Fotó: Stefler Balázs és Lővei Gergely

Az Opel kínálatában egykor a benzinbefecskendezős, legerősebb modelleket jelölte a GS/E (Grand Sport/Einspritzung) embléma, amelyet most visszahoztak a nagy teljesítményű, elektrifikált modellek kedvéért. Ma már GSe a hivatalos írásmód, a rövidítés jelentése Grand Sport electric-re változott, a jelvényben pedig stilizált csavarkulcs is felfedezhető – nem mintha erősáramú szerelővizsga nélkül bárki is hozzányúlhatna a járművekhez… Más típusokból már ismerős lehet a hajtás, amihez itt sportosabb körítés tartozik: egyedi lengéscsillapítók, első sportülések, jobb fogású kormánykerék és gazdag felszereltség jellemzi ezeket.

A karburátorhoz képest a benzinbefecskendezés drága volt, így csak a különlegesebb autókba szerelték be, Commodore esetén is csak a csúcsmodellbe. 1973-ban a 2,8 literes, dupla karburátoros, 142 lóerős GS Coupé alapára 15 867 DM volt, a 160 lóerős, befecskendezős GS/E Coupé-ért pedig legalább 17 689.50 DM-et kértek – igaz, ebben az összegben a fordulatszámmérő, a részlegesen önzáró differenciálmű és a 4 tárcsaféket is benne volt

KÜLSŐ DIZÁJN
Örök klasszikus a fekete-fehér színkombináció, egyedül ez menti meg a forgalomba „szürküléstől” az Astra tesztautót, no meg az esztergált felületű 18 colos felnik, amelyek messziről szemet szúrnak. Határozott vonalak utalnak klasszikus Opelekre, egy kis hunyorítással az egykor ralipályákat uraló (és a Stellantis révén egy konszern- esernyő alá tartozó) Lancia Delta Integrale vonásait is fel lehet fedezni, miközben a lámpák már inkább volkswagenesek. Feltűnő a függőlegesen álló pótféklámpa, amelyre önkéntelenül is odapillant az Astrát követő autós.
Amíg a személyautót eleve a Vizor-orrpanel köré tervezték, a Grandland SUV csak utólag, frissítés keretében kapott új orrot, így nem olyan szigorúak az egyenesek. Az emelt karosszériánál változást jelent még, hogy a védőelemeket is a karosszéria alapszínére fényezik (így nem cserélni, hanem javítani és újrafényezni kell ezeket sérülés esetén), és hogy nem csak a tető, de a motorháztető is kontrasztos fekete lesz. Itt is feltűnők a felnik, amelyek 19 colos átmérőjűek, és rögtön ellehetetlenítik azt az ötletet, hogy az ember mostoha terepre tévedjen.

Hiányoznak a klíma gyorselérést biztosító kapcsolói a nagypanelos műszerfalról. Jó az oldaltartás, de nem állítható a fejtámla – 1,9 méteres magasságnál már alacsony. Kicsi a csomagtér és még a kábelek is helyet rabolnak belőle

UTASTÉR, HELYKÍNÁLAT
Érdekes párhuzam, hogy mind az Astra, mind pedig a Grandland tengelytávolsága 2675 mm, ennek ellenére igenis jelentős különbségek vannak az utastér helykínálatában. Ennek oka, hogy a majd 18 centivel alacsonyabb személyautóban a padlóhoz közel, előrenyújtott lábakkal ülünk, viszont a hátrébb lévő első ülések mögött nincs már elég hely a lábaknak – legfeljebb átlagos a térdhely, de a lábfejnek is alig van helye az első ülés alatt, és közel van a plafon is. Magas sofőrnek a bejutás is nehézkes, a kihúzott kormánykerék és a B-oszlop mögé tolt ülés miatt szűk helyen kell átcsusszanni. Közös panelben helyezik el a nagyméretű és éles képet mutató kijelzőket, a kezelést nehezíti, hogy nem jutott hely gyorselérést biztosító fizikai kapcsolóknak – legalább a szellőzésre gondoltak. A csomagtér mérete sokkal kisebb a csak belső égésű motorral felszerelt változatokénál.

Pro: a magasabb építés miatt tágas a karosszéria. Kontra: a magasabb építés miatt feszesebb a futóműhangolás

Lényegesen meredekebb üléspozíciónak örülhetnek a szabadidő-autó utasai, a padlóhoz képest magasan van az ülőlap, kellemes szögben pihennek a térdek. Nincs annyira hátratolva az első ülés, mint a személyautónál, így könnyebb a beszállás előre és a második sor tágas. A ki- és beszállást egyszerűbbé teszi, hogy az ajtólemez körbeöleli a küszöböt, így nem kell szélesen terpeszteni ahhoz, hogy elkerüljük a láb összekoszolódását, igaz, az ajtók alsó-belső peremének tisztítása külön odafigyelést igényel. Nem cserélték ki, csak frissítették a műszerfal megjelenését, tehát a kormány mögött és középen külön-külön helyezték el a képernyőket, és megmaradtak a gyorselérést biztosító kapcsolók, amelyek tényleg segítséget jelentenek. Itt is csökken a csomagtér mérete a csak belső égésű motoros testvérekhez képest, de még használható hely marad a poggyásznak, a padló alatti rekeszeket viszont elfoglalják a töltőkábelek.

Jó fogású a kormány, de érzéketlen. Dicséretes, hogy vannak gyorselérést biztosító kapcsolók az érintőképernyő alatt. Magasabban van a padlótól a Grandland ülése, kényelmesebb az üléspozíció. Sekély fiók van a padló alatt, ahová – táska nélkül – beszuszakolható a töltőkábel

HAJTÁSLÁNC, VEZETÉS
Ugyanannak a hálózatról tölthető hibrid hajtásnak a variációit használják az összehasonlításunkban szereplő autók, de azért van néhány kisebb-nagyobb eltérés. A belső égésű motor 1,6 literes turbó, emellett egy 110 lóerős villanymotor hajt még be a 8 fokozatú automatikus váltóba, amely aztán az első kerekekre továbbítja a nyomatékot. A Grandland esetén ezt még kiegészítették a hátsó tengelyre épített 113 lóerős hajtómotorral, ezért sokkal nagyobb a rendszerteljesítménye, illetve összkerékhajtása is van.

Sima aszfaltért kiált a Grandland, az erős hajtásért piros pont jár

Ugyanazon az útvonalon haladva sokkal nagyobb élményt jelent az Astra GSe vezetése, finomabban kezeli a felfüggesztés az úthibákat, persze sokat mozog a karosszéria, mert rövidek a rugóutak. Jobban kézben tartható a kormány, pontosabbak az autó reakciói, egész jó kanyarsebességet lehet elérni azáltal, hogy a hátra beépített akkumulátor miatt kiegyensúlyozottabb a tengelyek közötti tömegeloszlás. A Grandland GSe magasabban lévő tömegközéppontja és karosszériája sokkal feszesebb futóműhangolást követelt, így bizony ez már nem szűri ki olyan profi módon az úthibákat. Nagyobb átmérőjű a kormánykerék és nem közvetít annyi információt, mint az Astránál, a feszes hangolás miatt pedig csak tükörsima aszfalton tud némi előnyt kiautózni a 75 lóerővel nagyobb rendszerteljesítményével.

Egyedül a felnik teszik különlegessé a sportos változat megjelenését

Elektromos hatótávolság terén 40-50 km körüli értékkel számolhatunk, az Astránál érezhetően többet tud azért a nagyobb akkumulátorral felszerelt Grandland, de arra is remekül használható a töltés, hogy az első 100-120 km-t nagyon alacsony benzinfogyasztással tegyük meg, hiszen Hybrid üzemmódot választva is a lehető legtöbbet megy elektromos módban mindkét autó. Töltési idő tekintetében ne hagyjuk magukat félrevezetni, a számítógép egyszerű konnektorról 4 km/órás töltési sebességet ígért (ezzel bő fél nap lenne a töltés), aztán 5 órával később mégis 50 km-nyi energia szaladt bele a Grandland akkumulátorába.

Az Opel márkakereskedésekben az Alte-Go közreműködésével kínálják az otthoni fali töltőberendezés kiépítésének lehetőségét – a szakemberek először megvizsgálják a kérdéses ingatlant, javaslatot tesznek az elektromos hálózat optimális kiépítésére (3 fázis). Például a 22 kW-os, kültérre is telepíthető Lumina Stilo berendezés ára 419 900 Ft, a telepítésé 299 900 Ft, míg az éves karbantartás 30 000 Ft-ba kerül

VÉTELÁR, KÖLTSÉGEK
Sovány vigasz, hogy a plug-in hibridek mezőnyében mind az Astra GSe és a Grandland GSe is versenyképes áron szerepel, hiszen abszolút értelemben drágák, a típus alapárának a kétszeresébe kerülnek, és akkor még itt van az otthoni töltés kiépítésének a költsége is – amelyhez az Opel márkakereskedések is nyújtanak segítséget. Utóbbi azoknak fontos, akik tényleg kevés benzint használva szeretnek közlekedni, anélkül legfeljebb annak örülhetnek, hogy a sokkal nagyobb (rendszer)teljesítményért nem kell a benzinkúton felárat fizetni.

Frissebb és élesebb az Astra formaterve, de hasonló vonalakat látni a Grandland karosszériáján is

OPEL ASTRA GSE
TETSZETT
• megjelenés
• sportos vezethetőség
• komfortszint
NEM TETSZETT
• hátsó helykínálat
• kis csomagtér

OPEL GRANDLAND GSE
TETSZETT
• erős hajtás
• tágas utastér
• kényelmes üléspozíció
NEM TETSZETT
• feszes futóműhangolás
• bajuszkapcsoló elhelyezése

ÖSSZEGZÉS
Amíg az Astra tényleg élvezetesen vezethető, de a hétköznapok során is komfortos autó GSe formában, a Grandland esetén nem ilyen egyértelmű a kép – a feszesebb futómű ellenére nem jön át a sportos vezetési élmény, ugyanakkor sokkal tágasabb az utastere. Sofőrként az Astra, családként a Grandland a jobb választás.