 km/órás tempóval haladva már rohamosan szökött felfelé a számítógép által kijelzett átlagfogyasztás, szóval utóbbi téren még mindig a dízel áll nyerésre. Meglepő lépés a Fordtól, hogy a hibridhez nem lehet választani a 2+3 év/250 000 km-re kiterjesztett garanciát (egyébként 101 000 Ft a felár) – talán nem bíznak a saját maguk által gyártott technikában? A hibrid sajátja még a 16 colos felnikre szerelt alacsony gördülési ellenállású abroncs, ami hajszálnyival jobb rugózási komfortot eredményez, de kanyarban sokkal hamarabb kezdi el tolni az orrát az autó. Hiába a pontos kormányzás és a jól adagolható fék (érezhető, amikor a fékenergia-visszatermelés után belép a hidraulikus fék), a lendületmegtartó autózás a rosszabb tapadás miatt nehezen kivitelezhető.

Kicsi a hátsó nyílás, az átrakodóhely lényegében megszűnt létezni
Kicsi a hátsó nyílás, az átrakodóhely lényegében megszűnt létezni

Nem csak a beszerzési költségnél, a 6,1 l/100 km-es tesztfogyasztás alapján is a dízel igazi alternatívája a Mondeo hibrid, ráadásul ennél a tapasztalatok szerint sokkal alacsonyabb üzemeltetési költséggel is kell számolni (kevésbé igénybe vett fékek, nincs részecskeszűrő). Kár, hogy az akkumulátorcsomag elhelyezése miatt ötajtós vagy kombi karosszériával nem választható a HEV.

A padló felett 340 liter van, ezzel együtt is elég kicsi a csomagtér
A padló felett 340 liter van, ezzel együtt is elég kicsi a csomagtér

Tetszett
• erős és takarékos hajtás
• jó vezethetőség
• gazdag felszereltség

Nem tetszett
• négyajtós karosszéria
• kicsi és zegzugos csomagtér
• erős alulkormányzottság

Összegzés
Erős, nem pedig spórolós hibrid készült a Mondeo alapján, de még így is takarékos. Sajnos az akkumulátor elhelyezésén nem agyaltak eleget, a közel 5 méteres üzleti autóban a 383 liter nevetségesen kicsi. Árban a dízellel van egy szinten, de praktikumban és autópályán még nem ér annak nyomába.

Ford Mondeo HEV
Összlökettérfogat: 1999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 106 kW (145 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 173 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE)
Max. forgatónyomaték: 240 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 137 kW (187 LE)
Max. forgatónyomaték: 300 Nm/perc
Hossz./szél./mag.: 4871/1852/1482 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1599/1595 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1579/671 kg
Csomagtér: 383 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 187 km/h
Város/országút/vegyes: 2,8/5,0/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
A modell alapára: 7 850 000 Ft (1.5 EcoBoost, 160 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 190 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!