M – ez az egyetlen betű számomra hitelesebb garanciát jelent a vezetés vegytiszta élményére, mint bármelyik politikai párt választási ígérete. Én inkább rá szavaznék. A nyakamat merem tenni rá, hogyha a BMW ilyen útra invitál, akkor ott fülig érő szájjal vigyorgó kollégákkal találkozom! Természetesen ezúttal sem kellett csalódnom. Ezek a szó legnemesebb értelmében véve elmeháborodott M-es fiúk nemrég azt a merényletet agyalták ki, hogy a hírhedt M3-as 343 lóerős és 365 Nm forgatónyomatékú motorját belepasszírozzák a Z4 Roadsterbe. Annak a szerencsésnek pedig, aki a volán mögé ülhet, garantáltan életre szóló élményben lesz része!

MegaloMánia

A vadonatúj M Roadstert nagyon szűk és rettentő kanyargós hegyi utakon, valamint a Circuito de Jerez egykori Formula–1-es versenypályán (tesztelésre manapság is használják) próbálhattuk ki. Ígéretes! Csakhogy a vezetési élménynek és a nyitott autózás örömének ezúttal szó szerint befellegzett. Az időjárás ugyanis beleköpött a levesünkbe, leszakadt az ég, csak elvétve hagyott alább az eső. Ilyen körülmények között egy hátsókerék-hajtású izomgéppel – mint amilyen ez itt – ajánlatos fokozott tisztelettel bánni. Mivel minden egyes paripának csupán 4,1 kilót kell cipelnie, a változó szelepvezérlésű motor valósággal tombol a Z4-es kasztnijában! Bármilyen sebességről lazán és könnyedén

gyorsít a kocsi. Az M Roadster kereken öt másodperc alatt katapultál százra, negyedik fokozatban éppen ennyi ideig tart, hogy 80-ról 120 km/órára ugorjon, míg a csúcssebességét 250 km/óránál korlátozza az elektronika. A soros hatost jó hosszan, egészen 8000-es fordulatig lehet pörgetni, mégpedig mennyei hangorkán kíséretében – a zenemű hallatán futkos a hideg az ember hátán. A „karmesteri pálcával” végtelenül precízen vezényelhetünk, a hatfokozatú sebességváltó karja rövid utakat jár be a kulisszában, minden egyes kapcsolás élményszámba megy. Ezek után képzelhetik, hogy amikor a vizes pályán kikapcsoltuk a DSC menetstabilizáló rendszert, mennyire észnél kellett lenni. Kanyarban hirtelen gázadásra, avagy gázelvételre (terhelésváltás) könnyedén megindul az autó fara. Amennyiben ezt nem követi villámgyors és megfelelő mértékű ellenkormányzás, valószínűleg meg is előzi az orrát. Szerencsére a hidraulikus szervokormánynál jól eltalált a rásegítés mértéke, közvetlen az áttételezés és az útról is elegendő információt kapunk, csak a kormánykerék sikerült túlzottan vastagra. Ideális esetben persze sokkal nagyobbak a 10 milliméterrel leültetett, keményített és jelentősen továbbfejlesztett M sportfutómű biztonsági tartalékai. Ráadásul

szűk kanyarokból sebességfüggő hátsó M-differenciál segíti a kigyorsítást. Még esős időben is lenyűgöző volt azonban a lassulás mértéke: az eredetileg az M3 CSL sportkupé számára fejlesztett perforált, belső hűtésű kompozit féktárcsák átmérője 345 illetve 328 mm, s százas tempóról 34 méteren belül állítják meg a kocsit. A gyáriak állítása szerint a legendás Nürburgringen az M Roadster 15 másodpercet ver elődjére, s még az M3-ast is képes lepipálni.

Háttértáncos

A nagy eufória közepette majd’ el felejtettem megemlíteni, hogy időközben magát a Z4-es Roadstert is felfrissítették. Felsorolásszerűen vegyük gyorsan számba az újdonságokat: elsősorban a lendületesebbre rajzolt orrkötény és a hátsó lámpák árulkodnak a ráncfelvarrásról, de leheletfinoman módosították a hűtőmaszkot és a hátsó lökhárítót, az első kerékjáratokba prizmát integráltak, az övvonal pedig teljesen előrenyúlik. Belül a légkondicionáló kezelőszerveit és a díszbetéteket cserélték igényesebbre, gazdagabb az alapfelszereltség, továbbá új kárpitokkal is rendelhető az autó. A motorpalettán (bővebben a táblázatban) a 2,2-es helyébe lépett a 2,5-ös alapváltozata. Utóbbit és a

2996 cm3-es soros hathengerest jelentősen továbbfejlesztették, ezért ”si” jelzést viselnek. Felárért ezekhez új, a kormány mögötti billentyűkkel is kapcsolható, hatfokozatú sportautomata sebességváltó kérhető. A DSC menetstabilizáló rendszer legfrissebb nemzedéke a féknyomás ideiglenes fenntartásával segít elindulni emelkedőn, esős időben pedig szárazra vasalja a tárcsákat – a féklámpák egyébként kétfokozatúak. Végül a felfüggesztések és az elektromos szervokormány hangolásán is változtattak.

Elérhető közelségben

Az új BMW Z4 és az M Roadster máris rendelhető hazánkban. A vételár magától értetődő módon a vezetési élménnyel egyenes arányban növekszik, tehát a közel 18 millió forint értékű M Roadster vélhetően olyan ritka lesz nálunk, mint a fehér holló.