A fizikai gombok száma minimális, de a kezelhetőség meglepően jó. Még a kormányon is érintésérzékeny felületeket találunk! Fotó: Stefler Balázs

A limuzinok közé sorolhatjuk, de szó sincs arról, hogy egy hagyományos, nagyra nőtt négyajtósként jellemezhetnénk a EQE-t. Nagytestévéréhez, az EQS-hez hasonlóan a formát nem a tradicionális Mercedes szedánokra jellemző arányok határozzák meg. Annyira merész és eltérő a szokásostól, hogy a szintén modern, de több szempontból hagyományos E-osztály vásárlóközönsége helyett szerintem inkább a Tesla vevőkörére hajt az EQE. Minden legömbölyített ív, a hűtőmaszk, és a karosszériába süllyedő kilincsek is arról árulkodnak, hogy a hatékonyság jegyében rajzolták az újdonságot, aminek meg is van az eredménye. A 35 mm híján 5 méteres test légellenállási együtthatója 0,22, ami finoman szólva is kiemelkedő érték az autóiparban. Nem mellesleg teljes egészében újrahasznosított acélból készítik a karosszériát, az alapanyagot a Salzgittertől vásárolják.

Nem sűrűn találkozunk ilyennel egy Mercedesben, de az üléspozíció elsőre megszokást igényel

Szükség is van a hatékony aerodinamikára, hiszen az EQE roppant nehéz autó, a tesztelt kivitel több mint 2,5 tonnát nyom a mérlegen, amiből önmagában az akkumulátor bő 500 kilogrammot tesz ki. A telep súlyából már lehet következtetni arra, hogy komoly kapacitású: a nettó 90,5 kWh-s csomag jóvoltából városban elérhető az 500 kilométeres hatótávolság, és az extrém időjárási viszonyokat leszámítva autópályán sem lehetetlen 400 kilométer megtétele. Nem rossz, főleg hogy 170 kW-os töltést is fogadhat az autó – a mostanihoz képest sűrűbb villámtöltő hálózattal teljesen „élhető” lenne hosszabb távokon is. A hatótáv kapcsán viszont fontos kiemelni, hogy sportos stílusban közlekedve azért erősen változik a helyzet.

A karbon-kerámia féktárcsák felára több mint 2,3 millió Ft

Az EQE kínálatban ugyan ez a „kisebbik” AMG, a 43-as jelű, 476 lóerős verzió is bitang módon tud gyorsulni, egy komolyabb gyorsítás az utasoknak elsőre szinte ijesztő élmény. Ráadásul a hatalmas tömeg ellenére az összkerékhajtású limuzin komoly kanyarsebességre képes, az alacsony súlypont, a négykerékkormányzás és a széles abroncsok miatt meglepően nagyok a tartalékai. Nem csak az automatikus szintszabályozású légrugózás hangolása egyedi, de a kerékagyak, a lengőkarok és a stabilizátorok is az AMG változat sajátjai, a hátsó felfüggesztést tartó segédkeretet pedig merevebben rögzítik a karosszériához. Mégis az a határozott véleményem, hogy az EQE-vel nem sietni jó, hanem finoman gurulni. Kormányából és futóművéből azonnal érezzük a nagy Mercedeskre jellemző finomságot, és az intelligens rekuperáció is jól működik: ha nincs előttünk senki, hagyja lendületből gurulni a nagy testet.

Az E-osztállyal ellentétben az EQE keret nélküli ajtókkal rendelkezik, oldalt lehet betölteni a szélvédőmosó-folyadékot. Igényes részletekből nincs hiány: a fejtámlán például Affalterbach városának címerét is felvonultató AMG logó látható

Bár a keret nélküli ajtók általában fejtörést okoznak a hangszigetelésért felelős szakembereknek, a Mercedes ezt tökéletesen megoldotta, sőt még az elektromotort is beburkolják speciális habszövettel! Az utazás élményéhez az is hozzátartozik, hogy a vezetőt és utasait a legigényesebb anyagok veszik körbe. Minden részletről árulkodik a gondos munka és az óriási Hyperscreen kijelző megrendelése nélkül is exkluzívnak érződik a belső. A hely a 3120 mm-es tengelytáv miatt nem meglepően hatalmas, mégis van, ami miatt csalódást kelt az autó. A hátsó sorban eleve rövidek az ülőlapok, ehhez pedig hozzájön az is, hogy az utas hátsója sokkal mélyebben van, mint ahogy kellene – egy E-osztályhoz képest az EQE kevésbé komfortos. Sajnos hasonló az első sor is, a vezető magasan ül és nehéz úgy beállítani a volánt, hogy ne takarjon bele a műszerekbe. Meglepő, hogy ergonómia szempontjából ilyenbe belefut a Mercedes, miközben a szolgáltatások és a technika színvonalára tényleg nem lehet panasz. A HEPA-szűrő miatt lényegében csak tiszta levegő jut be az utastérbe, a vezetéstámogató rendszereken pedig rögtön érezni, hogy tökéletesre hangolták őket. Külön érdekesség, hogy az EQE az útra képes vetíteni különböző jeleket, például a mellettünk lévő kerékpárosokat egy ajtónyitás esetén képes figyelmeztetni!

A hátsó kerekeit maximum 4,5 fokban tudja kitéríteni az EQE

Ahogyan a mezei E-osztály, úgy az EQE palettája is nagyon széles, hátsókerékhajtású verzióból 3 is rendelkezésre áll (EQE 300 245 LE, EQE 350 és 350+ 292 LE), illetve ott vannak a 4Matic verziók (EQE 500 408 LE, 43 AMG 476 LE, 53 AMG 625 LE). A 28-46 millió Ft közötti alapárak természetesen erőteljesen tájékoztató jellegűek, a 43,9 milliótól induló 43-as verzióra könnyedén el lehet költeni akár egy jobban felszerelt A-osztály árát is. Ebben a tekintetben tehát aligha különbözik az EQE a hasonló árkategóriába tartozó hagyományos Mercedesektől.

Kanyarodáskor meglepően jól tudja titkolni 2,5 tonnás tömegét az EQS. Persze nem a sportosság a fő erénye

TETSZETT
• anyaghasználat, minőségi benyomás
• hangszigetelés
• rugózási komfort
• hatótávolság
NEM TETSZETT
• üléspozíció
• hatalmas tömeg
• csomagtartó mérete

ÖSSZEGZÉS
Szerencsére az EQE nem váltotta le a hagyományos E-osztályt, ami azt jelenti, hogy a Mercedes azonos méretosztályban kínál egyszerre két modellt. Az EQE természetesen másról szól, hiszen futurisztikus stílusba csomagolva ad luxusélményt és nagy teljesítményt. Sok szempontból le tudja nyűgözni az embert, ettől azonban nem lesz jobb vagy összeszedettebb autó egy sima E-osztálynál.

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic
Max. teljesítmény: 350 kW/476 LE
Max. nyomaték: 858 Nm
Hossz./szél./mag.: 4964/1961/1492 mm
Tengelytáv: 3120 mm
Fordulókör: 12,4 m
Tömeg/teherbírás: 2525/570 kg
Csomagtér: 430 l
Nettó akkumulátor kapacitás: 90,6 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,2 s
Max. sebesség: 210 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 19,7 kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP): 463-534 km
A típus alapára: 28 445 000 Ft (EQE 300, 245 LE)
A tesztelt verzió ára: 43 992 000 Ft