Dízelmotoros autót – kevés kivétellel – nem azért vesz az emberfia, mert a vezetése maradandó élményt okoz. A döntéshozatalban rendszerint a kényelem, a nagy hatótávolság és a gazdaságossági szempontok játszanak főszerepet. Nincs ez másképpen a Citroen C3 1,4 literes HDi turbódízel motorral felszerelt változatánál sem. Ha nem a penge menetteljesítményekre utazunk, a 68 lóerős egység remek választás a francia kocsihoz.

Apró lökettérfogata ellenére szinte a teljes fordulatszám-tartományban kimondottan jól húz, városi forgalomban kellő lendülettel mozgatja az autót, míg országúton vagy autópályán a rugalmasságával tűnik ki. Viszonylag kulturált is a kicsike, csupán hidegindításkor vagy erős terhelésnél emeli fel a hangját, tesztünk során pedig figyelemre méltó, 4,9 literes átlagfogyasztást regisztráltunk, így teletankolás után kis híján ezer kilométert utazhatunk.

Az öröm forrása?

A 165 ezer forint ellenében rendelkezésre álló SensoDrive sebességváltóval ezentúl némi izgalmat, további élményeket csempészhetünk a Citroen C3 1.4 HDi vezetésébe. Az ötfokozatú, automatizált erőátviteli szerkezet voltaképpen leveszi a pilóta válláról a kuplungozás terhét, mégpedig anélkül, hogy megfosztaná a sebességváltás élményétől. Az áttételek között a váltókarral (előretolva felfelé, hátrahúzva lefelé), vagy amolyan Formula-1-es stílusban, a

kormánykerék mögötti billentyűkkel (a jobb oldali fül meghúzásával felfelé, a bal oldalival lefelé) tudunk válogatni – magától értetődő módon egyesével. Mivel kuplungpedál nincs, lendületesebb autózáskor a bal lábat használhatjuk fékezésre, s roppant lelkesítő, hogy visszakapcsolásnál a dízel változatnál is hangzatos gázfröccsre ad parancsot az elektronika. A szórakoztatásért cserében kénytelenek vagyunk elviselni a SensoDrive egység szeszélyeit. Minden egyes váltásnál érdemes elvenni a gázt, mert így kevésbé rángat, bólogat a kocsi – ez azért hosszú távon meglehetősen fárasztó. A váltókulisszán található “Auto” gomb megnyomását követően persze teljes mértékig a tanulékony elektronikára bízhatjuk magunkat, ami csúcsforgalomban mégiscsak kényelmesebb. Az emelkedőn való elindulást megnehezíti, hogy nincs meg az automata sebességváltókra jellemző kúszás, ezért amikor lelépünk a gázpedálról, az autó visszagurul, továbbá a motorfékre sem ajánlott minden esetben számítani. Amúgy biztonsági okokból csak a váltókar jobbra tolásával lehet üresbe, míg jobbra-hátra húzásával hátramenetbe kapcsolni.

Áll az alku?

A Citroen C3 kívül-belül divatos járgány. Az utastér azonban meglehetősen műanyag, az elemek rossz minőségű úton hajlamosak a zörgésre. Legalább a formák játékosak, a helykínálat és a felszereltség pedig kedvező – ami utóbbit illeti, SX kivitelben ABS-t, elektronikus fékerőelosztót, vészfékasszisztenst, négy légzsákot, első elektromos ablakemelőket, valamint távirányítós központi zárat tartalmaz az autó. A tesztelt változat 3 405 000 forintért kelleti magát, az árból a robotizált sebességváltó 165 ezer forintot tesz ki. Az 1,4 literes HDi motorral alacsonyabb áron is elérhető a Citroen C3, X specifikáció esetén 3 115 000 forintot kanyarintanak az árcédulára.