A Chevrolet, amely 1935-ben megalkotta az első nagyterű használati autót, a Suburban Carryallt, új területre lép a Captivával. A dinamikus stílusú, ötajtós Captiva az első kompakt SUV a márka európai palettáján, egyben az első olyan modell, amelyhez dízelmotor és ESP, azaz elektronikus menetstabilizáló kapható. A nemzetközi sajtóbemutatón egyébként kiállították a derék őst, és az ugyan kocka formájú, de hallatlanul tágas jármű láttán elgondolkodhattunk, tán nem is volna rossz egy akkori karosszériát kombinálni a Captiva modern szerkezetével… De térjünk vissza a realitások talajára: a nyártól kapható Chevrolet Captiva kompakt mérete, erőteljes, sportos designja és átfogó felszereltsége megfelel a mai vásárlók igényeinek. A vevő választhat a front- és az összkerékhajtás, az öt- és a hétüléses kivitel között, s összesen háromféle motor áll rendelkezésére 136 és 230 lóerő közötti teljesítménnyel.

Ítéletidő

Baljós, fekete fellegek borították az eget, amikor a Magas-Tátra környékén elkezdődött a menetpróba, és pontosan akkor zúdult le a kataklizmaszerű felhőszakadás, amikor az aszfaltot elhagyva ráfordultunk a nemzeti park külön nekünk megnyitott erdészeti földútjára. Azaz nem is földútra, hanem a két keréknyomban szembe rohanó patakra! Néha nem is tudtam, hogy ez most autózás vagy pedig rafting-túra? A fenyőfák csúcsáig csaptuk fel a sáros vizet, látni pedig főként azt lehetett, hogy nem látunk semmit. Az ilyen ítéletidő épp megfelel a Captiva megítélésére! Nos, derekasan nyomult az autó – hiába, ilyenkor nincs párja az összkerékhajtásnak. Azonban hadd nyugtassam meg mindjárt azokat, akik az olcsóbb változat mellett döntenek: a fronthajtású modellek

ugyanúgy megállták a helyüket… A keskeny és meglehetősen hullámos aszfaltozott szakaszokon, majd a jó minőségű országúton az is kiderült, hogy nagyon jó a Captiva futóműve, kellemesen rugózik, nagyon biztosan viselkedik, s partner lenne egy jó száguldáshoz. Kár, hogy ugyanezt nem igazán mondhatom el a hajtóművekről: az automatikus váltómű olyan flegmán kapcsolgat és annyira iparkodik alacsonyan tartani a fordulatszámot, hogy nemcsak a 2,4-es benzinmotor tűnik hervadtnak miatta, hanem a 3,2-es V6-os is. A dízelt manuális váltóval próbáltam ki, annak viszont a kapcsolási minőségén lenne mit javítani. Szóval higgadt tempó, de azt akár rossz úton is – erre való a Captiva!

Négyszer négy

Egyetlen szempillantás háromszor hosszabb időt vesz igénybe, mint amennyi alatt a rendszer képes aktiválni a hátsó kerekek hajtását. Normál körülmények között teljes egészében az első tengelyre hat a hajtóerő, de ha több tapadásra van szükség, a nyomaték megosztása fokozatmentesen változhat egészen az 50:50 értékig. A futómű elöl MacPherson rendszerű, hátul négy lengőkaros. Mind a négy kereket belső hűtésű tárcsafék és modern ABS fékrendszer lassítja. Az ESP szintén az alapfelszerelés része. Ehhez számos egyéb funkció is kapcsolódhat, mint például a HBA (hidraulikus vészfékasszisztens), a DSC (lejtmenetvezérlő) és az ARP (aktív borulásgátló).

Öt vagy hét

A mai divatmániához csatlakozva a Captiva is kapható két pótüléssel, úgyhogy összesen heten utazhatnak vele. Én nem szívesen választanám a harmadik sort, főleg ha ölbe kéne vennem a poggyászt, amelynek helyét elfoglalom, de dicsérje a Chevrolet bölcsességét, hogy van az autóból ötszemélyes kivitel is. Annak viszont kitűnő a helykínálata: az első és a második sor válltere és lábtere a legjobbak egyike. Már az alapmodellnek

számító LS változat felszereltsége is gazdag, van benne távirányítós központi zár, elektromos ablakemelő, sebességfüggő ablaktörlő, külön nyitható hátsó ablak, fekete tetősín, valamint hat hangszórós audiorendszer RDS-rádióval, CD-lejátszóval és MP3-funkcióval. A 4×4-es kivitelben is kapható LT-ből ezeken kívül nem hiányzik a négyküllős, bőr kormánykerék, a 17 colos alufelni, a hosszában állítható kormányoszlop, az első utasülés alatti fiók, a fényre automatikusan sötétedő belső tükör, illetve a poggyászrögzítő háló. A felszereltségtől függetlenül a hétüléseshez mindig jár elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP), automatikus szintszabályozás, 17 colos kerék és ultrahangos tolatásérzékelő. Valamennyi kivitelről megállapítható, hogy masszívan megépített, jó kidolgozású a karosszéria, strapabíró benyomást kelt a kocsi. Éppen megfelel a magyar utakra, ami a Captiva remélt sikerének egyik fontos tényezője lehet.